Senaste nytt

SAS utökar utbudet av digitala tidningar - plockar bort papperstidningarna vid gaten

mha321

Medlem
De borda stoppa en liten dator (raspberry pi, typ) med tillhörande öppen wifi-AP på varje plan. AP-namn "SAS - Newspapers onboard".

När man ansluter blir man redirectad till en lokal webserver där man kan öppna PDF:er med senaste upplagorna av tidningarna.

Påfyllningen av innehåll går att lösa på lite olika sätt (GSM-modem, wifi-ap vid hemma-gaterna, etc).

Sedan återstår bara att få den lösningen att certifierad för användning ombord på kommersiellt passagerarflyg. Tar nog bara ett par år, men en massa miljoner...

Tyvärr är det nog sådant som stoppar mycket sådana idéer. Det låter som det vore så enkelt, men om det faktiskt var det så skulle det nog finnas...
 

M.K

Medlem
Med den usla kvalitet svensk press håller välkomnar jag detta. T o m DI har förfallit både språk- och innehållsmässigt de senaste åren. Jag kommer dock sakna vissa utländska dagstidningar.
 

Jacob

Medlem
Jag tror distributionen är den största kostnaden i detta fall. Gissar att SAS inte betalar så mycket för papperstidningarna (om något) då tidningarna själva får en garanterad upplaga varje dag som är värd rätt mycket.

Blir intressant att se hur många som verkligen laddar ner tidningarna i appen. Kan också tycka de borde ha kvar detta som förmån för SAS Plus, men som sagt förmodligen är det distributionen som är det kostsamma och då är man i så fall tillbaka på ruta 1.
 

AABack2ARN

Medlem
På fråga 1 svarar jag nej. På fråga 2 svarar jag ja...

Finns en risk för att i slutet av dagen kommer det inte finnas så många tidningar kvar i loungen. Detta tycker jag redan förkommer men riskerar att bli värre.

Håller med @Jacob om att den stora kostnaden är nog distributionen och logistiken av papperstidningar, oavsett om det är utdelning eller ihopsamling.
 

mha321

Medlem
Finns en risk för att i slutet av dagen kommer det inte finnas så många tidningar kvar i loungen. Detta tycker jag redan förkommer men riskerar att bli värre.

Håller med @Jacob om att den stora kostnaden är nog distributionen och logistiken av papperstidningar, oavsett om det är utdelning eller ihopsamling.

Man skulle ju kunna ha en hög med tidningar i loungen som ett alternativ. Betydligt färre ställen att distributera till, vilket borde få ner den kostnaden. Och så minskar risken för att de enda exemplar som finns kvar i loungen blir nerstoppat i någons väska.
 

M.K

Medlem
En vild gissning är 10 sek per passagerare i merkostnad för papperstidningar. Distribution, rabatterad kostnad för tidningarna och städning av miljoner flygstolar mm borde kosta en hel del. Med ca 27 miljoner resande per år innebär detta alltså en bra besparing. Sänker de biljettpriset med hälften av detta, 5 sek, anser jag att det faktiskt är en förbättring gentemot idag. Jag sparar hellre en femhundring per år på hundra resor än erbjuds svensk dagisjournalistik.
 

Jonas C

Medlem
Tycker det är bra att tidningarna försvinner. Det blir mest bara en massa skräp, i synnerhet när man ser någon plocka på sig minst 20 tidningar som omöjligen kommer att läsas på flygningen.
 
Last edited:

OliT

Medlem
Jag tror distributionen är den största kostnaden i detta fall. Gissar att SAS inte betalar så mycket för papperstidningarna (om något) då tidningarna själva får en garanterad upplaga varje dag som är värd rätt mycket.

Det fungerar dock inte så. Rabatter över en viss procent innebär att exemplar inte får räknas. Bjudtidningar tas alltså inte med i tidningars upplagesiffror, som kontrolleras av TS.
 
Toppen