Senaste nytt

Semi live reserapport: 50 Years Round The World (50YRTW) Trip

TjudöBoy

Medlem
Hej igen, blev en riktigt trevlig dag igår polaren.
Efter att jag hämtat bilen från Hertz så körde jag ner mot Rockingham.
IMG_5588.JPG

När jag kom fram så blev det lite rundtur i huset och "sedvanlig" sightseeing runt Rockingham. Vid 13-tiden tog vi en kaffe vid strandpromenaden i väntan på att han fru skulle komma, som vi bestämt träff med, för en lite sen lunch på resturangen Sunsets.
bild 1.JPG

De blev fisk och skaldjur för hela slanten, jag tog en Fish & Chips, kompisen tog en Ocean platter with chips å hans fru åt en Clam chowder. Maten sköldes ner med en Hahn Premium Light (2,6 %) då vi skulle köra bil, damen tog ett glas vitt. Alla var riktigt nöjda med maten.
Efter att vi ätit färdigt gick vi ner på stranden å tittade lite på någe sorts utställning som kallades konst!? Det var tydligen tillverkat av sopor som flutit iland eller hittats på stranden så tanken var ju god.
IMG_5604.JPG

Efter att vi varit lite kulturella så splittade vi på oss och vi killar åkte runt och inhandlade mat, dryck, etc. till BBQ middagen på söndag, när vi kom hem så tyckte polarn att det skulle passa bra med lite bastu och pool plask för att bli av med all sand och svett efter en "hård dags arbete" :D å "halv finne" som man e så tackar man ju inte nej till ett bastubad fastän d e i Australien.
bild 2.JPG

Efter några timmars trevligt samkväm med bastubadande och prat om gamla tider och minnen så var det dax att tacka för mig för denna kväll och styra kosan "hemåt".
I morgon har jag tänkt åka till Fremantle och titta sedan kanske det blir att köra upp längs kusten en bit, får se hur det går.
Vi hörs igen:)
 

TjudöBoy

Medlem
Howdy mates,
Det ser ut som att sommaren har börjat komma till Perth, det har varit riktigt fint väder och varmt sedan i fredags. Igår hade jag fantastiskt väder när jag var på min "mini walkabout" med bilen. Jag började förmiddagen med att åka ner till Fremantle, men när jag kom ner så kändes det som att halva Perth innevånare var ute med bilen, så jag fick söka parkeringsplats i en halvtimme innan jag hittade en vid båthamnen. :mad: Nåja, slutet gått allting gått, så jag började strosa ikring bland båtar och senare restauranger.
IMG_5633.JPG

Lite annan båtförvarings stil än vad jag e van vid :)
Efter en stunds vandrande och "insupande" av vyer så kände jag att det började bli dax för ngt svalkande så det fick bli en glass i d fina vädret. Tyvärr så hade de inte Rom-Russin som e min favorit så d fick bli en med ngn sorts kaffe smak istället.
IMG_5648.JPG

Efter lite mer spankulerande längs bryggor och pirer så kunde jag inte hålla mig mera, jag bara måste äta lite, så d fick bli denna.
IMG_5649.JPG

Kilpatrick Oysters, ja säger bara d, mums fili babba. Helt underbara ostron, fick veta hur man gör dem av damen som jag bor hos så detta skall testas då jag kommer hem.
Jag fortsatte min rundvandring längs stranden och hittade lite intressant läsning vid en gammal träpir, som Ålänning så har vi ju lite historia med Australien då Rederi Ab Gustaf Eriksson (Gustav Erikson Och Hans Rederi) seglade mycket här runt 1920/30-talet. De lastade mycket vete som seglades till europa med stora segelskutor, hårda pojkar d som var till sjöss på den tiden då resan tog 90-100 dagar. :)
IMG_5653.JPG

Efter ett tag kände jag mig nöjd med hamnen samt stränderna och tog mig in mot centrum, Fremantle´s centrala del är full av vackra gamla byggnader. Jag som e lite av en "ruckel romantiker" finner ju detta utomordentligt vackert mot dagen 4kantiga klossar.
IMG_5659.JPG

IMG_5660.JPG

Då jag närmade mig centrum och barerna som ligger längs Market street/South Terrace så var de nästan alla fulla av folk som var ute och festade, skulle varit trevligt å kunna stanna till å tagit ngn öl men har man bil så va d bara att bita ihop och snällt gå vidare.
IMG_5661.JPG

IMG_5662.JPG

Efter att jag kommit tillbaks till bilen så tog jag mig ut ur Fremantle och körde norrut på väg 71 och 204 mot Hillarys Boat Harbour, hade inte en aning va d va för ställe förutom att jag sett på kartan att det fanns ett flertal restauranger där och det passade ju bra då jag började bli ganska hungrig igen. Kustvägen upp var helt otroligt vacker och solen började gå ner så jag stannade längs vägen och köpte en kopp kaffe och beundrade solnedgången.
IMG_5676.JPG

Otroligt vacker syn att se solen gå ner i havet. Från första till sista bilden är det ca. 15 minuter så d går snabbt oxå.
När jag kom fram till Hillarys Boat Harbour så kom jag på att d kanske inte var så smart att komma dit vi 20:30 tiden å tro att man skall få ett bord sådär bara en lördagskväll, parkeringsplatsen var enorm å nästan helt full. :eek:
IMG_5677.JPG

Nå efter lite sökande så fick jag en plats och sökte mig in i myllret av människor,
IMG_5680.JPG

och mycket riktigt, alla "riktiga" restauranger var fulla så det var bara att ge upp. Då det började bli lite svalt och jag hade lite dåligt med kläder på mig så gick jag in på ett café, Dôme cafés & coffee och beställde en Salt & Pepper Squid Salad. Det smakade riktigt bra och var nog med facit i hand, med tanke på va klockan hunnit bli, bättre för kroppen (och midjan) än att äta en hel middag.:rolleyes:
IMG_5682.JPG

När jag ätit färdigt började det kännas som att jag var nöjd med dagen så jag drog mig hemöver, väldigt nöjd över hur dagen hade blivit.
Frid vänner och på återseende
 

Ystad

Medlem
Man tar Worcestershiresås, tomatsås samt hackad bacon och blandar ihop det, sedan lägger man d på ostronen och lägger dem i ugnen. Det är färdigt då baconen börjar bli krispiga, hur mycket av vardera ingrediens är lite osäkert så smaka av före ni lägger det på ostronen.
Tack. Låter gott. Det skall testas.
Jag har aldrig varit i Australien, så en följdfråga: äts det mycket ostron i Australien, d v s finns det ostron längs kusten.
 

TjudöBoy

Medlem
Tänkte berätta lite om ett kväll i matens tecken i Osakas matkvarter Dotonbori med omnejd. Efter att ha checkat in på Intercontinental Osaka och tillbringat en timme i gymmet så tyckte jag att det var dax för lite "onyttigheter". Jag gick till Osaka tågstation och tog Midosuji Line till Namba Station vilken ligger nära Dotonbori. När jag kom ut från stationen började jag gå mot Dotonbori området, efter en stund tyckte jag det var dax att pröva på lite av vad Osakas "matmecka" hade att erbjuda så jag gick in på ett lokalt hak som såg ut att sälja friterad mat...
IMG_5037.JPG

... så jag valde friterade räkor och grönsaker som sköljdes ner med ett glas öl, lite osäker på va d riktigt var som jag åt men gott smakade det. ;) Kanske @Dr. Miles kan översätta va det står på bilden bakom ölglaset för d va d jag beställde?
Efter den delikata smakbiten så kände både jag och magen min mycket gladare så vi vandrade planlöst vidare bland gatorna och njöt av tillvaron. Av någon outgrundlig anledning så råkade jag bara passera en frisör salong, hade flera dagar irriterat mig på att jag inte klippte mig före jag åkte iväg på min resa. Sagt å gjort, glad i hågen stegar jag in och får sätta mig i en ledig stol, tog väl kanske 5 minuter sedan blev en av frisörerna (den långa killen i brillor som tydligen förstod några ord engelska) ledig och tog sig ann mitt hår.
IMG_5039.JPG

IMG_5040.JPG

Nöjd med resultatet gick jag vidare och efter ett tag så såg jag denna, HEUREKA, jag har kommit rätt!
IMG_5038.JPG

Efter kanske en en halv till en timmes promenerande kände jag att det var dax för lite vätska, å va e inte då bättre än att man tar en GT. :D
IMG_5047.JPG

Jag fortsatte min vandring runt Dotonbori, gick runt å tittade på myllret av människor samt alla häftiga reklamskyltar som finns uppsatta överallt.
IMG_5046.JPG

Då jag stannade vid ett litet torg eller va man nu skall kalla det så fick jag syn på denna Sushi restaurang,
IMG_5053.JPG

tog ett executive decision för mig själv och gick in för att smaka på lite va de hade att erbjuda. Vilken häftig restaurang, fanns kanske 4 bord längst in och ca. 10 platser runt köksdelen/baren bakom vilken maten tillreddes. Man såg precis hur allt som man beställde tillreddes, fascinerande att se hur flinka dessa kockar är. Jag beställde in 4 olika sushin för att prova på, de smakade riktigt bra.
IMG_5051.JPG

Då jag ätit upp mina sushin gick jag vidare men han inte så långt fören jag bara MÅSTE stanna och beställa detta.
IMG_5057.JPG

Grillad kammussla direkt ur sitt skal, mums. Nå den slank ner kvickt så jag gick vidare.
IMG_5054.JPG

Man kan inte annat än beundra vyerna, från trånga gränder till kanaler med restauranger. Då jag strosade fram längs gränderna så hittade den här tavlan och måste ju genast markera mitt revir å sätta en markör på Åland. :D
FXVP6579.jpg

Började kännas som att det var på tiden att dra sig hemöver så jag började gå mot tågstationen men ödet ville annat, såg en liten restaurang som såg oemotståndlig ut så jag gick in. Fanns ca. 5 stolar längs en bardisk men maten var det inget fel på, beställde en liten tallrik med köttspett och en öl.
IMG_5066.JPG

Nu började det kännas som att både jag och min mage hade fått tillräckligt så jag tog en taxi till hotellet men var inte riktigt färdig med kvällen ännu så jag gled in till lobbybaren och beställde en GT. Efter ett tag var drinken slut å jag med den så jag gick och lade mig riktig nöjd med kvällen.
 

TjudöBoy

Medlem
Tack. Låter gott. Det skall testas.
Jag har aldrig varit i Australien, så en följdfråga: äts det mycket ostron i Australien, d v s finns det ostron längs kusten.
Kan tyvärr inte svara på det, det verkade vara ett populärt sätt att äta ostron på iaf för d flesta jag pratat med älskar Kilpatrick ostron. Det sälj ganska mycket ostron i butikerna tycker jag det såg ut som oxå.
 

Resenären

Medlem
lite osäker på va d riktigt var som jag
Tack för en förträfflig reserapport!
Ovanstående påminner on när jag och hustrun var i Kyoto och vi gick in på en liten restaurang och fick en härlig middag, som jag inte vet vad det var, men som smakade prima.
Men det "roligaste" var när vi i Osaka köpte en ask med, vad jag kallade 'tapetprover'.
Svaret fick vi något år senare: Origami!
 

TjudöBoy

Medlem
Howdy mates, tänkte berätta lite om nit besök i Adelaide.

I Adelaide kunde man lugnt ha stannat längre, stan en mindre än Perth men på någe vis trevligare atmosfär. Det blev 2 ganska intensiva dagar här, man hinner inte riktigt med allt man tror.
Efter att flyget från Perth landat och jag fått min väska så tog jag JetExpress bussen (Adelaide Metro - Route J1X) in till stan, den stannar på ett flertal ställen i centrum men jag steg av vid Stop E3 Currie St - North side, där gick jag runt hörnet in på King William Street och steg på bussen som tog mig till Minima Hotel, Adelaide. Bussen stannade nästan utanför hotellet så det var bara att gå ca. 50 m å sedan checka in. Då jag kände hur förfallet lade sig över mina axlar som ett ok så bytte kläder och drog ut på en joggingrunda, blev dock lite längre än jag tänkt då jag ej hittade ngn bro när jag skulle tillbaks. :eek:
IMG_5751.JPG

Efter att jag fixat lite med olika ärenden på hotellet började jag känna mig hungrig så de va bara att gå ut och sondera närområdet efter ett matställe. Lite länge upp på gatan hittade jag en okej Kina restaurang som jag slog mig ner i och beställde in en "hot pott" med Porkbelly och grönsaker, detta sköljdes ner med en flaska Coopers Dark Ale.
IMG_5744.JPG

När jag tryckt ner maten så började jag känna mig nöjd med dagen och drog mig tillbaks till hotellet, efter lite slösurfande på BC.se så somnade jag som en stock.

Nästa morgon vaknade jag vid 10-tiden, måste ha varit helt slut från gårdagens eskapader. :D
Jag tog bussen Adelaide Metro - Free City Services, som har hållplats 50 m bort på en tvärgata, ner på stan vid 12-tiden. Skalmans klockan hade ringt och jag kände att det var tid för lite mat, i The Myer Centers bottenvåning hittade jag en foodmarket där jag beställde BBQ Chicken, Salt & Peper squid samt noodles som sköljs ner med en vällagrad Lemon Icetea.
Skärmavbild 2016-10-29 kl. 15.22.01.png

Ser kanske inte så exklusivt ut men smakade riktigt bra och man blev mätt, vilket är huvudsaken.
Resten av dagen tillbringade jag uteslutande i centrum, gick runt i ett flertal butiker längs Rundle Mall - Adelaide Shopping and Meeting Place.
IMG_5778.JPG

Blev lite fikasugen på eftermiddagen så tog en Latte på Muffin Break, verkar vara lite som Starbucks, finns på flera ställen här i Australien. Vet inte varför riktigt men blev att tänka på frugan då jag fick kaffet. :rolleyes:
Fick faktiskt lite hemlängtan men d gick snabbt över när jag rörde ner sockret. :D
Skärmavbild 2016-10-29 kl. 16.00.15.png

Vid 19 tiden hade de flesta butiker stängt och jag började känna mig mör i benen så jag tog bussen till hotellet. Efter ca. en timmes softande på rummet var det dax att hitta ett ställe att äta middag på, valet för kvällen föll på en Mexikansk restaurang,
http://zapatas.com.au, där jag åt en liten portion Ribbs med sallad å majschips som sköljdes ner med en Coopers Pale Ale.
IMG_5779.JPG

Efter att jag ätit klart måste John Blund åkt förbi för jag blev helt slut, var bara att gå direkt till hotellet å slinga sig i kojen där jag somnade som en stock.

Nästa morgon vaknade jag vid 9-tiden, pigg som en mört så jag. Lika bra att utnyttja tillfället så jag drog iväg på en joggingrunda igen, denna gången hade jag dock inga problem att hitta hem igen. ;)
IMG_5781.jpg

Det blev iaf drygt 3 km denna morgon. När d var avklarat var det lunch tid och denna gång fick d bli Indiskt, på restaurangen MonSoon som ligger på andra sidan gatan. Här äter man frukost om man för beställer det med hotellet. Jag beställde Garlic Seekh Kebab och en Kingfisher som smakade riktigt bra faktiskt.

IMG_5789.JPG

Nu var man redo att dra en repa på stan igen så jag tog bussen till Adelaide Central Market: The City of Adelaide's food hub. 80 stalls under one roof som ligger vid Victoria Square. Här ligger oxå Adelaids China Town. Central Market är måste vara ett helt underbart ställe för en mat konnässör, jag blev helt förvirrad av alla färska varor och underbara dofter som spreds i byggnaden.
IMG_5806.JPG

Hit skulle man gå på morgonen och börja med frukost sedan lite senare lunch och avsluta dagen med middag i China Town, underbart. :D
Efter en dryg timmes dreglande vid diverse försäljningsdiskar var det dax att ta en fika så jag gick genom Victoria Square upp mot Rundle Mall.
IMG_5815.JPG

Efter en väl behövlig fika på (konst paus :D), ja just d, Muffin Break så började jag ta mig mot hotellet.
Klockan 18 hade jag stämt träff med sonen till en av mina bekanta vänner på Åland, han har tydligen bott i Australien i närmare 20 år. Jag han precis till hotellet och byta kläder när mobilen ringde och han sa att han var i lobbyn. Vi hoppade in i hans bil och så bar d iväg mot Glenelg och därifrån till Brighton eller rättare sagt Beach Front Hotel in Seacliff - Seacliff Beach Hotel, Seacliff, SA 5049. Efter att vi druckit ngn öl,
IMG_5826.jpg

beundrat solnedgången och pratat om dittan å dattan så beställde vi en varsin Beef Brisket Burger.
IMG_5817.JPG

Efter lite strul med beställningen som gjorde att vi fick vänta nästan en timme på burgaren så kom den till slut, som plåster på såren för den långa väntetiden behövde vi bara betala för ena av burgarna vilket ju var trevligt. Vid det här laget hade klockan hunnit bli mycket och vi drog oss hemöver. Väl framme vid hotellet tackade jag för en riktigt trevlig kväll, nästa gång ngn av oss har vägarna förbi varandra så blir säkerligen en "date" igen. Mycket nöjd med dagen packade jag lite och sedan lade jag mig å sova då klockan ringer 08:00 och Sydney och nya äventyr väntar. :)
Frid mina vänner och på återhörande
 
Toppen