Senaste nytt

Sen incheckning ökar chansen till upgrade?

johhenrik

Medlem
Förvisso men den refererar till United och är 12 år gammal... har nog blivit några revisioner och versioner av SOP sedan dess.
Sorry att jag gjorde dig besviken. Ska tänka på det nästa gång och lägga till mer info så det inte blir så falsk marknadsföring. Jag hoppas det inte tog för hårt och att du hann avbryta i tid.
 

henrik l

Medlem

Har även för mig att det diskuterades i ngt annat sammanhang vid den här tiden att tidig incheckning ökade chansen, i synnerhet om du har hög status. Argumentet var att "systemet" vet att det är en hög sannolikhet att du kommer och därför hamnar man bland de första i kön. Checkar nästan alltid in när web-check in öppnar och jag har haft en hyfsad träffsäkerhet i mina bedömningar om chans till uppgradering genom att titta på bokningsläget. Men sedan finns det ju undantag som beskrivits.
 

JohanA

Medlem
Har även för mig att det diskuterades i ngt annat sammanhang vid den här tiden att tidig incheckning ökade chansen, i synnerhet om du har hög status. Argumentet var att "systemet" vet att det är en hög sannolikhet att du kommer och därför hamnar man bland de första i kön. Checkar nästan alltid in när web-check in öppnar och jag har haft en hyfsad träffsäkerhet i mina bedömningar om chans till uppgradering genom att titta på bokningsläget. Men sedan finns det ju undantag som beskrivits.
Exakt! Som jag skrev tidigare har alla mina opup med LX varit klara när jag gjort online check in.
Ett tag kunde jag nästan se när jag skulle få opup med LX, flög samma linje ofta och lärde mig läsa av beläggningen.
 

pep

Medlem
Sidst jeg blev opgraderet af QR fra CPH havde de helt styr på det: der var booket +5 i economy og der var -5 i business. Jeg var den eneste Platinum holder så jeg var den første der skulle opgraderes. De resterende 4, der blev opgraderet blev af check-in manageren valgt blandt Silver-medlemmer, da der (tilfældigvis) ikke var nogen Guld-medlemmer med flyet i Økonomi.
 
Enligt en vän till mig som jobbat i incheckningen på SAS på Arlanda genomförde de opup i första hand baserat på status; EBP>(EBD>)EBG>*G>EBS>*S>EBB (EBD fanns inte när han jobbade). Inom resp statusnivå prioriterade de enligt sequence-nummer, dvs först incheckad hade högst chans till uppgradering. Men detta gäller främst de opup som beslutas om när de öppnar upp för upgrades timmar innan avgång. Att sen gate agent finlirar precis innan avgång och då jobbar enligt vad som beskrivits i tråden ovan utesluter inte detta.
 

Dr. Miles

Expert
Har även för mig att det diskuterades i ngt annat sammanhang vid den här tiden att tidig incheckning ökade chansen, i synnerhet om du har hög status. Argumentet var att "systemet" vet att det är en hög sannolikhet att du kommer och därför hamnar man bland de första i kön. Checkar nästan alltid in när web-check in öppnar och jag har haft en hyfsad träffsäkerhet i mina bedömningar om chans till uppgradering genom att titta på bokningsläget. Men sedan finns det ju undantag som beskrivits.
I alla fall på SAS verkar det som att låg Seq. nummer (t ex Seq. 001) har större chans att få Op-Up enligt tidigare inlägg.

Vad är vinsterna med Online check in? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag är av diametralt motsatt åsikt. Enligt en väl insatt källa som jobbat på SAS på ARN så sker OPUP i följande prioritetsordning

EBP
EBG *G
EBS *S
EBB
Pax utan status/EB-medlemsskap

inom varje "grupp" så är det incheckningsordning som gäller, alltså lågt Seq Nr har störst chans å få en OPUP. Därför är ju jaken på BN1 rätt intressant, iaf på SK Long Haul. Har svårt att se att de gör några OPUP på SK Intra Europe/Domestic annat än om kärran är överbokad och SAS Plus-pax inte är jämnt delbart med tre.

OP-UP, så blir du uppgraderad (Escape Nummer 2, 2013) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Min erfarenhet med SAS är att dom uppgraderar efter status samt boardingnummer, så det är lågt boardingnummer som gäller.

Sedan skall man alltid höra sig för lite trevligt försynt vid gaten om dom behöver någon uppgradering idag så att dom blir medveten om att det finns en stackars EBG som gärna blir uppgraderad :) EBP borde ha ännu lättare...

Mvh
/NotRyan
 
Toppen