Senaste nytt

SAS Viking (LN-RKN) börjar twittra!

Totopez

Medlem
Jag gjorde seat val för en longhaul här om dagen och såg att det var 1-2-1 seatmap. Denna resan var till New York i C under juni 2014. Så SAS har lagt ut det nya planen till sina seatmaps. Jag tror att först och främst kommer planen användas till och från New York.
Jag har också en resa till EWR (16) juni som enligt SAS har ny kabin. Tyvärr inte hemresan från SFO i juli :-(
 

fcx

Medlem
Verkar det spontant inte väldigt konstigt att man behöver över två månader på sig för att bygga om kabinen (och göra ev. underhåll på planet) när Airbus spottar ut en helt ny maskin var tredje dag?

Mitt minne från BAMC i Cardiff var att de gjorde en D-check på en 747:a på 21 dagar, och kunde montera en helt ny kabininredning på 2-3 dagar.

Har inte SAS redan nu problem med dålig kapacitet i flottan...?
 
A

Aurora

Guest
Verkar det spontant inte väldigt konstigt att man behöver över två månader på sig för att bygga om kabinen (och göra ev. underhåll på planet) när Airbus spottar ut en helt ny maskin var tredje dag?

Jeg har ingen formening om hva som er standard for andre flygbolag hva gjelder bruk av tid på å gjøre C eller D-checks, men jeg vil poengtere at det er to villt forskjellige ting å bygge ett NYTT fly og vedlikeholde et gammelt ett. Sistnevnte krever detaljarbeide hvor man ser på enkelte bestanddeler av flyet under mikroskop, undersøker kriker og kroker etter sprekker, korrosjon etc. Det er utrolig mye mer tidskrevende enn å bare spy ut ferdigproduserte moduler uten noen wear and tear :)

I SAS' tilfelle skal de vel også gjøre en repaint, og de fjerner nok deler av malinga først for å sjekke enkelte deler av flykroppen. Dette er så klart noe som spiser tid, også det.

Generelt vil jeg tro en D-check tar MINIMUM 20 dager og det hele avhenger av hvor mange teknikere man har tilgjengelig. Siden SAS bruker tekniske sentre i utlandet som de kjøper seg plass hos, er de prisgitt det tempoet leverandøren kan tilby. BA's superraske D-sjekk for den videoen som ligger ute var vel utført på BA's egne tekniske vedlikeholdssentre hvor de kan kalle inn alle på jobb for å få fullført sjekkene ASAP :)
 

fly4fun

Medlem
Diskuterade med en kollega om vad en ny stol i Business class kostar , kommer ihåg att piloten som twittrar skrev priset på twitter längre tillbaka , men kan inte hitta det när jag söker

Jag har för mig jag läst nångång att en stol ska kosta ungefär som en familjebil.
 

KalleSus

Medlem
Det var väl en hel del inställda flighter förra veckan. Och igår morse såg jag en A340 flyga från Malta norrut, som troligtvis har SAS varit en kärra kort senaste tiden.

..och är fortfarande. Eller två kärror kort, om vi räknar in Erik Viking.
OY-KBC har tillbringat ett par veckor på Malta, och nu befinner sig OY-KBA där.
 

Jonas C

Medlem
Görs all maintenance av A330 och A340 på SR Tech i Zürich, eller skickar de även sina flygplan till Manilla och Singapore för underhåll?
 
Toppen