Senaste nytt

[Semi-Live] 6 länder på 14 dagar

Tänkte göra ett försök till en reserapport semi live, Förvänta er ingen välskriven rapport, men tänkte att det kan vara roligt att dela med mig av min resa med lite text och ganska mycket bilder.

Resan består av 2 bokningar
  • Bokning 1 är en multi-city bokning: Arlanda-Genève med Swiss och Zurich-Vienna-Arlanda med austrian båda i business. 2-12/9
  • Bokning 2: Arlanda-Dublin med Lufthansa i business. 16-18/9


  • Kommer bli lite tåg åkande med bland annat Glacier express på tisdag 3/9.
  • Städer som kommer besökas är Zermatt, Chur, Vaduz, Zurich 4-6/9 , Wien 6-9/9, Budapest 9-12/9 och Bratislava när jag är i Wien.
Tar gärna emot tips på saker att se/göra i Bratislava och Budapest.


Resan börjar på måndag morgon med en bil resa på en timme ca och parkering på en ny parkering iallafall för mig. Tänkte testa trosta parkering istället för min vanliga go-to parkering som är Lindskrog Parkering. 10 dagar på trosta kosta 549 kr mot lindskrogs 750 så ska bli roligt att se skillnaden.
 

Mr Basic

Medlem
Längesedan jag besökte Budapest men Terror Háza (House of Terror) var väldigt bra.
Ngt som inte var bra var Gellert-badet, välj ett annat bad om du vill bada i varma källor.
 
Hur gick det på resan?

Den va väldigt bra

Så en liten sammanfattning av resan jag gjorde. Jag är inte jätte bra på att skriva berättelser men här är en liten sammanfattning.

Resan började med swiss business till Zurich och sedan vidare med swiss business till Genèv, Båda flygningarna va bra inga konstigheter. Zurich-Genève så var flyg tiden ca 30 min men mat och dryck hans med. Sen så blev det tåg från Genève till Zermatt och ca 3 timmar och 1000 kr fattigare. Dagen efter blev det Glacier express till Chur, oerhört fin tåg resa och så många små byar man skulle vilja utforska. Efter en natt i Chur på ABC Swiss Quality fint hotell så gick resan vidare till Zurich med ett stopp i Liechtenstein på vägen.

Efter 2 dagar i Zurich med lite utflyckter åkte jag vidare till Vienna med austrian airlines i business. 2 nätter blev det i Vienna på Austria Trend Hotel Messe Prater fint hotell och bra läge.
En dags utflykt med tåg till Bratislava blev det en av dagarna, väldigt fint stad och land tyvärr så hade jag ganska ont i fötterna så det blev lite mindre utforskande en vad jag hade önskat, men som tur är kan man alltid åka tillbaka.

Sen måndagen den 9/9 tog jag tåget till Budapest ca 450 kr och 2 timmar. Tyckte verkligen om Budapest, billig öl, mat och trevligt folk lagom stor stad med mycket att se kommer absolut åka tillbaka. Sen Den 12/9 var det dags att åka tillbaka till vienna och det blev Flexibus 99 kr ca 3 timmar helt klart värt det. Austrian airlines i business blev det till Arlanda bra flygning och en av dom godaste flyg måltiderna på hela resan, helt själv var jag i business delen. Och för första gången på arlanda fick jag bussgate vid ankomst, var tydligen så långt bort man kan komma på arlanda vid Terminal 2 ( herrarna bakom mig var måtligt roade över det) för att sedan åka buss till F piren.

Måndagen den 16/9 gick flyget till Dublin och hem 18/9 denna gång med Lufthansa i business helt okej flygning och mat.
Dublin va trevligt, fin stad,trevligt folk och väldigt bra väder. Gjorde inte så mycket utan promenerade runt i staden. kommer garanterat åka tillbaka men kanske mera utåt på landet i Irland

Parkeringen så är trosta väldigt lik lindskrog. Det som var lite jobbigt med trosta är att man ska skicka sms när man har landat så får man en tid dom ska komma, men tror dom kommer ändra det. Pluset är att dom är billigare annars är dom väldigt lika.

Bästa land: Schweiz
Bästa stad: Budapest
Bästa Lounge: Swiss business class Lounge i Zurich
Bästa Flyg: resa Austrian airlines. Vienna-Arlanda
Bästa transport till och från flygplats. Dublin Airlink Express 120 kr tur och retur smidigt och billigt.

Hade tänkt att lägga in bilder men får bara detta felmeddelandet. Ett säkerhetsfel uppstod. Klicka på bakåt, uppdatera sidan, och försök igen.

Så bilderna får jag lägga in vid ett senare tillfälle.
 
Toppen