Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

palmen

Moderator
Tänkte köra lite rapportering från min resa, uppdaterar i mån av tid vad som hänt på de olika flighterna mm.

Bakgrund
För några månader sedan postades ett väldigt bra tips på forumet hur man skulle kunna få in 4 olika flygbolags förstaklass på samma bokning med Eurobonus. Det hela blev ännu bättre då Thai Airways la om rutten till Seoul från Bangkok på en av flighterna till ett plan med First ombord, det var då möjligt att få in 5 olika bolag på samma bokning.

Bokningen i sin helhet består utav följande flighter:

Frankfurt – München, Lufthansa Business, Airbus 319
München – Tokyo Haneda, Lufthansa First, Airbus A340-600
Tokyo Narita – Singapore, ANA First, Boeing 777-300ER
Singapore – Jakarta, Signapore Airlines First, Boeing 777-300

Denpasar – Bangkok, Thai Airways Business, Boeing 777-300?
Bangkok – Tokyo Narita, Thai Airways First, Airbus 380
Tokyo Narita – Seoul Inceon, Asiana Business, Airbus 321
Seoul – Frankfurt, Asiana First, Airbus 380

Bokningen med SAS Eurobonus startar och slutar med andra ord i Frankfurt, anledningen till detta är för att få in en open jaw på utresan och kunna få in 5 bolag i First. Tidigare annonserade Thai Airways att man skulle flyga en flight om dagen med First ombord på Bangkok – Seoul, det ändrades dock efter att jag bokat, därav blev det istället en bokning via Tokyo för att få in Thai First på resan.

Med tanke på att denna bokning startar och slutar i Frankfurt behövdes en separat biljett från Stockholm till Frankfurt tur och retur som bokades med SAS-poäng på en rea, total kostnad 10.000 poäng tur och retur i SAS GO.

För att ta sig mellan Jakarta och Denpasar nyttjade jag 21.000 poäng från Aegean för att flyga Jakarta – Singapore – Denpasar i Business med Singapore Airlines. Det blir med andra ord ett väldigt kort stopp i Jakarta innan det bär tillbaka till Singapore igen.
 
Last edited:

palmen

Moderator
SAS till Frankfurt

Flight: SK673 Arlanda – Frankfurt,
Flygplan: Beoing 737-700
Plats: 11A

Taxi ut till Arlanda och hade ca 2 timmar innan flighten skulle gå till Frankfurt efter att jag checkat in mitt bagage. Normalt sätt går jag alltid till SAS lounge för att få något lättare att äta och lite dryck, hade dock blivit ”förvarnad” om att just idag så serverades tonfiskröran som inte alls passar mig i smaken. Istället fick det bli ett stopp på Pontus in the Air. Tog en lättare måltid i form av en Räksmörgås och till det en Carnegiebryggeriet 100W IPA. Förutom att maten är bra på Pontus in the Air så kan man även registrera sitt Eurobonus-kort vid betalning för att tjäna in lite extra poäng.
20170410_151044.jpg
Efter att ha ätit upp min räksmörgås var det ca 1h kvar till planet skulle avgå och jag gick till loungen och kunde få en av vilo-stolarna med utsikt över plattan. Lite chips och en Gin & Tonic slank ner och efter ca 30 minuter var det dags att gå till gate 8 för boarding. Kommer dit några minuter innan boarding börjar och utrop görs att alla med zon A,B,C kan boarda först. Huruvida detta efterföljs eller inte har jag ingen uppfattning av då jag är 3e person att gå ombord.

Flighten ner till Frankfurt börjar som vilken annan flight som helst, servering sätter igång ca 30 minuter efter att vi startat. Det är rätt mycket spring i gången på folk, helt plötsligt ser jag att personen på andra sidan gången slänger sig ur sin stol och störtar 3 rader framåt. Det visar sig att en passagerare behöver någon form av vård. Det blir helt tyst ombord och besättningen tar fram syrgas och efter ca 20 minuter är personen på benen igen och får ta igen sig längst fram i galley fram tills vi ska landa. Jag har gjort ungefär 300 flygningar de senaste åren och det är andra gången jag noterar att någon behöver vård ombord. Som tur är händer det ändå sällan och det går bra den här gången. Måste berömma crew ombord som direkt avbryter serveringen och tillsammans med en passagerare hjälper personen som insjuknat. Serveringen återupptas igen och jag beställer in Ringi Äppeljuice, Mackmyra Whisky och en Mikkeller Plane Ale, helt klart en bra start på semestern. Äppeljuicen och whiskyn har tidigare funnits på longhaul i Business men nu kan alla köpa detta ombord på alla flighter sedan några veckor tillbaka.
20170410_180817.jpg 20170410_180958.jpg
20170410_181323.jpg 20170410_190002.jpg

Ankomst i Frankfurt på utsatt tid, hämtar väskan och tar sedan S-bahn in till Hauptbahnhof där jag bokat en natt på InterContinental som ligger några 100 meter promenad bort. Läget nära till centralstationen i Frankfurt är bra, men i övrigt inget speciellt med hotellet. De har en trevlig bar vid namn Mainhattan’s bar där det finns ett stort utbud av whisky, även öl, vin och drinkar erbjuds. Som Ambassador på Intercontinental blir jag erbjuden en gratis drink i baren och väljer en lokal Weissbier innan det är dags att sova. Morgondagen är ju en av höjdpunkterna på resan så det gäller att försöka vara utvilad :)
 

palmen

Moderator
Trevlig rutt! Vad fick du betala i skatt? Är det den fasta skatten på drygt 1000 kr per leg?
SAS tillämpar fasta bränsleavgifter för award-biljetter. 116€ på longhaul per väg, totalt 232€. De totala skatterna (inklusive bränsletillägget) blev ca 3500 kronor om jag kommer ihåg rätt. Det är där omkring det brukar landa om man inte måste passera en "dyr" flygplats som tex London.
 

jsn

Medlem
Trevligt Resa ! Hur smakar Mackmyran ?
Jag har provat den två gånger nu i början av April, med helt olika upplevelse... :confused:
Första gången tyckte jag den var snudd på äcklig, med tydliga likheter med Glenfiddish, men jag hade en rejäl huvudvärk pga vätskebrist just då så det kan förklara upplevelsen.
Andra gången tyckte jag den var helt ok, inte WOW på något vis men helt ok. Ganska lik Första Utgåvan skulle jag vilja säga. Som @palmen säger bättre än mycket annat blended som brukar serveras.
En av sakerna jag gillar hos Mackmyra är att de alltid* tål en hel del vatten, vilket tillåter dem att öppna upp sig.

* jag har ännu inte träfffat på en Mackmyra som inte tål vatten, men jag har provat långt ifrån alla sorter de har.
 

palmen

Moderator
Smidigt med Uber i Singapore, slipper ta ut pengar och resan till hotellet kostade ca 10SGD. Vem som tyckte det var en bra idé att slå av ACn så det är 30 grader på rummet skulle jag bra gärna vilja veta.

Någon som vet om barer mm här i Singapore tar kort eller är det cash is king?
 
Toppen