Senaste nytt

Semi live reserapport: 50 Years Round The World (50YRTW) Trip

TjudöBoy

Medlem
Kan kort berätta att om ni ämnar använda Request Uber at Abu Dhabi International airport (AUH) | Uber för transport så fick iaf inte jag fram ngn bil som jag kunde välja i appen fastän det står att det skall gå på deras hemsida. Jag vet att @jumbooze efterfrågade denna informationen så kanske ngn annan oxå kan ha nytta av det. Enklast om man skall bo i Abu Dhabi e att ta en vanlig taxi utanför terminalen, kostar inte mycket! Dum som jag var så tog jag en taxi från ett företag vid utgången som klådde mig på ca. 30 € för en 10-15 minuters resa. :mad: Nåja man kan se d som läropengar :D Däremot så finns och oxå fungerar det att Request Uber at Dubai International Airport (DXB) | Uber, funkar i appen och man ser bilar då man testar från Dubai (DXB).
Nåja detta är iaf mina 2 cent angående UBER transport till/från AUH, samt DXB.
 

jumbooze

Medlem
Kan kort berätta att om ni ämnar använda Request Uber at Abu Dhabi International airport (AUH) | Uber för transport så fick iaf inte jag fram ngn bil som jag kunde välja i appen fastän det står att det skall gå på deras hemsida. Jag vet att @jumbooze efterfrågade denna informationen så kanske ngn annan oxå kan ha nytta av det. Enklast om man skall bo i Abu Dhabi e att ta en vanlig taxi utanför terminalen, kostar inte mycket! Dum som jag var så tog jag en taxi från ett företag vid utgången som klådde mig på ca. 30 € för en 10-15 minuters resa. :mad: Nåja man kan se d som läropengar :D Däremot så finns och oxå fungerar det att Request Uber at Dubai International Airport (DXB) | Uber, funkar i appen och man ser bilar då man testar från Dubai (DXB).
Nåja detta är iaf mina 2 cent angående UBER transport till/från AUH, samt DXB.
Jag har växlat till mig AED och hoppas på att bli mindre klådd, menar du att du betalade med EUR på taxin?
Tack för feedback!
 

TjudöBoy

Medlem
Jag har växlat till mig AED och hoppas på att bli mindre klådd, menar du att du betalade med EUR på taxin?
Tack för feedback!
Nä ja betalade med kort vid disken där jag "köpte" taxiresan, men du kan jämt strunta i att förköpa/beställa taxi då d e så billigt att ta dem utanför. D e nog bra att ha lite AED färdigt då man kommer, mycket enklare på d viset.
 

TjudöBoy

Medlem
Good morning ladies and gentlemen,

Sitter på Hampton by Hilton London Gatwick Airport och tittar ut över ett disigt höstlikt landskap.
Ber om ursäkt att jag ej har hunnit posta så mycket om min resa men den senaste veckan har varit väldigt intensiv, långa dagar i både Sydney och Abu Dhabi.
Har nu tagit ett litet tekniskt avbrott o min jorden runt resa då jag är påväg att ta 5 leg med Aegean för att behålla mitt A3 Guldkort, kommer att flyga enligt följande;


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tiden jag har gjort resan på har varit riktigt bra men d har varit fullt upp att hinna med allt man skulle vilja ha gjort, det är nog roligt att se många ställen på en resa som denna men om jag gör om detta ngn gång så blir d nog inte ensam och inte heller till så många platser/städer om man nu inte blir borta ännu längre då förstås. ;)

Nu skall jag gå å äta frukost å sen ta mig till South Terminal för lite lounge häng innan jag åker mot Athen med A3 607, hörs igen då jag hittar WI-FI. :)
 

TjudöBoy

Medlem
Hejsan vänner,
Har tyvärr varit lite intresse dipp i mitt skrivande en liten vecka då mitt liv fick en oväntad törn när jag kom hem, ”Domestic problems” om vi säger så, och utöver det så fick jag flunsa! :(
Sitter nu ombord på jobb och försöker bota flunsan så gott det går utan %-haltiga drycker men det börjar kännas som att jag är på den vinnande sidan med det i iaf. ;)
Nåja livet går vidare och jag med det. Skall färdigställa mina reseminnen från resten av resan och kommer att posta dessa efter bästa förmåga och tidsutrymme.
Här kommer iaf första delen av mitt Sydney besök.

I Sydney tror jag nog att man behöver stanna lite längre än 2 dagar för att hinna ta åt sig allt som staden och området runtom har att ge en. Det blev 2 ganska intensiva dagar här, man hinner inte riktigt med allt man tror.
Efter att flyget från Adelaide landat och jag fått min väska så tog jag tåget från International Airport Station, Platform 1 in till stan,

IMG_5890.JPG

den stannar på ett flertal ställen längs vägen in till centrum, men då jag skulle till Holiday Inn, Potts Point så steg av vid Central Station, Platform 21 och sedan fortsatte tåget från Central Station, Platform 24 till Kings Cross Station, Platform 2. Där gick jag mot utgång Kings Cross, tog hissen upp till gatunivån och så stod jag i princip rätt utanför hotellet.
Kings Cross.JPG

Checkade in och softade lite på hotellet, då det under tiden tyvärr börjat regna kraftig så var jag inte så sugen på att gå ut. Efter några timmar så började dock min Skalmans klocka ringa och det började bli dags för lite mat. Bytte lite kläder, lånade ett paraply och begav mig ut i regnet och blåsten för att leta reda på ett lämpligt matställe. Irrade ikring lite i kvarteren runt hotellet men då det var ganska ruggigt väder så gick jag in på en restaurang som enligt Google bör ha varit en China restaurang men som efter att polletten trillat ner visade sig vara en Tysk/Österrikisk restaurang. :eek: Båda hette nästan samma å låg bara en liten bit från varandra, så kan d gå då inte haspen e på brukar vi säga på Åland. :D
Maggie´s.JPG

Nåja nu var d så ruggigt så jag beställde in kalvfilé med spenat och champinjoner samt rösti, lite höstlik mat vilket passade ypperligt till väderleken.

IMG_5913.JPG

Maten smakade riktigt bra och var nog såhär i efterhand en mer passande måltid med tanke på vädret än ngt kinesiskt. J Klockan hade nu blivit ganska mycket så jag drog mig mot hotellet, kändes dock inte riktigt som liggdags ännu så jag beställde en Bloody Mary i hotellbaren, tyckte det verkade som en lämplig drink då flertalet av de personer jag stötte på ute på stan var antingen utklädda och/eller målade i ngt som liknade Halloween utstyrsel. När jag närmade mig slutet på drinken så kände jag att det började bli dags att dra sig tillbaks så jag svepte i mig d sista och gick till rummet och där somnade jag nöjd med dagen som gått.

Då det inte var någon större tidsskillnad efter denna resa så vaknade jag nästa morgon runt 9-tiden, solen sken från en klarblå himmel och det var dags att utforska Sydney till fots tyckte jag. Då jag kom ut från hotellet gick jag ner längs Victoria Street och hamnade efter en stund nere i hamnen längs Cowper Wharf Roadway, där låg ett flertal marinfartyg, en populär pir (
Woolloomooloo Wharf) med massor med "Fina" restauranger.
LXOM5472.jpg

Hittade ett lunch hak som jag tyckte såg trevligt ut (hörde senare att det enligt utsago lär ska vara vida känt för sina pajer), Harry’s Café de Wheels´ hette det, vet inte riktigt vad jag beställde men jag tyckte den såg bra ut på bild men de måste ha varit en annan bild än på det jag fick för d var nog enligt mig bra mediokert å smaken var heller inget vidare tyckte jag. Segt kött och torrt bröd med ngn sorts chillisås, nä inget för mina smaklökar iaf.
Efter att ha ätit upp drygt hälften av den ”delikata” lunchen så drog jag vidare in mot centrum, passerade Art Gallery of New South Wales, St. Mary´s Katedralen och Hyde Park.
TCME5258.jpg

Gick genom centrum och fönster shoppade lite, hade tänkt gå till Operahuset och titta men då under min promenad ner mot hamnen fick se att hotellet jag skulle checka in på i morgon låg endast en kort bit från Circular Quay och operahuset så sköt jag upp planerna och beslöt att jag åker till Bondi Beach istället.

Sagt å gjort, tog tåget till Bondi Junction sedan bussen därifrån som tog mig till Bondi Beach.
IMG_5896.JPG

Då det nu hade börjat kurra lite i magen så beställde jag en tallrik med grillade Baby Squids och sallad vilket smakade ypperligt, tyvärr sålde d inte öl så jag fick nöja mig med lite bubbelvatten.
Nå tror det inte skadade att man hade några "vita" timmar då det varit ganska mycket alkoholhaltiga drycker under denna resa ändå. ;)

VKBW3660.jpg

Då vädret inte var det bästa denna dagen så var det ganska tomt på stranden och endast ett fåtal som surfade/simmade. Man kan ju iaf konstatera inte alla som vistas på denna stranden behöver bo i hostels och leva på hamburgare, såg följande bil direkt då jag steg av bussen,
IMG_5987.JPG

samt denna pärla i andra ändan av stranden.:)

IMG_6001.JPG

Efter en stund var jag nöjd med att titta på sand och vatten så jag tog bussen till Watsons Bay.
IMG_6093.JPG


IMG_6056.JPG
Vilket vackert ställe, ena sida erbjuder spektakulära vyer ut över Stilla havet och den andra sidan in mot Sydney Harbour är mäktig på ett annat sätt.
IMG_6060.JPG

Tog mig ner till en pir där jag inväntade en snabbfärja som tog mig direkt till Circular Quay.
IMG_6069.JPG

Ombord fick jag möjligheten att besöka bryggan och hade en riktigt trevlig pratstund med kaptenen ombord, man kunde ganska snart konstatera att det inte är bara i Stockholms skärgård som man kan ha problem med ”närgångna” segelbåtar då man bedriver kommersiell trafik. :D

IMG_6075.JPG

Efter att vi kommit fram blev jag kvar ett tag på Circular Quay, gick runt och beundrade vyerna samt tittade på alla på folk i allmänhet. Tycker det är ganska intressant att se på hur människor beter sig på olika ställen, kanske man e lite konstig?? :rolleyes: Efter ett tag så begav jag mig mot hotellet och tog kväller efter en riktigt trevlig dag.

Fortsättning följer...
 

TjudöBoy

Medlem
Skall nu försöka slutföra min jorden runt reseberättelse, har tyvärr inte mått så bra efter min hemkomst. Mycket som snurrar i huvudet efter att man råkat ut för ”domestic problems” om vi säger så. Det börjar dock kännas bättre nu och livet går vidare.

Här kommer andra delen av mitt Sydney besök.

Vaknade ganska tidigt och beslöt att en joggingtur blir passande början på denna dagen.
Blev en helt ok tur, nästan 4 km iaf, hade inte räknat med att området skulle vara så kuperat som d var så det blev en par tuffa pass uppför ett trapp passage mellan Billyard Ave och McLeay Street samt uppför McElhone Stairs som rev ordentligt i vaderna.

QBCT9471.png


Efter att jag tagit ett varv genom sprinklern kände jag mig ganska nöjd med mig själv och drog jag ut på stan och letade rätt på ett lunchställe då jag börjat bli ordentligt hungrig vid de här laget. Efter lunchen åkte jag tillbaks till hotellet, checkade ut och beställde en UBER för transport till nästa hotell.

IMG_5984.JPG

IMG_6128.JPG


Ca. 10-15 minuter senare var jag framme vid Radisson Blu Plaza Hotel Sydney, incheckningen gick väldigt smidigt, mycket buganden å bockanden samt en hel del tackanden för att man bor på Radisson Blu. Slutade iaf med att jag blev uppgraderad till ett Bussiness Class rum på våning 10 samt fick tillgång till Business loungen under min vistelse. Mycket trevligt men kändes ”onödigt lyxigt” då jag nästan inte vistades alls på hotellet, nåja I-lands problem på hög nivå.
OFTT5676.jpg


IMG_6119.JPG

IMG_6122.JPG


Efter en kaffe och lite frukt i loungen drog jag ut på stan igen, resten av den här eftermiddagen tillbringades nere vid Circular Quay. Då vädret var ganska tjänligt så tyckte jag att en glass var på sin plats. Varför smakar glass godare utomlands?? Hemma äter jag kanske 3-4 strutglassar i året totalt…

IMG_6132.JPG


Jag strosade vidare längs kajerna vid Circular Quay medans glassen konsumerades, såg följande aboriginer som uppträdde, känns lite tragiskt att urinnevånare skall måste bli ngn sorts turistföremål i storstäder. Tycker att det är så på många ställen runt om i världen vilket känns lite slött.

IMG_6137.JPG


Nu var det dags för ett ”Opera besök” så jag gick vidare ut längs kajen mot Sydney Opera House. Här ute fullkomligt ”kryllade” det av turister/besökare och allt från engångskameror till feta systemkameror gick heta! Gick runt omkring och fotade lite men tröttnade efter en stund och bestämde mig för att det var GT time så jag tog mig ner för några trappor till Opera Bar. Fick mig en GT men att hitta en sittplats visade sig svårare, lördag eftermiddag å fullt med folk, efter lite sökande så ordnade det sig dock och jag kunde njuta av drinken.

IMG_6143.JPG

IMG_6144.JPG

IMG_6160.JPG


När drinken var slut så kände jag att jag var klar med Opera Bar och Circular Quay så jag gick upp mot centrum, hittade Sydney Fish Market på en tunnelbanekarta och beslöt att dit åker vi. Sagt å gjort, hoppade på tåget mot Central…

IMG_6165.JPG


… och bytte där till spårvagnen ut till Sydney Fish Market. Tyvärr så hade alla fisk stånd stängt men längst in i marknadsområdet hittade jag en Kinesisk restaurang som var öppen så jag beslöt att här får d lov att bli en bit mat.

IMG_6166.JPG

IMG_6169.JPG

IMG_6171.JPG

Efter en okej måltid började d kännas som att jag var nöjd med dagen så jag tog mig tillbaks hotellet, tänkte att jag skulle ta något att dricka i loungen men den hade stängt då jag kom till hotellet så det blev att softa lite på rummet istället tills jag somnade framför TV:n.
I morgon väntar en 14 timmars flygning med Etihad i en First Suite till Abu Dhabi, kan inte annat säga än att man var lite "pirrig" i magen inför flygningen.

Fortsättning följer...
 

Attachments

  • IMG_6116.JPG
    IMG_6116.JPG
    99,1 KB · Visningar: 365

Smuffe

Medlem
Detta ligger några år bakåt i tiden - vet inte riktigt var jag har bilderna. Men jag skall leta upp dom, sen skickar jag ett mail till dig med några bilder och en liten beskrivning av resan. (Om ytterligare någon annan skulle vara intresserade öppnar jag en tråd för detta.)
En liten teaser: resan innefattade, förutom djungelbesök, en fotbollsmatch som vi såg från presidentens privata lounge och ett besök i Lome, Togos huvudstad.
Jag är väldigt intresserad av att höra mer... först på grund av resan och firandet i djungeln men så lockade du ytterligare med presidentens lounge på fotbollsmatchen! Jag vill gärna höra storyn hur ni lyckades med det. :D
 
Toppen