Senaste nytt

SAS - Världens punktligaste flygbolag

Sen är ju som sagt touchdown-tid och vid gatetid två olika saker. Flygtimmen som pilot rapporterar är nästan alltid en del kortare än tidtabell, men lägg på taxi så har vi tidtabellen.
 

AABack2ARN

Medlem
Sen är ju som sagt touchdown-tid och vid gatetid två olika saker. Flygtimmen som pilot rapporterar är nästan alltid en del kortare än tidtabell, men lägg på taxi så har vi tidtabellen.

Mmm. Och det är kanske här grunden till min irritation avseende SAS tjatande om att de "landade x minuter före tidtabell" ligger. Den tidtabell som vi kunder ser är blocktiden (dvs från när man stänger kabindörren tills den öppnas igen vid ankomstflygplatsen). I Frankfurt har jag varit me dom flera gånger att piloten och/eller kabinpersonalen sagt att vi har landat 10 minuter för tidtabellen men efter 20 minuters taxande och väntande till andra änden av denna ofta eländiga flygplats så har vi passerat ankomstiden med råge. Detta väljer de dock inte att prata gögt om. Häromdagen passade även pilotinnan på att säga att vi avgick exakt enligt tidtabell men då var det minsann när dörren stängdes...

Piloterna om några borde veta vad blocktid är.

Att räkna ut blocktiden är dock nästan en vetenskap som har att göra med statistik, slot-tider, normal taxitid, normal flygplansmodell, avisning på vinterhalvåret med mera och har ytterst lite att göra med att det skall se bra ut i statistiken även om det lär förekomma, främst hos vissa flygbolag. Exempelvis ett med ganska grälla färger i kabinen :)

P.S. Har äntligen kommit för mig att registrera mig här på detta forum efter att ha spenderat massor med tid att läsa alla bra trådar och tips.
 
När jag åker inrikes med SK så brukar jag landa 10-20 minuter före tidtabelll, tror aldrig de landat +/- 5 minuter inom utsatt ankomsttid.

På sistone när jag regelbunden rest mellan ARN och HEL både med SK/KF och DY har jag märkt en viss skillnad att komma i tid. Den största skillnaden tycker jag är att SK/KF börjar ombordsstigningen tidigare än DY och tror här är den största skillnaden att avgångstiden kan hållas och sen landa lite före tidtabellen.
 
Jag kräks varje gång dom påpekar "och så har vi landat på XXXX, före tidtabell".
Men, har man inget annat att vara stolt över...

Nu får vi inte glömma det att vi som hänger här på BC.se är reser mycket och får höra denna meddelande ett antal gånger. De som flyger sällan blir säkert imponerade av detta.
 

Dr. Miles

Expert
P.S. Har äntligen kommit för mig att registrera mig här på detta forum efter att ha spenderat massor med tid att läsa alla bra trådar och tips.

Välkommen till BusinessClass.se, AABack2ARN!
Kul att ha dig här. :) Hoppas att American Airlines återöppnar Stockholm-Chicago.
 

agehall

Medlem
Jag tycker det största fiaskot med "punktlighet" är att man egentligen inte alls är punktlig. Man är före tidtabell. Nu är det visserligen så att de flesta bryr sig om att man är framme senast vid en angiven tid, men jag vet inte om jag skulle säga att en landning 20 minuter före utsatt tid är "punktlig".
 

Bringman

Medlem
Jag tycker det största fiaskot med "punktlighet" är att man egentligen inte alls är punktlig. Man är före tidtabell. Nu är det visserligen så att de flesta bryr sig om att man är framme senast vid en angiven tid, men jag vet inte om jag skulle säga att en landning 20 minuter före utsatt tid är "punktlig".

Intressant synpunkt!
Om man applicerar det på vardagslivet tycker jag att det är minst lika oartigt att komma tjugo minuter för tidigt som att komma tjugo minuter för sent till ett möte eller en middag.
 

Jacob

Medlem
Intressant synpunkt!
Om man applicerar det på vardagslivet tycker jag att det är minst lika oartigt att komma tjugo minuter för tidigt som att komma tjugo minuter för sent till ett möte eller en middag.
Samtidigt skulle jag vilja se reaktionen hos passagerarna när kaptenen meddelar "då vi kom iväg tidigt från avgångsflygplatsen kommer vi nu cirkulera i tio minuter innan vi kan landa så vi håller tidtabellen". ;)

Punktligheten blir givetvis svårare för flyg än för exempelvis tåg och buss då det är väldigt mycket annat som kan påverka som väder, vind och övrig trafik både i luften och på marken.

Men har man en genomsnittlig flygtid på en linje och kompletterar det med en genomsnittlig tid för att taxa på marken i respektive ände och håller sig inom det känns det väl rättvist att kalla sig punktlig.
 

agehall

Medlem
Intressant synpunkt!
Om man applicerar det på vardagslivet tycker jag att det är minst lika oartigt att komma tjugo minuter för tidigt som att komma tjugo minuter för sent till ett möte eller en middag.

Jag har hört historier om när ekonomiassistenter börjar applicera detta tänkande på sitt jobb och gnäller när försäljningen överskrider budget (och vinsten därmed blir högre)! Då kan vi snacka om att man drar saker lite för långt...

Men min poäng här är väl snarast att ska man tala om punktlighet, så anser jag nog att det är lika illa att vara för tidig som att komma för sent. I fallet med flighter är det givetvis bättre att komma för tidigt än för sent, men det är inte punktligt att komma för tidigt. Därför tycker jag inte SAS ska prata om punktlighet utan om "i tid", vilket är vad de är.
 
Toppen