Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

palmen

Moderator
Lite flight spotting i Frankfurt.
En Qatar A350 taxade precis förbi utanför för fönstret och för ca 15 minuter sedan Asianas A380.
20170422_174441.jpg
 

Kevinator

Medlem
Det var jag som drack upp Ringin om ni försökte beställa den :)
Hahah, ja, det fanns en Ringi i Plus som min sambo fick. Cabin crew fick jaga frenetiskt efter en till, lyckades efter ca. 10 min. Osäker om hon hittade en flaska i bakre galley eller om hon lyckades gräva fram en till i främe galley. CCn såg klart stressad ut :)

Det fanns bara 3 flaskor ombord tror jag, kul att BCarna fick två utav tre!

FYI, min sambo befinner sig just nu i fasen: "Ok, jag kan acceptera att det här med flyg och bonuspoäng är din hobby. Men det känns lite udda ändå." Och hon kan absolut inte förstå folk som gör mileage runs, trots upprepade förklaringsförsök. Ungefär som att hon tycker off-side är en konstig regel i fotboll :D
 

palmen

Moderator
Jakarta - Singapore - Denpasar
För att lösa transport från Jakarta till Bali så nyttjade lite Aegean poäng. Total kostnad för en enkel inom Asien i Business är 21000 poäng och till det så tillkom ca 1000 kronor i skatter. Självklart hade jag kunnat ta valfritt bolag direkt mellan Jakarta och Singapore men det är inte lika ”roligt”. Om jag gör om något liknande framöver så lär jag dock ta det alternativet.

I Jakarta hade jag en buffert på 4h, vågade inte boka med vändande plan då det var två separata biljetter och jag hade noll koll på hur det fungerade på Jakartas flygplats. Personalen var också rätt vilsen när jag sa att jag var i transit och på väg tillbaka till Singapore men att jag behövde checka in, jag blev efter ett tag hänvisad till vanlig immigration.

I Jakarta var det lite speciellt, först en säkerhetskontroll för att komma till checkin, frågade om möjligheter att komma med tidigare flighter men allt var fullt. Det gick dock bra att stå på väntlista vilket jag avböjde för att inte riskera att bli av med min förbokade palts eller något annat. Blev eskorterad till loungen som Singapore Airlines använder samt att de tog mitt pass och boardingpass, ingen aning om vad de skulle med det till men fick tillbaka det ca 30 minuter senare när jag satt i loungen. Ingen superbra lounge men den hade OK wifi samt lite mat och dryck. Tiden i loungen spenderades med att skriva klart en tidigare del av denna reserapport.

Jakarta - Singapore
Flight:SQ967 Jakarta - Singapore Changi
Flygplan:Boeing 777-300
Plats:14A

Strax innan boarding skulle börja gick jag till gaten och fick vänta några minuter innan prioboarding började och som också efterföljdes, grupp 1 och 2 boardade först. Lite kul at komma ombord ett lika dant plan som man flög hit i och att få se hur Business kabinen såg ut. Måste säga att denna Business produkt är helt ok och skulle fungera även på längre sträckor. Skärmen var dock något av det sämsta jag varit med om, var så grynigt att det knappt gick att se något.

Denna flight var full i Business och det erbjöds lite bubbel innan avgång. Man märkte dock rätt snabbt att det var långt ifrån samma kvalité på service här jämfört med vad jag fick i First i resan ner tidigare under dagen. Den var inte dålig på något sätt men det kändes mest som att crew var väldigt stressade.

Efter att vi startat börjar matserveringen direkt och blir lite förvånad att menykortet ser lika dant ut som det jag fick i First, det är dock annan mat på vägen tillbaka. Serveringen sker på samma typ av bricka och det är väldigt effektivt att få ut maten snabbt. Det fanns 3 olika varmrätter att välja på och jag valde nudlar med biff. Vid det här laget var jag inte direkt sugen på mer alkohol och ber om Coca Cola. Flygvärdinnan ser ut som ett stort frågetecken, försöker upprepa mig att jag vill ha en soft drink och hon kommer tillbaka med en vinflaska. Gör jag mig inte förstådd eller är min engelska så dålig. Upprepar mig ytterligare en gång att jag vill ha Coca Cola om de har och hon pekar på vattenflaskan. Vid det här laget vet jag inte vad jag ska tro men frågar om de inte har någon form av soft drink att erbjuda och först nu faller polletten ner. Det tar dock ett tag innan min cola serveras och det är bland de minsta glas med cola jag fått som dessutom var fyllt med is.
20170413_211932.jpg

Efter att ha ätit upp händer inte något mer av värde förrän vi landar i Singapore. Hade ju redan tidigare på dagen checkat in på Crown Plaza Changi och beger mig till rummet för att sova, det är ändå relativt tidig avgång morgonen efter mot Bali.
20170413_121846.jpg 20170413_121851.jpg 20170413_121857.jpg 20170413_121915.jpg

Upp å hoppa runt 7-tiden morgonen efter för att göra sig iordning och bege mig till incheckningen vid terminal 2. Kommer fram och det är 7 öppna deskar för checkin och alla har en separat kö. Den stora frågan, vilken ska man välja… Tar en där ett par är framför och de verkar snart vara klara, men oj vad fel man skulle ha. Killen som checkar in dom försvinner ett bra tag och man börjar nu fundera på om man ska byta kö och kanske ställa sig bakom en av barnfamiljerna trots allt. När inget har hänt på 10 minuter så byter jag ändå kö och får strax efter checka in. Min första checkin agent var dock ännu inte klar med de som stod före mig vid det här laget. Makalöst dålig hantering av denna checkin och det hade varit önskvärt med någon forma av kösystem där man sedan fick gå fram till en ledig checkin agent. Vidare till passkontrollen som också har en rätt lång kö och det tar ca 10 minuter innan jag är igenom och sätter fart mot Silver Kris loungen.

Jag gick först dit där Star Alliance Gold blev hänvisade men fick inte komma in då det bara var för de som reste i Economy. Fick gå en bit till för att komma till Business delen. Stor lounge som är mer eller mindre helt full så här tidigt på morgonen och det finns lite frukost att äta som ärligt talat var så där. Någon form av omelett och korv är det jag väljer men det smakar inget vidare. Som tur är har jag inte överdrivet med tid över och beger mig till gaten lagom i tid för boardingen. Åter igen är det gate E28 som vi ska åka ifrån, samma som dagen innan till Jakarta.

Singapore – Denpasar, Bali
Flight:SQ942 Singapore Changi - Denpasar
Flygplan:Airbus 330
Plats:12A

Kul med ett annat typ av plan från Singapore Airlines. Denna A330 har dock identiska stolar som den 777-300 jag åkte med dagen innan. Det är dock betydligt högre kvalité på skärmen. Innan start så blir det lite champagne och på denna flygning så har de lite större menyer ombord som sammanfattar allt de erbjuder. Tyvärr så glömmer jag ta med mig dessa så har inte något minne av vad som erbjöds mer än det jag tog.

Serveringen är inte alls lika stressad på denna flight, kanske för att det troligtvis är första flighten för dagen för crew och inte den sista. Det är återigen 3 val av varmrätt och väljer nudlar med kött även om jag inte är direkt hungrig. Har lite svårt för dessa tjocka slemmiga nudlar men äter upp köttet i alla fall samt lite frukt och efterrätten.
20170414_095823.jpg

Resten av tiden spenderas med att bara ta det lugnt, se på moving map samt att testa en Singapore Sling. Har ännu inte testat denna drink på Raffles så jag vet inte om den liknade originalet eller ej. Fungerar dock bra som drink ombord.
20170414_110151.jpg

En liten ”rolig” detalj med stolen är att call buttons på kontrollen är kvinnor. Jag kan inte minnas att jag sett det någon annan stans, det brukar ju alltid vara en ”gubbe” som symboliserar detta. Singapore Airlines är ju kända för sina Singapore Girls så jag antar att det är där ifrån det kommer.
20170414_111358.jpg

Inflygningen till Bali sker västerifrån och vi åker längs med kusten ner tills vi närmar oss flygplatsen då vi istället flyger ut över vattnet, en 90 graders sväng till vänster och vi är på final för att landa på bana 09.

Min väska kommer bland de första och nu ska jag alltså försöka få tag på en Taxi till mitt hotell som ligger ca 1,5km bort. Har ingen större lust att släpa väskorna även om det hade gått bra att gå sträckan om man velat. Först gör jag ett försök med Uber men det är lönlöst, de är tydligen inte välkomna på flygplatsen. Går istället ner till taxi-gänget och de vill ha 100.000 pengar för att köra mig till mitt hotell, Uber skulle ha kostat 17k så man känner sig ju rätt blåst men inte så mycket att göra, det är trots allt bara ca 70 kronor. Min chaufför kör mig till Holiday Inn Express Baruna där jag ska bo första natten och jag börjar förstå vad de menar med trafiken här. Chauffören försökte även få mig att betala flygpaltsavgiften vilket jag inte hade någon större lust med då de redan fått överbetalt


Sammanfattning

Det är som två helt olika flygningar även om stolen är samma och maten likvärdig på båda flighterna. Singapore Business fungerar mycket bra inom Asien måste jag säga, har ingen egen erfarenhet på längre sträckor med dom så kan inte göra någon större jämförelse. Stolarna är riktigt bra och där finns det inget att klaga på. Den största skillnaden är dock crew som jag upplevde som rätt trött på första flighten och betydligt bättre på den andra. Det ska göras 2 flygningar till i Business på denna resa så det blir en jämförelse mellan Singapore Airlines, Thai Airways och Asiana lite senare på deras intra Asien flighter i Business.
 

palmen

Moderator
Hahah, ja, det fanns en Ringi i Plus som min sambo fick. Cabin crew fick jaga frenetiskt efter en till, lyckades efter ca. 10 min. Osäker om hon hittade en flaska i bakre galley eller om hon lyckades gräva fram en till i främe galley. CCn såg klart stressad ut :)

Det fanns bara 3 flaskor ombord tror jag, kul att BCarna fick två utav tre!

FYI, min sambo befinner sig just nu i fasen: "Ok, jag kan acceptera att det här med flyg och bonuspoäng är din hobby. Men det känns lite udda ändå." Och hon kan absolut inte förstå folk som gör mileage runs, trots upprepade förklaringsförsök. Ungefär som att hon tycker off-side är en konstig regel i fotboll :D
Jo det var vid mig den "tog slut" och den yngre värdinnan som serverade er kom och frågade efter mer. De lyckades hitta en till i vagnen som de sedan gick tillbaka med till er i plus. Om det bara var 3 kvar ombord så drack nog vi upp alla (eller fick ni bara en totalt?) :).
Kvinnan som satt framför mig var extremt flygrädd och hade av någon anledning placerats vid nödutgången där crew glatt förklarar om vad man ska göra i en nödsituation utan att veta om hennes flygrädsla. De var och tittade till henne flera gånger så att allt var bra så tror det fungerade fint trots allt, kan ha varit därför hon var lite stressad.
 

palmen

Moderator
Hotellen på Bali
Nedan följer en liten rapportering av de 3 hotell jag bodde på under tiden på Bali, 2 nätter på varje hotell. De hotellen jag bodde på var följande Holiday Inn Express Baruna, InterContinental Bali Resort, Alila Ubud. Boendet på Holiday Inn Express delades upp på 2 stays om 1 natt vardera för att maximera poängintjäningen då man kunde köpa till 5000 extrapoäng för 5$ och dessa räknas mot status dessutom.

Holiday Inn Express Baruna
Detta är ett budgethotell som ligger ca 1,5km från flygplatsen. Hotellet är nytt inom IHG och ligger precis i anslutning till Holiday Inn Baruno Resort som har lite mer pooler mm.
Anledningen till att jag bor här är som jag skrev ovan, billigt hotell med möjlighet att tjäna massa extra poäng till IHG. Priset för en natt var ca 40$ och till det så betalade jag 5$ extra för 5000 poäng till.
Taxin från flygplatsen tar mig till hotellet och jag kan direkt checka in även fast det är rätt tidigt på dagen. Jag är dock rejält sliten då jag knappt kunnat sova under natten och bestämmer mig för en längre powernap. Rummet jag har fått har utsikt västerut mot vattnet även om resorten skymmer den mesta delen av utsikten. I övrigt är det ungefär vad man kan förvänta sig, en säng samt en dusch och toalett vilket brukar vara det man får på dessa typer av hotell.
20170414_125024.jpg
20170414_125036.jpg 20170414_125100.jpg

Det är lite komiskt att hela hotellet typ är inrett som en pool, allt påminner väldigt mycket om en simhall och i hissen har de markeringar för hur djupt det är i meter, fråga mig inte varför men det kanske är någon design grej.
20170415_005905.jpg

Uppepå taket finns en trevlig pool att bada i, det bästa av allt är att den är helt i västerläge så man får en väldigt bra utsikt över solnedgången här ifrån.
20170414_175109.jpg
20170418_105750.jpg

Första dagen så beger jag mig dock istället ner till stranden och går norrut och stannar vid ett av ställena som säljer öl på stranden för att njuta av den sista biten av dagsljus med några kalla öl.
20170414_175934.jpg 20170414_183808.jpg
20170414_182133.jpg 20170414_183547.jpg

Hotellet erbjuder även frukost som är helt OK då den trots allt är gratis. Mackor, juice, yoghurt samt lite varma rätter i form av ägg, stekt ris och lite korv mm. Ingen kulinarisk upplevelse direkt men fungerar ändå OK för att bli mätt.

Första natten här har jag ett rum på 3e våningen som är den översta, vid andra natten så får jag ett rum på våningen under. I övrigt är rummen identiska men utsikten blir så klart sämre från våning 2.

Sammanfattning
Detta hotell ligger strax söder om Kuta och om man vill fungerar det utmärkt att gå in till de centrala delarna för nattliv. Stranden ligger precis bredvid och det tar max 1 minut att gå dit, vet dock inte hur badvänligt det var just där. Priset för detta hotell är helt klart bra och man får vad man betalar för, inget extra men ett rum som fungerar för ändamålet och en trevlig pool högst upp på taket (det blir sjukt varmt på golvet där uppe, ta med er badtofflor om ni inte vill bränna er).
Kommer jag att bo här igen, med största sannolikhet ja med tanke på priset och läget nära till flygplatsen. Det är inte helt fel att ligga i en solstol och se planen starta/landa några 100 meter bort.
 
Last edited:

palmen

Moderator
InterContinental Bali Resort
Detta hotell verkar de flesta på Bali känna till och med all rätt kan jag tycka då det är ett väldigt bra hotell med mycket hög service. Jag har bokat 2 nätter här med min Ambassador Voucher som innebär att jag bara behöver betala för första natten. Bokar ett club rum för att få tillgång till allt som hotellet erbjuder. Det är långt ifrån billigt då de billigaste club rummen kostar från ca 300$ innan skatter på 21% men jag tycker ändå att det är värt det då det ingår väldigt mycket i detta pris.
Som Ambassador är man garranterad rumsuppgradering på InterContinental hotellen, några dagar innan blir jag dock kontaktad via mail där de beklagar att de inte kan erbjuda en uppgradering då det inte finns några bättre rum lediga. Tittar lite snabbt på hemsidan och deras absolut lyxigaste svit på över 300 kvadratmeter är ledig så jag försöker mig på att få en uppgradering dit utan någon lycka. Istället vill de erbjuda mig avdrag på priset mot vad närmsta rumskategori under skulle kosta vilket jag inte accepterar då det bara är ca 7% billigare än vad jag bokat. Har man en policy att uppgradering alltid är garanterad och inte subject to availability så får man göra lite mer än så kan jag tycka, det slutar med att jag går med på det lägre priset samt får massage för 2 som kostar omkring 500 kronor per person.

I priset för hotellet ingår hämtning och lämning på flygplatsen och jag ber om att bli hämtad och lämnad på Holiday Inn Express Baruna vilket inte är några problem. En väldigt trevlig minibuss kommer och hämtar mig där man erbjuds kallt vatten på flaska samt lite snacks. Det tar ca 20 minuter att köra denna sträcka och det är skönt att slippa alt krångel med den vanliga taxin kan jag tycka.
20170415_111629.jpg

Väl framme på hotellet så tas jag direkt till club loungen där incheckning sker, men först ett glas med mousserande vin under tiden man väntar på att de ska göra klart allting. Hela processen med checkin tar ca 15 minuter då de förklarar hur allt fungerar och vad som ingår och vilka aktiviteter som finns. Min ”butler” tar mig sedan på en guidead tur genom hotellet som är väldigt stort och visar vart allt ligger innan vi går till mitt rum där det åter igen blir en genomgång om hur allt fungerar vilket är rätt skönt för att slippa leta lysknappar mm…
20170415_114008.jpg

Rummet som jag har fått är ett hörnrum med balkong med utsikt över den innergård där poolområdet är för alla som bokat club rum. Det erbjuds vatten på rummet samt lite presenter i form av chocklad och cashew nötter. En liten miss dock med toaletten, man sitter mer eller mindre med ansiktet rakt in i väggen när man uträttar sina behov, här kunde det gärna få varit en halvmeter till åtminstone.

20170415_115859.jpg 20170415_115908.jpg 20170415_115921.jpg 20170415_115931.jpg
20170415_163626.jpg 20170415_163635.jpg
20170415_115945.jpg 20170415_115950.jpg 20170415_120020.jpg 20170415_134753.jpg 20170415_120057.jpg 20170415_141143.jpg


Vad ingår då när man bokar ett club rum?
Massor av mat och dryck är väl en bra sammanfattning. Frukost serveras mellan 06:30-11:00 och här finns det en liten buffé med mat samt att man kan beställa från en väl tilltagen meny.
På eftermiddagen är det afternoon tea som serveras mellan 14:00-16:00 och det är precis vad det låter som, en ordentligt trevlig te-servering med goda kakor och annat tilltugg.
Vid 16:30-tiden börjar sedan cocktail hours som pågår i 3 timmar och under denna tid så serveras det fritt med drinkar och en buffe där man kan plocka lite snacks. Under denna tid är det dock åldersgräns i club loungen och de som har barn under 12 år hänvisas till någon av de andra restaurangerna som erbjuder gratis dryck under denna tid också. Man kan bland annat välja Sunset Beach Bar & Grill om man önskar. Om man vill se solnedgången här gäller det dock att vara ute i god tid för de bästa platserna då det är first come first serve som gäller. Andra dagen är jag där vid 17-tiden och solen går ner 18:15, någon minut efter att jag kommit dit så är alla solbäddarna upptagna på första parkett. Här kan man lätt ligga och ha det bra och beställa in drinkar och annan dryck som är gratis under cocktail hours för de med club rum, kan bara sammanfatta det som världsklass.

Frukost
Jag måste trots allt säga att jag är besviken på frukosten, inte på utbudet utan på att det tar sån tid. Jag hade bokat in min massage till 10 och var vid frukosten några minuter efter 9. Att äta på en timme ska man ju kunna göra kan man tycka. Beställer eggs benedict och lite juice att dricka vid 09:15 men det dröjer 30 minuter innan jag får in maten och det är bara 10 minuter kvar tills jag måste rusa iväg till massagen. Även min juice tog över 10 minuter att skaka fram, här finns det absolut möjlighet till förbättring, det är inte OK att det tar 30 minuter att skaka fram den frukost som kunderna beställer, och det var inte ens fullt. Dag 2 blev det ingen frukost för mig då jag valde att sova istället efter lite många drinkar och öl kvällen innan så det blev ingen chans till revansch för dom.
20170416_094723.jpg

Afternoon Tea
Till denna servering ombeds man vara propert klädd vilket jag inte riktigt viste hur jag skulle tolka så det fick bli shorts, piké och ett par riktiga skor. Visar sig att jag var betydligt mer uppklädd än många andra så det är med andra ord inga problem att köra fliflop och tshirt om man önskar, men man ska inte komma in i badkläderna.
Det fanns ett 20-tal olika te-sorter att välja på och varje dag serverades det olika sorters tilltugg till detta i form av kakor, choklad och mackor med olika pålägg. Jag har aldrig ätit afternoon tea tidigare men tycker att det var världsklass på detta. Det var dessutom en pianist som spelade under större delen av tiden vilket var väldigt avkopplande för min del. Under mina 2 dagar på hotellet hinner jag faktiskt med afternoon tea 3 gånger då jag har late checkout till 16 sista dagen.
20170415_145144.jpg

Cocktail Hours
Drinklistan är inte jättelång och jag hinner inte testa så mycket men deras Caipirinha var riktigt bra medan Mojiton mest smakade sodavatten. Övriga drinkar som jag testade var dock helt ok, men det bästa är nog nästan att ta drinkarna nere vid stranden i solnedgången kan jag tycka. Det bjuds även på diverse tilltugg och ett helt nyöppnat hjul med parmesanost, världsklass är bara förnamnet. Personalen kommer dessutom förbi och bjuder på smakprov utan lokala specialiteter vilket uppskattas då de är lite mer mat i dessa.

20170415_170239.jpg 20170415_170248.jpg 20170415_172105.jpg 20170415_172052.jpg 20170415_172058.jpg
20170415_170346.jpg 20170415_173858.jpg

Bilderna som följer nu är från Sunset Beach Bar & Grill i en av solsängarna i solnedgången.
20170416_171258.jpg 20170416_175411.jpg 20170416_180500.jpg 20170416_180734.jpg 20170416_184009.jpg

Sammanfattning
Detta är ett av de bättre hotell jag har bott på och servicen är överlag väldigt bra måste jag säga. Att bli hämtad och lämnad vid flygplatsen i en ordentlig bil och slippa taxi mm är värt mycket enligt mig. Det är absolut inget billigt hotell men jag tycker att det är värt pengarna för Club rum då det är så mycket mer som ingår i detta. För drygt 3000 kronor får man väldigt mycket även om det är mycket pengar för att vara hotell på Bali, men jämför man detta med vissa andra mindre bra hotell i USA som lätt kostar 2500 kronor natten så är detta ändå ett bra pris för detta hotell tycker jag. Kommer definitivt bo här igen om det finns möjlighet framöver.
 
Toppen