Verkar det spontant inte väldigt konstigt att man behöver över två månader på sig för att bygga om kabinen (och göra ev. underhåll på planet) när Airbus spottar ut en helt ny maskin var tredje dag?
Jeg har ingen formening om hva som er standard for andre flygbolag hva gjelder bruk av tid på å gjøre C eller D-checks, men jeg vil poengtere at det er to villt forskjellige ting å bygge ett NYTT fly og vedlikeholde et gammelt ett. Sistnevnte krever detaljarbeide hvor man ser på enkelte bestanddeler av flyet under mikroskop, undersøker kriker og kroker etter sprekker, korrosjon etc. Det er utrolig mye mer tidskrevende enn å bare spy ut ferdigproduserte moduler uten noen wear and tear
I SAS' tilfelle skal de vel også gjøre en repaint, og de fjerner nok deler av malinga først for å sjekke enkelte deler av flykroppen. Dette er så klart noe som spiser tid, også det.
Generelt vil jeg tro en D-check tar MINIMUM 20 dager og det hele avhenger av hvor mange teknikere man har tilgjengelig. Siden SAS bruker tekniske sentre i utlandet som de kjøper seg plass hos, er de prisgitt det tempoet leverandøren kan tilby. BA's superraske D-sjekk for den videoen som ligger ute var vel utført på BA's egne tekniske vedlikeholdssentre hvor de kan kalle inn alle på jobb for å få fullført sjekkene ASAP