Senaste nytt

Semilive: Varför 63h resa är roligare än 31h - CES 2017 rapportering

Incheckat bagage eller inte?!


  • Total voters
    94

Brandten

Medlem
Kom ihåg att rösta! - Ni har 5h på er!


Jag borde verkligen börja packa snart.... Men blev lite sugen att smygstarta rapporteringen redan nu.

Vissa (som inte har koll på hur långt det är att flyga) tror att mina 63h och 10min totala restid är hela resan inkl uppehållet i Las Vegas. När jag förklarar att det bara är flygresan exklusive taxi och att själva tiden på plats är 63h och 55min så får man som vanligt höjda ögonbryn och idiotstämpel. De får väl läsa den här tråden för att förstå....

När jag efter mycket letande, tips och hjälp från forumet hittade Awardplatser för hela sträckan tyckte jag allt såg bra ut. Funderade lite på transfer mellan JFK och EWR och började Googla. En Googlesökning som närmast kan jämföras med att Googla efter "ont i läppen" - hamna på Flashback och få reda på att man 3h kvar att leva (typ). INGEN verkar rekommendera att göra bytet när man "bara" har 4h 40min på mellan flygen. Än mindre med incheckat bagage och folk på andra forum har blivit kallade både det ena och det andra för att ens ställa en så korkad fråga. Nåväl... den gick ju att boka så SÅ farligt kan det väl inte vara? Rösta så får vi se imorgon! :D

Vädret har ju varit kanon senaste tiden och även om bilden nedan inte är från igår så var det inte långt ifrån med i princip snöfritt här hemma.
Before.jpg

Sa lite på skoj till FruBrandten igår att jag hoppades det skulle bli lite action på min resa i form av en riktigt Amerikansk snowblizzard i NYC så dyker det här upp timmarna innan avresa.
After.jpg

Med följande itinerary så kan minsta snövädersförsening imorgon kl07:00 göra att förra årets tråd med respektabla 37651 visningar kan se sig besegrad!
ARN-BRU-JFK-EWR-SFO-LAS-YUL-YYZ-MUC-ARN.jpg


Taxi 020, som jag oftast använder av någon anledning hämtar mig kl04:20 och förväntad ankomst till Arlanda Terminal 5 är kl04:55. För att dämpa samvetet och miljökompensera 35h i luften så beställde jag en Tesla iallafall. :rolleyes:

På återhörande imorgon bitti!
 

Agö

Medlem
Hoppas att du slipper få samma start på resan som förra året? Eller kanske blir det just det som driver intresset, haha.
 

Brandten

Medlem
Hoppas att du slipper få samma start på resan som förra året? Eller kanske blir det just det som driver intresset, haha.
Tänkte säga att hade jag inte velat ha någon action alls så hade jag bokat Rednose med deras "direktflyg" via CPH och/eller London (oklart vilken flygplats). Dock kostade deras biljett 14000kr t/r mot denna Award för 3500kr så valet var enkelt!
 

Fredrik

Medlem
Tänkte säga att hade jag inte velat ha någon action alls så hade jag bokat Rednose med deras "direktflyg" via CPH och/eller London (oklart vilken flygplats). Dock kostade deras biljett 14000kr t/r mot denna Award för 3500kr så valet var enkelt!

Flyget OSL-LAS idag avgick 5 timmar försenat. Sånt får man på köpet när man ska flyga med Kjos.
 

Brandten

Medlem
Just det...

Ringde SAS tidigare idag för ett annat ärende och passade på att fråga om möjligheten att bokas om på SAS till USA imorgon om min kl07:00 avgång skiter sig. Fanns inga Award platser kvar sa han men andra bolag kanske har.

På tal om 20 cm snö som kommit nu på kvällen och min senaste Las Vegas resa som var på betald vanlig biljett, hur vet jag imorgon bitti kl07:30 när vi fortfarande står kvar på plattan med plogbilarna runt oss, vilken ombokning jag kan föreslå?
 

palmen

Moderator
Just det...

Ringde SAS tidigare idag för ett annat ärende och passade på att fråga om möjligheten att bokas om på SAS till USA imorgon om min kl07:00 avgång skiter sig. Fanns inga Award platser kvar sa han men andra bolag kanske har.

På tal om 20 cm snö som kommit nu på kvällen och min senaste Las Vegas resa som var på betald vanlig biljett, hur vet jag imorgon bitti kl07:30 när vi fortfarande står kvar på plattan med plogbilarna runt oss, vilken ombokning jag kan föreslå?
Med risk för att jag har fel så ska du i det läget inte behöva vara bunden till att det ska finnas award-platser. Du kommer dock med största sannolikhet inte få gå av planet i Stockholm utan åka ner till Bryssel och där ifrån sedan få dom att lösa det på något sätt. Swiss till SFO avgår runt 13 så den kan vara en möjlighet att hinna med, lär även finnas en hel del Lufthansa flighter som du kan bli ombokad på.
United flyger till Washington från Bryssel vid 12 och 13 så de möjligheterna finns också troligtvis.
13:20 går Lufthansa till Munchen och därifrån kan du flyga till San Francisco vid 15:50 med Lufthansa.
TAP flyger 12:50 till Lissabon och därifrån till New York 16:50
Swiss 15:05 till Zurich och vidare till New York vid 17:15
Lufthansa 12:20 och 13:20 till Munchen och vidare till New York
 

011430121

Medlem
I går kväll låg förseningarna på Arlanda mellan 30 till 60 minuter.
Fördel med avgång 07,00 är att maskinen har övernattat på Arlanda.
Men den skall ju avisas. Har du kollat vädret i Bryssel? Var ju dimma i mellan Europa i början av veckan, vet inte om Bryssel drabbades.
Trevlig resa!
 
Toppen