Senaste nytt

Semilive: Varför 63h resa är roligare än 31h - CES 2017 rapportering

Incheckat bagage eller inte?!


  • Total voters
    94

Brandten

Medlem
Sista delen........

När dessa bilder tas är jag fortfarande inte hemma trots många timmar på resande fot! Men vad gör man inte för att få testa lite nya produkter (lounger, flygplatser, flygplan, stolar etc). :D Sista flygningen med Lufthansa mellan Munchen och Stockholm var väl den minst upphetsande av dom alla, även om den på inget sätt var dålig!

När jag bokade resan var jag lite nervös för att jag skulle ha för kort connection för att hinna lounga något, någonstans. Men tack vare lite förseningar här och där så tycker jag själv att jag hann med en hel del!


Landade och skulle vidare från Munchen Satellite Terminal 2 och när gaten till Stockholm dessutom var bara 20m från en ny Lufthansa Lounge så var det ju inget snack om att jag skulle springa in där.
2017-01-09 11.05.35.jpg


"Checkade in" och eftersom jag flög C idag så tänkte jag inte mer på det och tog vänster mot Business Loungen.
2017-01-09 12.08.48.jpg


Som vanligt, så länge man håller sig borta från FCT så är det finfin utsikt mot plattan och flygplanen.
2017-01-09 11.14.59.jpg


Ville inte fotografera gästerna (var en del folk i Business delen) så fick fota åt andra hållet, vilket inte gav ett så spännande motiv.
2017-01-09 12.04.20.jpg

2017-01-09 12.04.27.jpg


Gick för att kolla status på mitt försenade flyg och när jag stod där så såg jag Senator Lounge-skylten till höger.
Tittade på den och började gå mot den delen av loungen när en av värdinnorna nästan fräste åt mig att jag minsann inte fick gå in där med min enkla businessclassbiljett. Utan att säga ett ord drog jag upp *A Gold kortet ur fickan och jag välkomnades in utan mer snack. Tycker väl att hon, som bara 30min tidigare skrivit ut nya boardingkort till mig med EBG status, borde komma ihåg detta och hålla trevligare ton.
2017-01-09 12.14.56.jpg


Det fanns låsbara skåp på båda sidor (Business och Senator loungen) vilket uppskattas mycket!
2017-01-09 12.17.01.jpg


Möblemanget i Senator loungen.
2017-01-09 12.15.35.jpg

2017-01-09 12.16.03.jpg



Mat & Dricka i Senator loungen
2017-01-09 12.15.42.jpg

2017-01-09 12.15.52.jpg

2017-01-09 12.16.23.jpg


Eftersom det bara var minuter till boarding så testade jag inte någon mat här men allt såg väldigt gott ut måste jag säga.
Som jag skrev lite tidigare så tyckte jag inredningen i Businessdelen var lite mer välkomnande än den i Senatordelen som var lite mer "stel".


Boarding.
2017-01-09 15.12.22.jpg


Glest i business på denna flygning.
2017-01-09 12.26.04.jpg


Riktigt seg de-icing som gjorde oss ytterligare försenade.
2017-01-09 12.53.01.jpg


Takeoff.
2017-01-09 13.03.25.jpg


Bye bye grått väder. Tycker om att filma när man går igenom molnen och från gråväder till sol!
2017-01-09 13.05.25.jpg


God frukost, lunch, middag, kvällsmat... ehh... vilken tidszon är vi i? zZzZz
2017-01-09 13.20.48.jpg


Snart landning och solen är på väg ner. Mycket chemtrails över Sverige denna afton.
2017-01-09 14.52.07.jpg


SAS Neo? Samma modell som den här Lufthansakärran eller? Såg lika ut vid en snabb blick.
2017-01-09 15.10.36.jpg


Summering:

Resa: Sängen hemma-ARN
Bolag: Taxi 020
Bilmärke: Volvo V70
Lounge: Ingen

En dödsupplevelse i sig där chauffören som troligtvis körde i snöoväder för första gången, var ute i vägrenen flera gånger.
Som sagt.... att flyga är inte farligt: Att ta sig till flygplatsen är mycket värre!


Flight: ARN-BRU
Flygbolag: SAS
Flygplan: B737
Lounge: SAS Gold Lounge

Frukost i SAS Gold Lounge. En ospännande flygning med SAS med ett riktigt bra crew.



Flight: BRU-JFK
Flygbolag: Brussels Airlines
Flygplan: A330
Lounge: The Suite

Helt ok businessclass men tyvärr med tråkigt crew och sådär mat som drog ner helheten. Loungen var bra men lite stressigt då det var tight connection.


Resa: JFK-EWR
Bolag: Yellow Cab
Bilmärke: Toyota
Lounge: Ingen

En jäkligt dyr taxiresa med en skön taxichaufför som körde lite sightseeing.



Flight: EWR-SFO
Flygbolag: United
Flygplan: B777
Lounge: United Club Lounge

Eh ja. Dryga 2h i bakåtvänd gammal businessclass kabin. Bra crew men som vanligt sämst personal på backen!
Fick i alla fall testa stolen vilket var målet. Bra mat i loungen som var ganska full. I övrigt standard United "service" på personalen.



Resa: EWR-Ramada Plaza-EWR
Bolag: Air Train + Shuttle
Bilmärke: Något Amerikanskt skrot
Lounge: Ingen

En natt på ett hotell. Allt jag ville ha var en säng och det fick jag så det var väl ok antar jag.....



Flight: SFO-LAS
Flygbolag: United
Flygplan: B737
Lounge: Ingen

Blev inte av vilket inte spelade så stor roll då jag fick United B737 "First" dagen efter ändå. Synd att missa American Express loungen dock.



Vad: Circus Circus
Blev ingen natt här men karusellerna testades ändå vilket var lite av målet.



Flight: EWR-OMA-DEN-LAS
Flygbolag: ExpressJet Airlines Inc. dba United Express, United
Flygplan: E175, A320, B737
Lounge: Ingen

Ombokad till detta men bokade om pga kort connection i Omaha som jag inte vågade chansa på.



Flight: EWR-LAS
Flygbolag: United
Flygplan: B737
Lounge: United Club Lounge

Betydligt bättre att sitta nästan 6h i "First" än förra årets ekonomiklassresa. Fantastisk mat och bästa crew på hela resan.



Vad: Två nätter på La Quinta Inn & Suites Las Vegas Airport North Convention
Det enda positiva med detta var att jag slapp flyga till Los Angeles för att övernatta, eller ta taxi till vischan utanför Las Vegas (som nästan tar lika lång tid som att flyga till Los Angeles) samt att det var nära CES.



Flight: LAS-YUL
Flygbolag: Air Canada Rouge
Flygplan: A319
Lounge: American Express Centurion Lounge, United Club Lounge

Drygt 5h ekonomiklass utan IFE, WiFi eller annat skoj. Sov 3h och petade i mig lite snacks.



Vad: En natt på Fairfield Inn & Suites Montreal Airport
Bra hotell. Bra personal. God frukost.



Flight: YUL-YYZ
Flygbolag: Air Canada
Flygplan: A330
Lounge: Air Canada Maple Leaf Lounges

Stressig flygning i en sliten businessclass kabin. Inget speciellt och ölen smakade huggorm. Att sitta snett och dessutom åt fel håll (inåt kabinen) var inget för mig men kul att kunna säga att jag testat!


Flight: YYZ-MUC
Flygbolag: Air Canada
Flygplan: B777
Lounge: Air Canada Maple Leaf Lounges

Bra flygning med trevligt crew. Bra IFE på stora skärmar. Skön stol i alla lägen. Kanonmat!


Flight: MUC-ARN
Flygbolag: Lufthansa
Flygplan: A321
Lounge: Lufthansa Business / Senator Lounge

Precis som resan började... en inte så speciell flygning hem till Stockholm med Lufthansa. Gott snack, bra med plats ombord och bra personal som faktiskt styrde ihop en egen meny till mig från lite left overs från förra flighten (då jag inte äter fisk). Businessdelen i loungen bättre än Senator. Hade ätit så mycket på Air Canada så orkade inte mer än lite nötter i loungen.


Det får avsluta den här inte så live längre, rapporteringen. Nästa gång blir det lite mer film när GoPro´n ska få visa vad den går för.

Inför den här bokningen så velade jag mellan Austrian, Brussels och Swizz där Awardplatserna kom och gick varenda dag. När jag var redo att boka fanns endast Brussels så nu har jag fortfarande kvar de andra businessclassprodukterna inför nästa CES, om man bortser från alla andra routings med TAP, Avianca och Air China. Är vi flera som ska åka kanske det blir krånligt att hitta flera platser på samma flyg så antingen flyger vi Norwegian direkt allihop (haha) eller så kan vi mötas upp i Las Vegas dit alla får ta sig (och rapportera!) hur man vill. Hade varit kul att resa med någon som kunde skriva lite om maten/drickat då det för min del blir mest: Gott kött med rött vin.

Tack för kommentar, frågor och inspel! Utan dessa hade det ju varit väldigt tråkigt att rapportera.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Tack för att du delat med dig av resan. Tror inte någon vågar åka med dina flighter nästa år om de vill komma fram, åtminstone inte via New York ;-)
 

Brandten

Medlem
Sådär. Fick ett samtal från Amex (av R) nu. Utbetalningen klar och pengarna dyker upp om några bankdagar.
Fantastiskt!!

Har skickat in till United om krav på hotellet i Las Vegas som missades. Inga förväntningar alls så går det så går det. Råkade också klicka på e-voucher som kompensation och helt plötsligt gick den vidare och var klar. Trodde att det skulle komma någon accept knapp till slut. Så snart dyker det nog upp en 200 USD voucher på marknadsplatsen. :)
Just det.... Fick 1900kr av hemförsäkringen också (500kr för försening och 1400kr för bagaget). Har If Stora Hem utökat reseskydd.
 

Brandten

Medlem

Brandten

Medlem
Det är nog lite väl tidigt att lägga upp CES 2018 tråden nu men kollade hotell och utan att ha någon som helst aning om vad som är bra så kostar Hilton, Caesars, MGM, Bellagio, Vdara och Aria alla mellan 6-10000kr för 3 nätter. Billigt!

Renaissance Las Vegas Hotel ligger ju precis i korsningen vid mässan. Hade dock önskat att bo någonstans som ger lite i lojalitetsprogramkassan (vilket iof endast verkar vara Hilton i Las Vegas??)

Bokar man billiga ekonomibiljetterflyg nu så kostar de 3500kr t/r.

Mässan börjar 12 januari nästa år vilket betyder att man nästan hinner med att se Tiesto som brukar spela på Hakkasan lagom när mässan är slut, så jag har missat varje gång.
 
Last edited:
Toppen