SAS utanför business class kampanjer i Star Alliance

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Paby, 7 Januari 2013.

  1. Paby

    Paby Medlem

    Hej!

    Hur kommer det sig att SAS alltid står utanför C-kampanjer som körs i *A, liknande den som Lufthansa/UA/AC kör nu i P-klass som svar på British Airways-kampanjen? SAS om någon har väl behov av att fylla C-kabinerna med revenue och under en kampanjperiod inbillar jag mig att man iaf får några passagerare som köper platser. Bättre lite pengar för en stol än inga pengar alls, typ.

    Dessutom går dom väl under såna här kampanjperioder miste om försäljning. Vem bokar till SFO för 25k med SK/UA när man kan betala 18k med Lufthansa/UA? När säljperioden dessutom är tre veckor lång som i det här fallet borde det bli kännbart för SAS.
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det beror väl mest på att SAS inte är med i det JV som Lufthansa & Co har på atlanttrafik.

    Och man ska inte underskatta vad folk är beredda att betala för att flyga mer direkt och slippa ett byte...
     
    1 person likes this.
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, jag tar ett byte hver gang om jag får byta i ZRH och sitta i C-klass :D
    Men det klart då har jag ju inte så ofta tidskritisk resa
     
    1 person likes this.
  4. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis som agehall skriver är inte SAS med i det "Joint venture", ett fördjupat samarbete med bl.a. intäktsdelning, som kör kampanjerna. Kampanjerna är alltså inte organiserade av Star Alliance.
    Sedan har ju SAS väldigt begränsad kapacitet på long haul så det är inte säkert att de tycker det är värt att köra rea i C-kabinen. Tror de fyller på rätt bra ändå?
     
  5. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som Roger J säger SAS fyller sina C kabiner nästan hela tiden. Jag funderar faktiskt på om det inte borde vara lönsamt med fler platser i C för SAS longhaul i framtiden.
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är en hårfin avvägning. Det är bra att gå med 100% full C-kabin, men om du börjar få tomma stolar pga överkapacitet blir det snabbt dåligt. Jag tror det är bättre för SAS att ha lite för lite kapacitet men garanterat fulla plan istället för att riskera något.
     
    1 person likes this.
  7. tourist

    tourist Medlem

    Hur som helst kommer inget hända innan det är dags för inköp av nya plan!
     
  8. Paby

    Paby Medlem

    Aha, så enkelt var det.

    Men fyller dom verkligen med revenuepax? Jag får känslan av, framförallt till/från ARN, att dom mest fyller C med uppgraderingar, vilket inte är fel men kassaflöde är alltid kassaflöde.
     
  9. Paby

    Paby Medlem

    Visst, men om man tar till ORD så ska majoriteten av alla passagerare inte dit utan vidare till en annan stad - en stad som kan ha en direktflygning från Europa med Lufthansa, UA eller AC. Ett byte i Europa eller i USA om biljetten dessutom kostar 7000 SEK mindre? Jag vet vad jag väljer.
     
    1 person likes this.
  10. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Byte i Europa alla gånger, och riktig business över Atlanten. Hej då SAS :)
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×