Senaste nytt

Semi live reserapport: 50 Years Round The World (50YRTW) Trip

TjudöBoy

Medlem
Idag (8/10) tänkte jag ta mig en titt på Pearl Harbour men ångrade mig när jag såg "kaoset", får bli en annan gång då man har mera tid. Nu blev d lunch på Restaurant 604 som ligger vid en marina intill istället, helt ok ställe basic men gott.
IMG_4524.JPG

IMG_4526.JPG

Kände att jag måste börja med kaffe sen blev d fresh catch plate med ngn sorts svärdfisk. Nu blir d till att sadla mustangen och dra norröver på holmen. Hörs igen då wi-fi uppenbarar sig ngn stans
 

TjudöBoy

Medlem
Aloha vänner,

Det har varit några härliga men intensiva dagar här i Honolulu, körde runt norra Oahu igår (8/10), tog H2 sedan 99 och till sist 83 längs östkusten tillbaks till Honolulu. Otrolig natur och häftiga vågor längs stränderna. Nog förstår man att Hawaii är ett av surfarnas favoritställen.
IMG_4582.JPG

Kaiaka Bay Beach Park
IMG_4575.JPG

Haleiwa Beach, mysigt samhälle med massor av surfare och turister. Det doftade underbart från alla Food Trucks när man körde genom byn, synd att man var mätt annars skulle man stannat å mumsat i sig lite. Om ni besöker Haleiwa så kom ihåg att åka därifrån före 16-bläcket, det tog mig närmare 30 minuter att köra 4 miles, vägen var helt full av bilar som skulle bort från stränderna.
IMG_4608.JPG

Måste bara stanna då jag såg denna på östra sidan av ön.
IMG_4609.JPG

Det fick bli en Fried Garlic shrimp, mums fili babba är d ända jag säger...:D

Om några timmar bär d av mot Tokyo, och andra äventyr. Hörs igen då wi-fi uppenbarar sig ngn stans
 

TjudöBoy

Medlem
Nå hoho vilken pärs, jag säger bara d, lita inte blint på Navigatorn i bilen! :mad:
Skulle återlämna bilen och körde glad i hågen mot flygfältet, när jag närmar mig avtagsvägen till flygfältet påstår navigatorn att det fortfarande är drygt 2 km kvar tills jag skall svänga av varvid jag glad i hågen kör förbi avfarten (Bad Choice ).
Hinner väl kanske 500 m förbi avfarten när jag märker att det kommer att bli trubbel, navigatorn rabblar upp det ena dumma förslaget efter det andra vilket slutar med att jag hamnar in på en 4 filig väg som bär raka spåret mot Hickam Air Force Base, jaha var gör man nu då? :eek:
Vid gaten rullar jag sakta fram till MP:n som står där och förklarar mitt dilemma för honom, blir viftad fram till en annan snubbe med lite mera "ränder" på axlarna som ber att få se mitt ID därefter ber han mig att köra åt sida...:eek:
Jaha va f-n händer nu då?? Nå de var tydligen ingen fara, han ville bara ha mig åt sidan så andra besökare kunde komma förbi varefter han återlämnar mitt ID och önskar mig en trevlig resa varvid jag skyndsamt tar mig mot flygfältet, pust!
Nå kontentan av denna story är att om ni vet att ni skall till flygfältet så sväng av då det står flygfält på skylten!:D Att det sedan inte var det enklaste att hitta till återlämnings stället för hyrbilen är en annan story.
 

TjudöBoy

Medlem
Efter förmiddagens äventyr så har resten av dagen gått bara bra.
IMG_4623.JPG

Checkade in och svischade genom priority securityn.
IMG_4625.JPG

HNL är en ganska "lustig" flygplats då mycket av den är öppen mot plattan där planen står, JAL verkar illa fall vara stora här.
IMG_4626.JPG

Vackra parkanläggningar utanför terminalbygget som man kan vistas i.
IMG_4630.JPG

Landade slutligen i restaurangen The Local @HNL för att få tiden att gå (har nästan 5 h till boarding).
Det blev både dryck i form av kaffe och en Kona Crewing Fire Rock Pale Ale...
IMG_4634.JPG

...samt tilltugg som bestod av en Kalua Pork Sandwich, skulle friterade potatisena varit krispiga skulle denna rätt varit riktigt bra för smörgåsen var helt okej.
IMG_4636.JPG

Mätt och belåten en dryg timme senare tackar jag för mig 35 $ fattigare och styr kosan mot JAL SAKURA Loungen som AA har samarbete med.
IMG_4637.JPG

Här sitter man nu med en kaffe och kontemplerar livet i allmänhet och Honolulu besöket i synnerhet. Har man möjligen sök kommer jag säkert tillbaka och då med frugan i släptåg, blir lite mysigare så. ;)
Fortsättning följer från nästa flygplats eller där jag hittar en wifi uppkoppling, frid mina vänner.
 

TjudöBoy

Medlem
Konichiwa från Hilton Narita Airport, landade för en par timmar sedan och skall försöka sova igen tids skillnaden, huvudet börjar kännas lite mosigt.:confused: Tyvärr blev det inte så många timmars sömn på min resa HNL-DFW-LAX-NRT, interna klockan har spökat lite.:D
Nåja i morgon ska man nog va med i matchen igen, nu blir det inte så mycket hoppande mellan stora tidszoner heller de närmsta veckorna så ska väl vara lite bättre med sovandet. Återkommer då jag vilat lite med lite bilder samt kommentarer om sträckan från Honolulu till Tokyo.
 

Ystad

Medlem
Det får du gärna berätta mer om! ... skapa en ny tråd för detta?
Detta ligger några år bakåt i tiden - vet inte riktigt var jag har bilderna. Men jag skall leta upp dom, sen skickar jag ett mail till dig med några bilder och en liten beskrivning av resan. (Om ytterligare någon annan skulle vara intresserade öppnar jag en tråd för detta.)
En liten teaser: resan innefattade, förutom djungelbesök, en fotbollsmatch som vi såg från presidentens privata lounge och ett besök i Lome, Togos huvudstad.
 
Toppen