Senaste nytt

Semi live reserapport: 50 Years Round The World (50YRTW) Trip

Smuffe

Medlem
Nu har jag sträckläst andra halvan från Hawaii till Sydney och älskar din rapport. Fantastisk resa.
Vemodigt mot slutet och har full förståelse att privatlivet är det viktigaste fokuset.
Hoppas därför att allt är bra och det ordnar upp sig för dig.

All lycka och välmående kära BC-kollega samt hoppas att du får en trevlig kväll.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TjudöBoy

Medlem
Jaha vänner, d va ju tur att jag inte skrev vilken "i morgon" det är som gäller för att färdigställ min jorden runt resa men jag känner att jag vill ha ett slut på denna resa, både för mig personligen men oxå för er läsare som kanske kände att det blev lite "rumphuggen" slut på allt.
Nåja, här kommer iaf näst sista benet på flygningen, resten kommer snart att läggas upp (lovar att det blir före årsskiftet 2017 iaf :D).
Väl bemött mina damer och herrar.

Då var det dax för mej att lämna Sydney, det blev 2 ganska intensiva dagar här, man hinner inte riktigt med allt man tror. I Sydney behöver man nog stanna lite längre för att hinna ta åt sig allt som staden och området runtom har att ge en.

Resan fortsätter nu med vad jag hoppas är en av 2 höjdpunkter, Etihads First Class svit i en Boeing 777 ER till Abu Dhabi.

Då det redan finns flera riktigt bra recensioner av Etihads första klass produkt så kommer jag endast att lägga upp lite bilder samt lite text över min flygning mellan Sydney till Abu Dhabi i en 1:st Class svit.

Dagen började med en sen frukost i Business loungen på Radisson Blu Plaza Hotel Sydney vid 10-tiden och utcheckning från Radisson Blu Hotel Sydney vid 13-tiden.
IMG_6177.JPG


Jag hade bokat en Uber Black (som denna gång visade sig vara Silvergrå) för transporten ut till Sydney Airport.
IMG_6178.JPG


Efter en ganska händelselös bilresa anlände jag till Sydney Airport och blev avsläppt utanför Etihads 1: klass inchecknings område där mitt bagage blev omhändertaget av några hjälpredor/portierer. Efter en kort promenad stod jag framför First Class inchecknings disken.

IMG_6179.JPG

IMG_6180.JPG


Incheckningen var väl inget man behöver ”skriva hem om” men den gick snabbt, enkelt och smärtfritt.

Efter en snabb passage av security så stegade jag vidare mot Etihads First & Business Class lounge. Då jag på grund av allt för liten mage inte klarar av att äta hur mycket som helst så valde jag medvetet att ej spendera allt för många timmar i loungen då jag gärna ville njuta av måltiderna ombord istället.

IMG_6184.JPG

IMG_6191.JPG
IMG_6192.JPG
IMG_6193.JPG
IMG_6195.JPG
IMG_6201.JPG


Efter en trevlig måltid med lite smårätter samt kaffe och cognac så kom en lounge värdinna och meddelade att det var dags för boarding av EY 451 och en drygt 14 h lång flygning mot Abu Dhabi väntade mig, vid det här laget började man komma i ”form av allt fikande” så livet kändes härligt och förväntansfullt inför kommande flygning.

Då jag steg ombord blev jag visad till stol 1A, denna skulle bli min sittplats/hem i drygt ett halvt dygn. Efter att jag gjort mig till rätta och satt mig ner blev bjuden på sedvanligt ”pre departure” bubbel med lite tilltugg.

IMG_6206.JPG
IMG_6207.JPG
IMG_6211.JPG
IMG_6213.JPG


När boardingen var klar så visade det sig att jag skulle få ha hela First Class avdelningen för mig själv, verkade lite konstigt så jag måste fråga om det hörde till vanligheten men det lär det inte göra sade flygvärdinnan. Nå i vilket fall som helst så visade det sig att resan skulle bli alldeles utmärkt fastän jag var ensam. Flygvärdinnan som kom från New Zeeland var en riktig pärla, efter ett tags diskussioner konstaterade vi att både hennes far och jag är sjömän så mycket av våra samtal handlade om livet till sjöss. Underbar och service inriktad kvinna Etihad har anställt.

Tiden gick och efter att vi kommit upp på cruising höjd bjöds det på mera snacks och dricka.

IMG_6241.JPG


Efter ett tag det blev dags för lite matservering, jag valde lite olika maträtter som jag önskade men vin valet överlät jag åt flygvärdinnan. Smakmässigt så tyckte jag att hon lyckades alldeles utomordentligt.

IMG_6224.JPG
IMG_6231.JPG
IMG_6255.JPG

Förrätts vin
IMG_6258.JPG

Blomkåls soppa
IMG_6259.JPG

Gulf Mezze
IMG_6262.JPG

Smakbrytare enligt utsago
IMG_6263.JPG

Black Cod
IMG_6264.JPG

Rödvins val
IMG_6266.JPG

Wagyu Sirloin
IMG_6271.JPG


Efter allt ätande och drickande började man bli ordentligt dåsig så jag beslöt mig för att försöka sova några timmar. Då jag var ensam i First Class avdelningen så hade flygvärdinnan bäddat upp en annan sittplats som säng åt mig så jag tog en runda via toaletten för att göra mig färdig för kojen och sedan kröp jag ner i bingen för några timmars sömn.

IMG_6244.JPG
IMG_6248.JPG
IMG_6250.JPG
IMG_6269.JPG
IMG_6286.JPG
IMG_6287.JPG


Tyvärr så var vädergudarna inte med oss så efter endast några timmar vaknade jag av att det kändes som att vi körde på en bykbräda. Efter några fruktlösa försök att somna om igen så var det bara att bita i d sura äpplet och stiga upp. Tiden gick och vi närmade oss Abu Dhabi, det serverades frukost vilket kändes konstigt med tanke på att tiden i Abu Dhabi närmade sig midnatt och det var dags att bädda ner sig ”igen” bara man kom till hotellet.

IMG_6288.JPG
IMG_6290.JPG


Hade tidigare frågat om det var möjligt att få besöka cockpit vilket de under trafik ej tillät, tråkigt men helt by the book, men då vi landat så kom flygvärdinnan fram och sade att kapten hade bjudit in mig till cockpit för ett besök före jag skulle gå av. Mycket trevligt och service minded initiativ av personalen och väldigt uppskattat av mig.

IMG_6297.JPG
IMG_6298.JPG
IMG_6299.JPG


Efter lite strul och missförstånd i immigration vilket resulterade i att en supervisor måste tillkallas (svetten började nästan lacka fören det ordnade upp sig) så blev jag insläppt med ett flertal leenden. Nu var prio 1 att jaga tag på en taxi (Uber fanns ej i Abu Dhabi när jag var där) och komma till hotellet och sova, ögonlocken kändes som att de bestod av bly vid det här laget. Taxiresan var en kort historia och jag kom till hotellet, checkade in utan problem och efter att jag släpat mig till rummet stalp jag i sängen som en klubbad säl.
 
Last edited:

TjudöBoy

Medlem
Här kommer en liten tillbakablick på mitt Abu Dhabi besök

يومسعيد - yawmun sa ʾīd

Första dagen i Abu Dhabi så blev det inte så mycket "vettigt" gjort, jag sov till sent på förmiddagen då man hade lite problem med kroppsklockan igen efter flygningen från Sydney till Abu Dhabi.

IMG_6311.JPG

IMG_6312.JPG

Vyn från rummet då man vaknat upp å gnuggat sig lite i ögonen
IMG_6403.JPG


Efter att man vaknat till liv och fått ngt i magen så tog jag en skyttelbuss från hotellet till Yas Mall | Biggest Shopping Mall in Abu Dhabi, UAE

IMG_6319.JPG


där strosade jag runt i princip hela dagen, åt, fikade, shoppade och han även med ett biobesök (såg The Accountant vilken var överraskande bra) så någe fick man ju gjort.

IMG_6323.JPG

På vägen till shoppingcentret passerade jag Ferrari World Abu Dhabi - Theme Park in United Arab Emirates - Ferrari World Abu Dhabi, det var från början meningen att en bekant till mig skulle ha mött upp i Abu Dhabi så vi kunde ha haft lite R & R å party, party men han kom tyvärr ej loss från jobbet så d blev inge "raitan taitan" denna gången tyvärr.

IMG_6326.JPG


Väl framme vid Yass shopping mall så var det bara att börja utforska stället, centret e enormt stort så jag försökte lägga upp ngn sorts plan över mitt vandrande men d gick väl sådär måste jag erkänna, blev mest att strosa i kring planlöst och där man tyckte det såg intressant ut så stannade man å såg sig i kring.

IMG_6330.JPG

Lunch dax vid en food court, lagom lätt mat som dessutom smakade ypperligt fastän man ej fick en "stor fika" till maten...

MKFO6480.jpg

Efter ngn timmes utforskande blev man i ordets bemärkelse lite fika sugen så jag stannade till på ett fik där jag tog en kaffe å några kakor.

IMG_6342.JPG

Riktigt fin biosalong, som tur var så hade jag en tröja med mig för d snålades inte direkt med AC:n i salongen, blev lite onödigt svalt efter ett tag men man är väl Viking ;) så d var bara att bita ihop å gilla läget... :D

Jag hade undvikit att handla ngt fören jag visste att jag var påväg mot hotellet för att jag skulle slippa släpa på så mycket hela dagen så när bion var slut så gick jag via alla butiker som jag tidigare hittat mina "potentiella fynd" i och köpte dem varefter jag åkte tillbaks till hotellet.

När jag kom tillbaks till hotellet tog jag det mest lugnt ett tag, doftade på rummet, njöt av stillheten och beundrade alla mina underbara inköp som gjorts under dagen. ;) Blev ett par Piké skjortor (70 € för 2 Pierre Cardin var ett kap tyckte jag) , badbyxor då jag glömt dessa hemma samt en till resväska då den jag hade med mig höll på att explodera vid det här laget.

IMG_6343.JPG


Konstigt nog så började magen ge sig till känna efter ett tag så jag kravlade mig upp ur kojen och styrde kosan mot hotell lobbyn för att inspektera vad som erbjöds i matväg. Efter en stunds velande över vilken restaurang jag skulle välja så bestämde jag mig för The Belgian Beer Café samt att jag var sugen på en mörk öl, friterade lökringar, squid samt chicken vings.

IMG_6348.JPG
IMG_6349.JPG

Öl och mat smakade alldeles ypperlig, hade fullt sjå att få i mig allt men efter att man tryckt i sig all mat å dryck så började man känna av både palt koman samt tidsskillnaden så jag drog mig tillbaks till rummet och somnade som en stock.

Fortsättning följer...
 

TjudöBoy

Medlem
"Ökenvandringen" fortsätter...

Dag två i detta Öken kungadöme började med att jag vaknade alldeles för tidigt troligen på grund av tidsskillnaden från Sydney. Då jag kände att jag försummat att motionera de sista dygnen och bara smörjt kråset mitt så fick d bli ett pass i gymmet med en stunds R/R vid poolen efteråt.

IMG_6360.JPG



För att undvika allt för svåra trauman för mina läsare lägger jag inte upp några pool selfies av en blekfis utan ni får nöja er med några bilder på området runt poolen och den obligatoriska ”fot” bilden som folk envisas att lägga upp då man ligger på en strand och/eller vid en pool, haha :D

IMG_6361.JPG

IMG_6365.JPG


Efter en stund kände jag att rummet kallade så det blev en stunds softande där fören magen beslöt att den skulle tillgodogöras och jag gick ner till poolbaren där jag beställde lite mat och dryck. Potato skins and fried squid kändes som lagom mycket att mumsa på medans man njöt av tillvaron.

IMG_6401.JPG


När jag ätit klart var det dags för lite sondering av närområdet runt hotellet, jag kollade lite med conciergen om vad man skulle kunna fördriva tiden med och fick till förslag att ett besök av Yas Marina området kunde vara ngt. Glad i hågen styrde jag kosan mot marinan och efter ungefär en halv timmes promenad i maklig takt var jag framme.

IMG_6404.JPG

IMG_6407.JPG

IMG_6409.JPG

IMG_6410.JPG

Yas Marina Circuit där det denna dagen kördes ngn sorts träning med vad som jag tyckte liknade F3 eller Formel Ford bilar, ett jäkla oljud förde iaf.
IMG_6413.JPG

Här slog jag mig ner efter en stunds rundvandring i hamnen/marinan.
IMG_6416.JPG

IMG_6428.JPG

5-Star Resort in Yas Island | Yas Viceroy Abu Dhabi häftig transformering av hotellfasaden!:)
IMZQ0505.jpg


Ett par timmar på detta ställe försvann som en avlöning en fredags kväll så efter ett tag kände jag att det var dags att röra på sig och med tanke på mitt intag av fika så tog jag en taxi tillbaks till hotellet. ;)

Då jag inte riktigt tyckte att kvällen var slut än så hörde jag mig för med lobby personalen på hotellet om vad man kunde göra en tisdag kväll i Abu Dhabi. Fick som förslag att jag skulle besöka Yas Marina Circuit (körs F1 tävlingar där bland annat) som hade Weekly TrainYAS evening (TrainYAS ActiveLife - Things to do in Abu Dhabi . Sagt å gjort, tog en taxi från hotellet till Yas Marina Circuit, vandrade runt i vimlet av folk en stund för att få lite grepp över vad som erbjöds.

IMG_6431.JPG

IMG_6434.JPG

IMG_6436.JPG


Efter att jag justerat vätskebalansen lite så bestämde jag mig för att hyra en cykel vilket inte visade sig vara det lättaste. Nåja efter lite ”diskussioner” med uthyrarna så ordnade det upp sig och jag begav mig ut bland vimlet av motionärer på Yas Marina Circuit.

IMG_6462.JPG

MRFQ7180.jpg

IMG_6432.JPG

IMG_6459.JPG


Det gicks, joggades samt cyklades för fullt på banan. Man blir ju lite lurad av längden på dessa F1 banor då man ser tävlingarna på TV, det var runt 5,5 km runt och ganska ondulerat, så man fick nog hålla på ett tag innan man var tillbaks där man började. Då det var ganska varmt denna kväll samt att man av ngn outgrundlig anledning började bli lite småhungrig igen så beslöt jag att d bara fick bli ett varv. Jag returnerade cykeln och gick mot parkeringen där jag blev avsläppt då jag kom hit, räknade med en kort ”affär” för att få en taxi men ack så man lurade sig. :(
Efter en bra stunds väntande så fick jag äntligen tag i en taxi som tog mig tillbaka till hotellet och en välbehövlig mat samt fika paus.

Det fick bli samma restaurang denna kväll som igår Belgian Beer Café, Restaurants in Abu Dhabi, on Yas Island - Radisson Blu, trivdes med atmosfären och maten smakade ypperligt igår så troligen gör den det ikväll också.

IMG_6464.JPG


Denna gången beställde jag Moule frites som sköljdes ner med en Leffe Brune, smakade alldeles ypperligt efter en riktigt trevlig dag. Då jag tryckt i mig maten började paltkoman göra sig påmind samt att morgondagen med tidig uppstigning pockade. Jag drog mig tillbaks till rummet och förberedde mig inför vad som jag väntade mig skulle bli hela min resas pièce de résistance, morgonens flygning i första klass med Etihads A380 och the First Apartment.

Äventyret fortsätter snart...
 
Last edited:
Toppen