Scandic får toppbetyg i ny kundundersökning

Diskussion i 'Skandinaviska hotellkedjor' startad av Jacob, 4 Mars 2013.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Företaget Market Metrix Hospitality Index (MMHI), som mäter kundnöjdhet i Europa, Mellanöstern och Afrika, har i sin senaste undersökning gett hotellkedjan Scandic toppbetyg i kundnöjdhet. Undersökningen görs en gång i kvartalet och omfattar omdömen från 40.000 personer runt om i världen som ofta är på resande fot. De lämnar 200 uppgifter om sina senaste hotellupplevelser som sedan sammanställs till genomsnittspoäng på 14 produkt om servicefrågor kopplade till lojalitet och kundnöjdhet.

    Denna gång hamnade Scandic i topp med följande omdöme från MMHI:

    ”Scandic, som med sina 160 hotell är Skandinaviens största hotelloperatör, arbetar efter en kundcentrerad strategi för nära och långvariga kundrelationer. Hotellkedjan förstår vad värde betyder för kunderna och får toppoäng för personlig service, event, mat & dryck och erbjudanden inom spa/hälsa.”

    Övriga hotellkedjor som nämns på topplistan är Steigenberger, Tulip Inn, Kempinski och Rica Hotels.

    Håller ni med om omdömet?
     
  2. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej.
     
    1 person likes this.
  3. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Generellt sett brukar jag vara ganska nöjd med de Scandic jag bor på. Stabil och relativt ok kvalitet, även om det inte är några lyxhotell.
     
  4. Sakoz

    Sakoz Medlem

    Ort:
    GVX
    Land:
    Sverige Sverige
    Toppbetyg? Haha, vilka bulvaner ligger månne bakom den undersökningen?

    Det var många år sedan jag förbjöd mig själv och min personal att bo på Scandic. Men har tyvärr varit tvungen att bo någon enstaka natt per år på Scandic. Och jag viker inte en tum på tidigare beslut. Det finns andra ställen med charm som ger betydligt mer valuta för pengarna.

    Scandic har dessutom ett uselt bonusprogram.

    Det blev ett ganska bryskt inlägg, men det kom direkt från hjärtat.
     
  5. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Så vad är så uselt att du förbjuder din personal att bo på Scandic hotell?
    Att det finns bättre valuta för pengarna på vissa ställen kan jag förstå, men det lät väldigt kategoriskt...
     
    1 person likes this.
  6. Lonelyflyer

    Lonelyflyer Medlem

    Ort:
    BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    apropå Scandic kör de poängkampanj nu

    fick precis det här mailet

    Poängfest på alla våra hotell!

    För att ytterligare fira vårt nya namn erbjuder vi dig som Scandic Friends-medlem 1 000 extra poäng per natt på alla hotell under de kommande två veckorna!

    Erbjudandet gäller poängkvalificerande nätter på
    alla Scandichotell mellan 4-18 mars 2013.
    Poängen registreras på ditt konto ca 3 dagar efter att du checkat ut.
     
  7. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Lattjo.
    Tillhör kategorin "Våga Vägra Scandic" med ett enda undantag. Scandic Vejle, av alla ställen på jorden. Där trevligheten och bemötandet uppvägde ett i övrigt tämligen mediokert hotell.

    Men varje gång jag påpekat problem för personal på diverse olika Scandichotell har jag blivit behandlad som en idiot. Har jag skickat mail till någon sk kundtjänst får jag aldrig svar.
    Och när man använder Jamie Oliver i sin reklam och serverar sådan skräpmat, då står jag inte ut.

    Så jag har bojkottat Scandic i snart 10 år
     
  8. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Tilläggas kan också att jag nyligen blev inbokad på Scandic Star, Sollentuna.

    Bara det att man har fet-tv som knappt går att se från sängen säger väl det mesta
     
  9. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Personligen tycker jag programmet är ganska bra. Eller riktigt bra till och med:

    * Var femte natt gratis (ja, jag både bor och plockar ut på landsortshotellen)
    * Gratispengar att köpa för i lobbybaren
    * Dubbeldippa poäng på Scandic och Finnair

    Däremot är hotellstandarden som sagt dåliga överlag, men personalen är serviceminded och loyalitetsprogrammet riktigt bra, vilket är vad den här undersökningen handlade om.
     
  10. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker att Scandic blir bättre och bättre, jag trivs bra på Sydhavnen, Ålborg, Århus (Rytoften). Och senast denna vecka på Bergen City. Visst finns det lågvattenmärken som tex Tromsø och riktigt fina som Oulu (Uleåborg). Uppskattar enkelheten vid bokning och användningen av det trådlösa nätverken. Det som är utmärkande är att de gamla Esso motellet är slitna, Linköping Väst tex men har generellt bättre frukost än city hotellen. Bodde tidigare bara på First och Choice men upplever kvalitén jämnare på Scandic.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×