Scandic - Nekades restaurangrabatt då jag ej visade medlemskortet

Diskussion i 'Skandinaviska hotellkedjor' startad av Meazza, 10 April 2015.

?

Är detta rimligt gjort av hotellet?

  1. Ja.

    17 röst(er)
    53,1%
  2. Nej.

    15 röst(er)
    46,9%
  1. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var med om märklig sak på ett Scandic-hotell härom dagen.

    Jag åt en sen middag på hotellet och noterade en skylt om 20% rabatt på maten för Scandic Friends-medlemmar. Efter avslutad middag så tog jag notan på rummet och tackade för mig.

    När jag sen checkar ut dagen efter, och ska betala notan, så har jag inte fått denna rabatt. Jag påpekar då detta varpå följande diskussion utspelar sig mellan receptionisten (R) och mig (M):

    (R) Visade du ditt Scandic Friends-kort i restaurangen?
    (M) Nej. Jag tog ju notan på rummet och ska betala den nu.
    (R) Men du måste visa ditt kort för personalen där. De har ett system och vi i receptionen har ett annat. Det kan inte jag ändra på.
    (M) Okej? Det låter ju som en internt problem för eran del isåfall. Det kan väl inte vara upp till mig som gäst att hålla reda på det?
    (R) Så är det alltid. Man måste visa upp sitt kort för att få rabatt.
    (M) Men jag bor på ert hotell, är med i ert gästprogram och eftersom jag inte ansåg att jag behövde ta med plånboken ner i restaurangen så tog jag notan på rummet. Då menar du att jag inte ska få rabatten?
    (R) Så är reglerna. Det har Scandic bestämt, det kan inte jag ändra på.
    (M) Det låter helt otroligt. Borde inte restaurangpersonalen ha frågat om det då om det är så viktigt?
    (R) Det kan man tycka.

    Stämningen blev under samtalet ganska dålig, men lättades upp mot slutet. Det mynnade ut i att jag till slut fick ta lite färdkost från kiosken men de 20% blev jag bestämt nekad.

    Tankar om detta?
     
  2. EBGGOT

    EBGGOT Medlem

    Ort:
    West Coast
    Land:
    Sverige Sverige
    Rätt eller inte vet jag inte men det är ganska vanligt att man MÅSTE uppge detta när man beställer/betalar ...
     
  3. niksal

    niksal Medlem

    Ort:
    Helsingfors
    Land:
    Finland Finland
    Helt samma på Carlson-hotell. Kortet skall uppvisas på restaurangen.
     
  4. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det hanteras väldigt olika på Scandic-hotellen.

    Jag får ofta rabatten vid utcheckning och då även avdrag för restaurang-kupongen. I Berlin och Bryssel brukar det trassla, men har alltid löst sig.

    Ett tips i sammanhanget är att när det är dags att betala i restaurangen så lämna medlemskortet så att rabatten dras av på notan och sedan restaurangkupongen när Du fått notan med rabatten avdragen. Lämnar man allt på en gång så dras restaurangkupongen på notan och sedan 20%-rabatten, vilket blir lite tokigt!
     
    Agö gillar detta.
  5. Har varit med om samma på SPG hotell (Westin etc).
     
  6. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Uppenbarligen så är det fler kedjor än Scandic som är så här oflexibla.

    Heeelt omöjligt att göra så, fick jag veta. :)
     
    Agö gillar detta.
  7. JohanW

    JohanW Medlem

    Ort:
    Lomma
    Land:
    Sverige Sverige
    Ska det vara så svårt att ha alla bonus/medlemsnr/rewards i deras sunkiga datorsystem. Att man måste ha en kort med sig och visa upp är totalt förlegat.
     
    Stefan62 och Meazza gillar detta.
  8. Jensik

    Jensik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Så är det ibland på CC hotell skulle jag säga. Har fått höra ett par gånger att, de fixar de vid utcheckning istället. Har också glömt att visa kortet någon gång och då har de kunnat fixa det vid utcheckning. De flesta CC hotell verkar dock vilja ha det vid betalning på restaurangen, även om man sätter det på rummet.
     
    Meazza och Christian R gillar detta.
  9. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Lidt firkantet, men Scandic har jo bestemt retten på deres side. Der står meget tydeligt at man skal oplyse sit medlemsnummer inden man beder om regningen. At de så kunne have været lidt fleksible er naturligvis en anden sag, men jeg synes faktisk ikke at man kan bebrejde receptionisten. Scandic - Scandic Friends - 20% weekendrabat - scandichotels.dk

    I din situation havde jeg nok gjort opmærksom på at jeg var medlem af Scandic Friends - hvis det ikke er tilstrækkeligt må man gøre op med sig selv om man vil have rabatten eller gå op efter kortet.
     
    pierrea och 011430121 gillar detta.
  10. Meazza

    Meazza Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet att Scandic har följt sina egna regler, och jag la det heller inte på receptionisten. Jag var tydlig med att jag inte tyckte att det var hennes fel personligen - det var därför hon var vänlig nog att skicka med lite färdkost från kiosken.

    Det jag tycker är ogästvänligt är reglerna i sig samt Scandics oförmåga till att vara flexibla.

    Uppenbarligen är det som krävs. Det kunde kan man kanske inte tro, så här 34 år efter PC:ns genombrott.
     
    Stefan62 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×