Senaste nytt

Self check-in i business class/plus/Gold

Joshua

Medlem
Det var nu imorse på Arlanda och jag skulle till Norge men det hade hon ingen aning om eller vilken klass jag flög i före hon avvisade mig...
 

Homer

Medlem
OT, men på spåret SAS incheckning:
Har skrivit liknande innan, men behöver definitivt upprepas:
Det är fullständigt onödigt att enbart ha automatincheckning om det måste krylla av anställda där. Då blir det ju som en manuell ändå. Bara fast man måste köa vid två moment: först för att få hjälp av en anställd vid automaten, sedan vid väskavlämningen. Funkar dåligt!


- Skriva in passupgifterna när man checkar in online
- Dra passet i automaten
- Visa upp det när man lämnar väskan
 

twiggs

Medlem
Hade det hänt mig och jag varit EBP så hade det eskalerats rätt rejält... Nog för att de ska hålla statuslösa borta men de med status som har det som förmån ska man inte behandla så. Allra minst EBP.

Precis så. Å andra sidan var klockan före frukost, så förstår att inget tjafs uppstod.

Self-Service Assistance är för de resenärer som inte kan checka in i automaterna, t ex om man har någon form av assistans inlagd i bokningen t ex rullstol, ensamåkande barn etc.
Eller för de som helt enkelt inte vill använda en automat utan föredrar personlig service! Och förhoppningsvis trevlig sådan:)

Då vet jag :)

- Skriva in passupgifterna när man checkar in online
- Dra passet i automaten
- Visa upp det när man lämnar väskan

Om du menar till att det blir dubbelarbete oavsett så tänkte jag snarare på att dessa anställde som nu står och hjälper människor runt automater snarare skulle kunna öppna upp ett antal manuella incheckningsdiskar, utan att behöva gå upp i personalstyrka.
 

Lallarn

Medlem
Helt förkastligt. Vad är poängen då med status eller att flyga premiumkabin? Är tanken att de bara ska sitta bakom disk utan att göra någonting? Jag kan inte tänka mig att Lufthansa eller liknande bolag skulle avvisa en statusresenär eller affärsklass- förstaklass-resenär från vanlig incheck.

Jag har då aldrig upplevt det, och jag har checkat in bagage otaliga gånger som både EBS, EBG och EBD. Även på korta rutter som ARN-OSL etc. Nästa gång får du stå på dig!
 

fcx

Medlem
Jag har blivit avvisad på mindre flygplatser, trots status. Förklaringen jag fått är att om det är skyltat "bag drop" så måste man besöka automaten först, och på vissa flygplatser finns det bara "bag drop".
 

sweflyer

Medlem
Bästa sättet är att ha kortet tydligt framme, alternativt om man redan skrivit ut boarding pass att status säkert syns där. På CPH får man alltid lite bryskt frågan "Business??" när man ställer sig i den kön. Så fort de ser att man har rätt att stå i den blir man framvinkad. Det är alltid någon före mig som blir avvisad där, så frågan är nog inte helt omotiverad ändå.
 

Mikael64

Medlem
Jag har aldrig haft något problem varken på T4 eller T5 när det strulat men det som alltid förvånar mg är att SAS låter alla statuslösa använda Gold check-in och det blir lång kö och ingen personal bryr sig.....Tragiskt! SAS har mycket att lära när det gäller priority bagage och check-in för sina EBG & EBP.
 
Toppen