Senaste nytt

Seating på SAS vid köp av biljett på internetresebyrå

mry

Medlem
Jag kunde för någon dag sedan lägga in EBG på lot.com och sen logga in på SAS.se och välja plats för alla på en bokning som var gjord för 4 personer via en resebyrå på samma bokningsnumer.
 

Jensik

Medlem
Policyn på mitt företag tillåter oss bara boka våra biljetter via resebyrå AMEX Global Business Travel. Jag har problem att boka plats i SAS Go också som EBG i samband när jag precis har bokat mina biljetter. Går jag däremot in på mina bokningar när jag har bokat klart biljetten (under Review, Planned trips och klickar Options/Display på bokningen), då ser jag resplanen och kan även välja säte.
Gör jag det där funkar det och jag kan byta säte hur många gånger som helst (men aldrig direkt när jag bokar den vilket borde gå egentligen, funkar dock alldeles utmärkt direkt vid bokning om jag bokar SAS Plus, men aldrig med Go).
AMEX Travel är "lite" buggigt (dock inget nu jämfört med hur det var för några år sedan då man blev utloggad stup i kvarten).

Och tipsen som ges här funkar fint för mig också, LOT, LH och ringa SAS funkar bra.
 

tob

Medlem
Vårt företag bokar enligt policy alla biljetter inom Europa via HRG Nordic i deras weblösning och i den var det så sent som i måndags när jag bokade biljetter inga problem att som EBG välja sittplatser i samband med bokningen, till och med innan avslutande steget.
Så att resebyråer inte längre ska kunna komma åt att välja plats hos SAS stämmer inte enligt mina erfarenheter.
 

shakank

Medlem
Har hittat felet hos min resebyrå CWT. de för över data i fel format så boknings systemet får ju fel uppgifter. Självklart de inte kan fixa säten eller ens rätt email för kontakt då.
Nu ska jag bara övertyga resebyrån fixa felet. Där är SAS bättre de försöker för det mesta hjälpa till. Min resebyrå ska ha betalt så fort jag ber dem korrigera ett fel...

Saknar dock fortfarande att kunna använda SAS sida för sittplatsen. Men tack för alla tipsen på alternativ. de har fungerat.
 

agehall

Medlem
Låter som att det är dags att skippa den där resebyrån... Ett hett tips om du vill att saker ska bli rätt, är att göra det själv. ;)
 

spritfet

Medlem
Hade ett liknande problem i förra veckan:

Hade en specialare med en destination som ej gick att boka via SAS hemsida så ringde in istället. Gick fint att boka och ett rimligt pris i SAS Go. Mitt EBG knutet till bokningen men resan finns ej bland mina bokningar, hittar resan emellertid resan på "se/ändra bokning" på startsidan men ej möjligt att seata...

In på LH:s sida och funkar felfritt att seata...

Alltså endast seata på SAS om bokat på hemsidan? Inte ens genom SAS egna telefonbokning?
 

shakank

Medlem
Synd min firma kräver jag måste använda resebyrån...

Har också att när jag telefonbokat privatresa, Websidan blåneka visa flygen till Rejikavik men hem visades flygen. ( i plus) så syns bokningen bara om jag går in på Bokningar utan att varit inloggad. Vilket ju stämmer jag var inte inloggad. Men då gick det att välja plats i alla fall. Så det verkar lite slumpmässigt eller kanske för att det var i Plus jag bokat.
I min SAS app för iPhone gick det att se bokningen också. kan vara ett tipps att hitta försvunna bokningar även resebyrån och LH flyg hittar dit snabbt bara EBG nummret är i bokningen.
 

joemume

Medlem
Jag bokar också via resebyrå (VIA Travel/VIA Egencia) och sista månaden har det inte gått att i efterhand seata sig via sas.se (trots EBG). Ironiskt nog så funkar de "vanliga" vägarna via lufthansa.com och lot.com. Klar försämring och det spelar ingen roll om det är GO eller PLUS heller dessvärre.

Fick också precis bekräftat av SAS kundtjänst att man tagit bort möjligheten att välja säten i efterhand för bokningar gjorda via resebyrå. Det skall gå via resebyrån.

För den händige innebär ju det ovan nämnda websiter för att komma runt problemet. Ibland tar SAS två steg bakåt i sin IT-utveckling...
 
Last edited:

Mr Carter

Medlem
Jag bokar också med VIA Travel/VIA Egencia och nu verkar det inte gå att ändra plats på LOT:s eller LH:s sidor heller. För mig fungerar det iaf inte. Är EBG och har en bokning på fredag i Business med SAS till USA. Det här var ju verkligen två steg bakåt i SAS IT-utveckling....
 

FFS

Medlem
Jag har en bokning i ekonomi med SAS long-haul. Jag kan ändra plats alla flighter via lot.com efter att jag lagt in mitt A3*G-kort. Min kollega utan status kan inte ändra plats på ARN-CPH
 
Toppen