Senaste nytt

Self-upgrade?

chazzie

Medlem
I detta fall låter Norwegian som ett drömbolag i jämförelse :) Jag hade nog åkt med etablerade bolag eller inte alls :D
 

mtlmr

Medlem
Jag har varit i Belgrade och Budapest för 138 spänn resp 250 spänn TOR. Hela helgen har kostat billigare än nästa alternativ (eller ens att gå på krogen en kväll hemma). Då åker jag hellre än stannar hemma.

Wizz är värst på att inte inkludera saker i biljettpriset, men det är som vanligt; spelar man spelet (och tar del av all info på deras egen hemsida) kan det bli skitbilligt. Det är långt ifrån en trevlig upplevelse att flyga, men knuffas lite i kön, veckla in sig i det trånga sätet, på med hörlurarna och tuppa av ett par timmar har funkat mer än en gång.

I detta fall låter Norwegian som ett drömbolag i jämförelse :) Jag hade nog åkt med etablerade bolag eller inte alls :D
 

mtlmr

Medlem
Finns det lediga platser någon annan stans får man ta den i första hand. Har sett de som fått sitta längst fram fritt, för att de var sist på ett i övrigt helt fullt flyg. Jag har även sett sällskap som fått sitta utspritt över kabinen med första raderna lediga, men jag har också suttit gratis på nödutgången för att de behövde bemanna den. De följer sina publicerade regler stenhårt, tänk om SAS hade gjort det också (prioboarding någon) ;)

Hade jag itne fått sittplats hade jag tagit ståplats i gången, för de kan väl inte kasta av någon som inte vill betala för en sittplats när man väl boardat planet, eller?
 

palmen

Moderator
Endast ett begränsat antal vanliga platser fanns för när de kollat runt lite finns det inga platser kvar utöver de som är reserverade. Min vän frågar var de ska sitta någonstans eftersom allt är reserverat. CC kläcker då ur sig: "12 EUR please". Det visar sig att det kostar 12 EUR att sitta på en reserverad plats om man inte hinner ta en vanlig plats.

Det var detta jag syftade på, enligt infon så fanns det inga andra lediga platser, och att då behöva betala för att få någon plats över huvud taget låter helt sjukt.
 

DonM

Medlem
Wizz är värst på att inte inkludera saker i biljettpriset, men det är som vanligt; spelar man spelet (och tar del av all info på deras egen heæmsida) kan det bli skitbilligt.
Problemet kan ju vara att man faktiskt inte ser bolaget hemsida när man bokar via OTA / Momondo. Jag är säker på att vilkåren står någonstans i "fine print", men det är ju långt ifrån att gå igenom en booking / upselling process på flygbolagets egen sida. Är osäker på hur väl detta reflekteras via OTA:er och då är det ju lätt för den mer blåögda / oerfarna resenären att förstå spelreglerna.
 

Dr. Miles

Expert
Nu ska jag berätta om min väns variant på self-upgrade (extrem downgrade) på väg hem från Budapest i helgen. Det kan tilläggas att han och familjen är rätt novis vad det gäller flygresor.

Det hela började bra (dåligt). Någon använde momondo eller motsvarande för att boka resan vilket resulterade i en spännande routing med lite olika bolag och destinationer.

Utresa med Norwegian från ARN - gick tydligen supersmidigt och bra.
Hemresa med - håll i er - Wizz, med destination Skavsta(!)...

Efter att min vän insåg och erkänt sitt misstag för mig, dvs att resan kommer sluta i Skavsta, försökte jag övertala denne att boka en enkelresa hem, med DY eller något annat bolag. Jag visste inte vid tillfället att det var Wizz, förutsatte att det var Ryan Air. (Jag påtalade att det var värt det oavsett vad det kostade).

Man tänker sig att Ryan Air är det värsta bolag som finns på denna planet men Wizz är tydligen lite värre. Vilket ni snart ska bli varse.

Nåväl.

På flygplatsen i Budapest inför hemresan skulle de checka in en väska och hämta boardingkort. De knatar fram till disken och säger: "Hej".
Servicepersonalen svarar med att få se deras boardingkort. - något de inte har med sig. Det var ju något man visst brukar få på flygplatsen...

Nej, man måste tydligen checka in online och printa sina kort. Har man inte gjort det, får man punga ut med 45 EUR per person på flygplatsen. Ett mindre vredesutbrott och -45 EUR * 4. => -180 EUR senare, går de genom security.

Ta sig genom security och fram till gaten som enligt berättelsen var ett tält på landningsbanan (en sanning med modifikation) var rätt smärtfritt. Väl framme vid gaten börjar det göra ont. Det visar det sig att Wizz har sin egen definition av storlek på handbagage. Ett handbagage får visst inte vara mer än ca 13 cm tjockt, övriga dimensioner är "som vanligt". Självklart hade en person i sällskapet ett normalstort handbagage, ett som inte var tunt som ett frimärke. Detta fick servicepersonalen att åter igen utbrista: "45 EUR please."

Min väns far flippar så till den grad att säkerhetsvakter tillkallas innan han lugnat ner sig. Han är inte så bra på engelska och det blev väl inte bättre av att han antagligen var nära att få ett slaganfall av ilska.

-180 EUR - 45 EUR. => -225 EUR

När han väl har lugnat ner sig och betalat för handbagaget, är de sist ombord på planet.

Det är tydligen inga bestämda platser så det är lite vilda västern inne i planet vad det gäller seating, men det finns säten som det ligger små reserverade-skyltar på. Endast ett begränsat antal vanliga platser fanns för när de kollat runt lite finns det inga platser kvar utöver de som är reserverade. Min vän frågar var de ska sitta någonstans eftersom allt är reserverat. CC kläcker då ur sig: "12 EUR please". Det visar sig att det kostar 12 EUR att sitta på en reserverad plats om man inte hinner ta en vanlig plats.

Min vän översätter till sin far som ger honom en lång blick och sedan börjar de tokgarva unisont. Jag tror det nervösa sammanbrottet var nära.

Resan slutar i att de har utöver sina biljettpriser betalat 273 EUR extra.

Men de fick i alla fall sitta långt fram i flygplanet - Self-upgrade på Wizz.

EDIT: Efter att ha skrivit det här var jag tvungen att lugna ner mig samt återhämta mig. Detta görs bäst med mitt kuvert indränkt i parfymen som finns på herrtoaletten på Shangri-La i Bangkok.
Visa bifogad bild 33092
Bondfångeri är ett ord som jag kom på när jag läste denna historia...
 
Toppen