Senaste nytt

SAS - Världens punktligaste flygbolag

Som jag har förstått är det "ett spel" att få pusselbitar att falla på plats. T.ex. HEL-ARN route har DY fått en ny slot tid för anvgångar på eftermiddag så de har varit tvungen att ändra tidtabellen så att avgång från HEL 15:55 och ankomst till ARN 16:00. Därför kan det vara att på samma route kan flygtiden variera på samma flygplans typ. Sen är ju hel annan sak när vi försöker jämföra en A321 / B736 eller MD81 och undrar varför flygtiden kan variera på ARN - FRA route. :)
 
Jag tycker det är många som är "Punktligaste bolag". Har för mig att Malmö Aviation också brukar påstå att de är punkligast, men i vilket sammanhang är jag osäker på. Sen vill jag även påstå att det är något annat bolag i Europa som säger samma sak...

Tycker att de har påstått detta att de är "Punktligaste inrikes bolag".
 

Rich

Medlem
När jag åker inrikes med SK så brukar jag landa 10-20 minuter före tidtabelll, tror aldrig de landat +/- 5 minuter inom utsatt ankomsttid. Att kalla sig världens eller europas punktligaste flygbolag betyder ingenting då enligt mig, då det blir uppenbart att det lägger på tid bara för att kunna säga att de kom i tid, eller inte var sena. Ser väldigt bra ut i statistiken och som resenär är jag såklart nöjd när jag hinner till connecting flights, men känns fel att de kan kalla sig världens punktligaste bolag då de bara verkar ta till hänsyn om man inte kom sent.
 

Concorde

Founding Member
Jag kräks varje gång dom påpekar "och så har vi landat på XXXX, före tidtabell".
Men, har man inget annat att vara stolt över...
 

Dr. Miles

Expert
men känns fel att de kan kalla sig världens punktligaste bolag då de bara verkar ta till hänsyn om man inte kom sent.
Men det är väl det som är det viktigaste för de flesta? Planera ett möte, hämta barn på dagis, hinna till anslutningsflyg...
Jag struntar i stort sätt helt och hållet om flyget avgår i tid eller ej. Så länge flyget landar/ankommer i tid är jag nöjd.
 

Agö

Medlem
Ett helt ovetenskapligt exempel för att belysa detta:

Avgång med BA från CPH till LHR den 20 juni: 07:50-09:00
Avgång med SAS från CPH till LHR den 20 juni: 07:45-08:50

Det tar inte den angivna tiden att faktiskt flyga till LHR från CPH, det vet alla. Båda bolagen sätter med andra ord ut generöst med "tid". Som AHO skriver, jag planerar efter angiven ankomsttid, allt annat är ovidkommande.
 

Henry

Medlem
Jag kan räkna upp en rad flygbolag som gör detta, inget som är unikt för SAS.

Vissa spelar till och med en fanfar... ;)

På Arlanda-Helsingfors Vanda så är påslaget rätt stort i procent. Flighten tar oftast fyrtio minuter, men tidtabellen säger en timme.
 

twiggs

Medlem
Vissa spelar till och med en fanfar... ;)

På Arlanda-Helsingfors Vanda så är påslaget rätt stort i procent. Flighten tar oftast fyrtio minuter, men tidtabellen säger en timme.

40 minuter från det att flygplanet börjar röra på sig tills dess att det står helt stilla "gate-to-gate"??

Har jag aldrig aldrig varit med om på HEL–ARN!
 

Rich

Medlem
Men det är väl det som är det viktigaste för de flesta? Planera ett möte, hämta barn på dagis, hinna till anslutningsflyg...
Jag struntar i stort sätt helt och hållet om flyget avgår i tid eller ej. Så länge flyget landar/ankommer i tid är jag nöjd.
Absolut är det de viktigaste för de flesta, även för mig. Men som sagt, känns löjligt att kunna kalla sig världens eller europas punktligaste bolag när det enda man behöver göra är att skriva en lite längre flygtid. Självklart är det en hel del variablar som spelar in på flygtiden, men när ett flyg på dryg en timme alltid är 10-20 minuter tidigt känns det bara som att de lagt till några minuter extra för att kunna säga att de är i tid. Det jag vill säga är att jag inte tycker det ska vara så lätt att få den statusen som ändå kan vara så viktig i marknadsföringssyfte, jag tycker man skulle ta hänsyn till hur nära den utsatta tiden man verkligen kommer, känns som de urholkar betydelsen av punktlighet när de gör så här . Men igen, det viktigaste är att man inte kommer sent.
 
Toppen