Senaste nytt

SAS vill utvidga möjligheterna för oss med bonuspoäng

sodaboy

Medlem
Ja, och mitt påstående är att uträkningen är vansinnig. Om värdet "de" räknat fram (22,67 öre per poäng) vore verklighetsförankrat skulle det, som nämnt, innebära att awardresor till Asien skulle "kosta" 18000kr + skatt, att man "tjänar" 880kr på de 4000p man får för ARN-EWR enkel väg och att uppgraderingar för poäng vore rena rånet. Däremot skulle jag, som är under 26 och EBG, tjäna storkovan på att flyga med SAS. ARN-ATH enkel väg via CPH för 811kr ger mig 3250 poäng, eller 737kr i ren bonus! Jag har alltså fått en resa till Aten för 74kr? Under dubbel-poängkampanjer har alltså SAS med samma upplägg gått med sisådär 700kr förlust på att ens sälja biljetten till mig? Eller så accepterar man det faktum att artikeln du läst är fullständig goja.

Bra, då är vi överens. :) Om att det är ocker...



Ja, lika bra att slå till. För så dyrbara som dina poäng tycks vara finns ju inte ett enda vettigt användningsområde för dem. Vet du vad, om du skapar ett till EB-konto och betalar 15 euro/1000p fram och tillbaka så kan du göra poängen ÄNNU MERA VÄRDEFULLA.

Varför randar du sista delen av ditt inlägg i VERSALER? Är du upprörd? Nej, mina poäng är inte mer värdefulla än dina, däremot skulle jag inte betala 900 poäng för en muffins. Folk får göra som dom vill i en demokrati, likaväl får man tycka som man vill i en demokrati. Som du skrev " Tur då att vi inte lever i något fascistsystem där du tvingas använda dina poäng till att köpa saker i cloudshop..." Jag tycker att det är ocker, vad du tycker är ditt okränkbara privilegium.
 
Last edited:

sodaboy

Medlem
Jag tycker att detta är ett bra initiativ av SAS fast egentligen igen nyhet. Om du har t.ex. 1000 poäng på dit konto och reser typ en tur/retur om året så varför inte använda dessa för att köpa en muffins istället att det blir oanvända.

Visst är det bättre än att poängen förfaller, men jag tycker fortfarande att det är ett ockerpris. Det är priset jag ifrågasätter, inte systemet.
 

Tjaeng

Medlem
Varför randar du sista delen av ditt inlägg i VERSALER? Är du upprörd? Nej, mina poäng är inte mer värdefulla än dina, däremot skulle jag inte betala 900 poäng för en muffins. Folk får göra som dom vill i en demokrati, likaväl får man tycka som man vill i en demokrati. Som du skrev " Tur då att vi inte lever i något fascistsystem där du tvingas använda dina poäng till att köpa saker i cloudshop..." Jag tycker att det är ocker, vad du tycker är ditt okränkbara privilegium.

Jaså. Och varför försöker du då lägga ord i munnen på mig om att vi ska vara överens om att det är ocker? Vi är överens om att DU tycker att det är ocker. Du får la tycka att SAS "skor sig" på folk, men bevisligen så finns det folk, t.om i denna tråden, som uppskattar möjligheten att köpa muffins för 900 poäng. Så vad är problemet, och på vilket är är SAS isåfall, såsom du skrev, uselt i sammanhanget? Menar du att de som uttryckt sig villiga att köpa muffins för 900 poäng är lättlurade jönsar, eller kan vi bara acceptera att andra människor inte nödvändigtvis lyder under samma priselasticitet som du avseende EB-poäng? Och att mitt problem här knappast är din inställning till priset, utan det illa dolda föraktet uttryckt i form av implicita påståenden som att folk som är villiga att betala X för Y uppenbarligen måste "hata sina poäng", att SAS såklart "skor sig" på dessa osv. Hårddraget så är ditt argument lika giltigt som påståendet "Alla som åker annat än Ryanair blir skodda på av usla fullservicebolag", vilket är en åsikt som en icke försumbar andel av befolkningen i stort håller...
 
Last edited:

sodaboy

Medlem
Måste ha läst fel om att vi var överens. Slarvfel.
Jag tycker att 900 poäng är ocker. Vad du tycker är din ensak. Däremot är det du som lägger ord i munnen på mig med dina som du uttrycker det hårddragna argument. Jag har sagt att jag aldrig skulle dega 900 poäng för en muffins. "Man skall inte hata sina pengar..." var utifrån mitt perspektiv att se det. Har aldrig sagt nåt om vad andra eller vad du skall göra för era poäng. Dina hårddragna slutsatser får stå för dig, men vänligen applicera dem inte på mig, då jag inte tycker så som du beskriver det. Du kunde inte ha mer fel där.

Noterade i morse att DNs blivande chefredaktör kommenterade SAS erbjudanden för poäng: "En öl och en påse nötter för 363:-? Eller en muffins för 204:-? Välkommen till SAS Eurobonus."
Slutsatsen är att priset på muffinsen har stigit...:)
 

Tjaeng

Medlem
Måste ha läst fel om att vi var överens. Slarvfel.
Jag tycker att 900 poäng är ocker. Vad du tycker är din ensak. Däremot är det du som lägger ord i munnen på mig med dina som du uttrycker det hårddragna argument. Jag har sagt att jag aldrig skulle dega 900 poäng för en muffins. "Man skall inte hata sina pengar..." var utifrån mitt perspektiv att se det. Har aldrig sagt nåt om vad andra eller vad du skall göra för era poäng. Dina hårddragna slutsatser får stå för dig, men vänligen applicera dem inte på mig, då jag inte tycker så som du beskriver det. Du kunde inte ha mer fel där.

Slutsatserna jag dragit har grundat sig på saker som du skrivit i tråden, svart på vitt. Om det nu är så att 900 poäng är ocker enligt dig måste det följdaktligen, om du nu inte missförstått ordets innebörd, innebära att du tycker att de som är villiga att ge 900 poäng för en muffin blir utnyttjade av SAS avseende "trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig [SAS] förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå". Jag har inte förnekat dig rätten att ha vilken åsikt du vill, jag argumenterar för att din åsikt är trångsynt. jag har redan angett vad jag personligen tycker om bytesvärdet i erbjudandet, men jag behöver inte gå runt och tycka att folk som faller för detta "ocker" är oförståndiga för det.

Noterade i morse att DNs blivande chefredaktör kommenterade SAS erbjudanden för poäng: "En öl och en påse nötter för 363:-? Eller en muffins för 204:-? Välkommen till SAS Eurobonus."
Slutsatsen är att priset på muffinsen har stigit...:)

Slutsatsen är att Wolodarski och DI råkar besitta marginellt bättre förmåga att avrunda till rätt heltal jämfört med Aftonbladet. Vilket är lite som att spela fotboll bättre än en inte allt för atletisk gråsten. Vad den stora majoriteten av lekmän tycker om artiklarna på DI och Aftonbladet är lätt att utröna från kommentarerna. De står inte på samma sida som det brokiga gänget med slentrianmässiga SAS-hatare, internettroll och LCC-fantaster.

Du har för övrigt fortfarande inte presenterat ett enda argument för varför just din, Aftonbladets eller någon annans värdering av EB-poäng skulle vara allmängiltig eller ens brett applicerbar, utöver "Tog info från en artikel där de hade räknat ut värdet". Snygg källkritik. verkligen.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Noterade i morse att DNs blivande chefredaktör kommenterade SAS erbjudanden för poäng: "En öl och en påse nötter för 363:-? Eller en muffins för 204:-? Välkommen till SAS Eurobonus."
Slutsatsen är att priset på muffinsen har stigit...:)

Slutsatsen här ska dock vara att vissa tidningar räknar med en felaktigt avrundad summa och andra räknar med en mer faktisk summa för vad poäng kostar när man köper dom.
22,67 öre per poäng som är den korrekta summan om man avrundar till 2 decimaler används när det blir 204 kronor
22 öre per poäng som är en helt felaktig avrundning och som använts av DI eller AB (kommer inte ihåg vilken eller om det var båda) ger då en summa på 198 kronor.
 
Poängen får jag gratis när jag flyger således kostar min öl+snacks noll kronor.
Åtminstone lika starkt resonemang som i AB.

Sen en helt annan diskussion hurvida jag skulle nyttja denna "möjlighet". :)

Skål!
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan säga att det är nog inte bra deal att köpa en muffins för 900 EB poäng (för mig), men jag gläds åt andra som nu har fått möjlighet att använda sina poäng istället att poängen skulle ha gått ut utan användning.
 

Jonas C

Medlem
Enda programmet där man kan uppskatta poängens värde i rena pengar är US Airways, med tanke på den goda användningen. Då vill man ju faktiskt påstå att man "tjänar" pengar på poängen man får. För EuroBonus? Eh...
 
Toppen