Senaste nytt

Seatingröra igen?

Agö

Medlem
De enda gånger (typ 3 ggr) jag fått nytt säte är om jag valde väldigt långt fram (Go) och sedan blev antalet Plus fler så mitt valda säte blivit ett Plus-säte. Då har jag flyttats tillbaka längre bak i planet.
Precis, och det är ju en kalkylerad risk du tagit när du valt säte längst fram i Go.
 

SK989

Medlem
I veckan hände en (för mig i alla fall) udda sak på SK024 ARN-UME. Av olika anledningar checkar jag in ganska sent, typ 2 timmar före avgång genom hemsidan. Flyget är fullbokat och få sittplatser finns att välja, i princp bara mittplatser långt bak. Men så ser jag att plats 5F vid fönster är ledig, det är första raden för Go. Väl medveten om risken att bli flyttad på när man väljer första raden i Go väljer jag ändå platsen eftersom alla andra alternativ var dåliga hur som helst.

När jag boardar plingar det inte till, jag får alltså behålla 5F. Gott så. När jag kommer ombord ser jag att rad 5 alltjämt är första raden i Go. Allt bra med andra ord. Kort efter att jag satt mig dyker en kille upp o säger att jag sitter på hans stol. Vi jämför våra boardingkort (mitt på papper, hans i mobilen) - båda har plats 5F! Andra killen reser i Plus och jag i Go... Vi frågar kabinpersonalen som skruvar sig i huvudet o går till gaten o frågar varpå andra killen med 5F istället får 3B.

Fem minuter senare dyker en tjej upp o säger att jag sitter på hennes plats. Hon har också 5F! (o reser i Plus). Kabinpersonalen skrattar o springer upp till gaten igen. Nån ledig plats i Plus finns inte visar det sig o tjejen som också hade 5F får en plats långt bak nånstans men blir lovad att få frukost gratis.

Tre passagerare med samma plats på samma flight borde vara en teknisk omöjlighet, men tydligen inte...
 

Johanna

Medlem
Vaddå frukost gratis? Har hon inte rätt till det med en plusbiljett? Hon ska alltså vara tacksam för något hon betalat för.
 

Valley

Medlem
Tankarna för mig till början på SAS SMS-karriär. Den tiden då du fick sms om förändringar 10-15 timmar efter det du väl landat. Rekordet var 1 dygn.
Det var tider det :)
 

SK989

Medlem
Vaddå frukost gratis? Har hon inte rätt till det med en plusbiljett? Hon ska alltså vara tacksam för något hon betalat för.
Jag tror kabinpersonalen menade att hon som nedgraderad till Go inte ska betala för frukost som alla andra i Go måste, om de vill ha frukost. Hur mycket har man rätt till i kompensation enligt EU-förordning 261 om man blir nedgraderad från Plus till Go på en inrikesflygning i Sverige egentligen?
 

Johanna

Medlem
Jag tror kabinpersonalen menade att hon som nedgraderad till Go inte ska betala för frukost som alla andra i Go måste, om de vill ha frukost. Hur mycket har man rätt till i kompensation enligt EU-förordning 261 om man blir nedgraderad från Plus till Go på en inrikesflygning i Sverige egentligen?
Förstod också det men det är väl en självklarhet än något hon ska vara tacksam för?
 
Toppen