SAS vinstvarnar

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Alx, 8 Maj 2014.

1. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    SAS små framsteg på den ekonomiska fronten förra året verkar tyvärr ha utraderats och vänt tillbaks åt fel håll. Idag vinstvarnar SAS och aktien är ned ca. 6% med anledning av den dystra nyheten.

Tack vare en ordentlig positiv effekt från den ändrade pensionsredovisningen ser man dock ut att kunna leverera ett litet positivt resultat på helåret. Det förutsätter dock att inga fler negativa överraskningar dyker upp.

Om man inte räknar med den positiva effekten av den ändrade pensionsredovisningen så skulle SAS göra förlust. Det betyder att dagens SAS återigen är ett olönsamt flygbolag.

di.se - SAS sänker helårsprognosen

2. Paby

Paby Medlem

Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.

Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?

Last edited: 8 Maj 2014
  3. Som jämförelse har amerikanska "legacybolag" haft 85-90% kabinfaktor och inte tjänat pengar på detta.. Det blir en acceleration av 4XNG tror jag, men hur/vart/när.. ingen aning..

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte konstigt när man kan köpa biljett för 88 DKK T&R GVA (exkl. skatter).

5. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samtidigt tror finansmarknaden på SAS, Moody's uppgraderade SAS så sent som i mars 2014. Moody's analys pekar ut bränslekostnader samt LCC på den nordiska marknaden (läs: Norwegian) som största konkurrent (under rubriken RATIONALE FOR POSITIVE OUTLOOK).
    Annars är det ett Race to the bottom med DY. Nu när DY lägger över det mesta av personalen i bemanningsföretag, så är det nog inte långsökt att gissa att SAS också måste göra det för att överleva.

6. Xilan

Xilan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du glömmer att svenska staten mer än gärna pumpar in skattepengar i SAS.

7. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror snart det är dags för Next Generation av "SAS hotar gå i konkurs".
    Förkortat SK4BRNG

8. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser det svårt för SAS att få ner kostnaden till vinstnivå när Norwegian har sina anställda i t ex Polen, Spanien och Thailand.
    SAS lider fortfarande också av sitt gamla arv (med t ex konstiga avtal) och som därigenom håller uppe "overheadkostnaden".

Kanske kommer det mer info.....18 juni........(redan för sent för FI info)

Last edited: 8 Maj 2014
  9. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    88DKK plus skatter och bränsleavgifter antar jag?

3 personer gillar detta.
  10. Flume

Flume Medlem

Bokade idag en T/R till Helsingfors för 672 kr. Fick dessutom en rabattkod med ett värde av 200 kr skickad till min telefon under dagen som tack för min senaste resa. 472 kr landade alltså slutnotan på, inte konstigt att resultaten sviker med de priserna. Av den totala slutsumman var väl typ 90>% flygskatter.

2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!