Senaste nytt

SAS uppgraderingserbjudande idag på SK 909

D

Deleted member 4971

Guest
Precis vill man åka i en viss klass så betalar man för det direkt, allt annat är om möjligen en bonus. Samtidigt är det väl en bra väg att fylla C/Plus kabinen om det exempelvis är överbokat i Go, istället för att ge bort platserna gratis. Men även i PR syfte är det väl rätt fint 2 papp så får ni testa nya Business kabinen.
 

matte_ante

Medlem
Varför det? Detta är ju inte något du kan eller ska räkna med som vanligt. Är det fullt, är det fullt. Vill jag åka C bokar jag C. Att hoppas på OT/uppgradering med poäng eller cash är en annan sak men kan förstås aldrig tas för givet. Ser inte att detta minskar viljan att köpa C.

Ja, så kan det vara. Jag tror dock inte det.
Min vilja att betala 20 papp till minskar iaf om jag har en god chans att istället betala en bråkdel. Finns rätt mycket forskning om betalningsvilja och detta är en risk i de flesta branscher.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Trumis

Medlem
@Trumis - var det inte någon madrass? Det var ju något man gick ut med att man ändrade sig från att inte ha till att införa efter feed-back efter den första infon om nya kabinen. Eller gjorde det sena beslutet att man inte hunnit få fram madrasserna ännu. Någon som vet?

Det erbjöds ingen och jag såg ingen som hade. Ska det vara en så kan det vara en del av inkörningsproblemen. Besättningarna har ännu inte koll och vet vad som ska erbjudas alt så kanske de inte har levererats om de ska finnas.
 

AABack2ARN

Medlem
Ja, så kan det vara. Jag tror dock inte det.
Min vilja att betala 20 papp till minskar iaf om jag har en god chans att istället betala en bråkdel. Finns rätt mycket forskning om betalningsvilja och detta är en risk i de flesta branscher.

Håller med om detta. Se bara på USA-flyget där betalningsviljan för att sitta i F är ganska liten på grund av alla andra möjligheter att sitta där till en bråkdel av priset.

Självklart kommer det fortsatt vara så att vill man vara garanterad en plats i C eller F är det bara att betala, men priserna kommer tvingas ner vilket är bra för oss konsumenter men troligen inte för SAS.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Trumis

Medlem
Ok, så hur var flygningen i Plus?

Planet var försenat från CPH så jag fick ett sms på förmiddagen att planet skulle vara försenat 1 timme men att jag skulle åka ut för att passa den normala tiden.

Kommer ut till flygplatsen och vid in-checkningen ser jag att SAS igen har lyckats ge bort mitt förbetalda säte i GO. Ser också att man redan här erbjuder uppgradering mot cash jmf med vid gaten i CPH. C var fullt så jag erbjöds Y för 120 USD vilket jag tackade ja till. Fick en plats på rad 20 vilket är första raden i Plus-kabinen och något jag återkommer till.

Genom mitt köp har jag tillgång till Fasttrack vilket var lite onödigt för det var inga köer alls till säkerhetskontrollen. Fick även tillgång till loungen. När jag kom in var loungen nästan tom på folk men 2 timmar senare var den full p g a alla SAS-plan till Skandinavien.

Loungen finns recenserad på BC men det jag kan berätta var att en av de tre toaltterna var sönder så det blev lite längre köer. Den hade varit felanmält ett tag men blev inte åtgärdat under min tid i loungen. Internet erbjuds men efter ett tag när det började komma folk blev det omöjligt att surfa. SAS borde ha bättre hastighet/system för idag har ju alla dator, padda, telefon m.m. som man kopplar upp sig emot.

Begav mig mot gaten en stund innan utsatt tid och det var mycket folk vid gaterna. Det var ett antal flyg som skulle gå inom kort bl a LH:s 747, SAS och ytterligare något bolag. Ombordstigning påbörjas först för de som är Diamant, Guld och/eller flyger SAS Business och SAS Plus. Vid dörren möts man av två ur besättningen som med leenden hälsar och välkomna, kontrollerar biljetterna och berättat vart vi ska gå. En av dem, en yngre kille, ska ha en stor eloge för han hinner växla några snabba ord med alla och när det kommer ombord en flygrädd dam så tar han henne lite avsides, berättar om flygningen, vädret, vad som kommer att ske under flygningen, när turbulens kan uppkomma osv. När damen sedan är på väg ner till sitt säte i GO ringer han till personalen i GO och berättar om damen och ber dem ta hand om henne. Snyggt!

På sätet ligger det en kudde, mindre än den i C och lite mer "syntetisk" känsla. Inget Hästen-överdrag på kudden. Vattenflaska och ett mindre amenity-paket väntar också på en. Hörlurar får man och det är bara ett par vanliga mycket enkla lurar.

Beläggningen i Plus är kanske 80% och i Go ungefär samma (som jag upplever det). Det är alltså ändå rätt många som inte nappat på erbjudandet om uppgradering.

Den nya kabinen är trevlig, avslappnande färger och väggen längst fram (se bild) är av trä. Känns väldigt skandinaviskt, rent och avskalat, t o m lite "IKEA-känsla" men på ett bra sätt om ni förstår vad jag menar.

iPhone 150311 085.JPG

Stolen, ja, den är faktiskt skön och det känns att det inte är ekonomiklass men ändå inte C-klass på den. Bredden är helt ok för mig som är rätt stor, jag fick ingen träsmak och jag trängs inte med grannen. För rad 20 finns det en fick som sitter på väggen framför men den är redan full med broschyrer och vattenflaskan. Stolen har tre knappar, en för att fälla ryggstödet och lyfta sittdynan något, en för att fälla ut benstödet (återkommer till det) och en för att IFE-skärmen ska komma fram. Det finns en liten dricksglasyta som delas med grannen och en liten utfällbar yta på insidan av sätet. Denna yta fälls dock ut över benet så den var rätt problematisk att använda med stor risk att man skulle komma åt den och spilla ut sitt glas. Alla säten (av vad jag kunde se) har sitt underlägg (sorry, så jetlaggad nu att jag glömt vad det heter) mellan stolarna och fälls uppåt och sedan åt sidan och ner i dubbelvikt format.

iPhone 150311 087.JPG iPhone 150311 088.JPG

Lutningen på stolen är bra och faktiskt rätt bekväm, det att dynan höjs något bidrar nog också lite till det. Det som jag inte gillar och inte heller gillade på gamla Plus-stolen är benstödet. Dels så måste man själv dra ut det och det är rätt bökigt. Sedan är känslan att man stoppade halvvägs när man utvecklade den delen. Det finns ett fotstöd men det är en metallstång (!) som man fäller ner. Tar man av skorna så sitter man med fötterna på stången en stund innan det blir för obekvämt. Man kunde ha gjort mer, det är lite som att man valde att inte göra det för bra för då skulle folk välja Plus istället för Business. Synd! Tror fotstöden på de andra raderna är annorlunda.

IFE-skärmen är klar och tydligt och responsen på systemet är bra. Här ska jag säga att jag hittade musik och annat när jag insåg att menyn gick att scrolla.... För de som väljer rad 20 ska man veta att skärmen hamnar lite mer obekvämt då den svänger fram på en arm från sätet. Min var delvis sönder så jag kunde bara ha den i ett läge annars trillade den ner.

Brickan som du har är också lite ogenomtänkt, den är statisk. Med det menar jag att den går inte att flytta framåt eller bakåt utan är positionerad där den är. Detta är synd för det hade varit smidigt att kunna skjuta den framåt/bakåt något.

Servicen på flighten var ok till bra i omgångar. Även här tror jag det kan bero på att det är mycket nytt. Man började men påse nötter och dryck. Vid detta tillfälle fick man även ta och bestämma vad man ville ha till maten och få det också vilket gjorde att avställningsytorna var fulla väldigt snabbt. Problemet var också att vi inte visste vad vi skulle få till mat. Ingen meny hade lämnats ut.

Efter en stund kom de med matvagnen. Brickservering, två rätter att välja på i Plus: Fläskkotlettbitar med potatisklyftor, sås och grönsaker (det ena alternativet i Go) och ravioli. Jag valde köttet för jag hade valt en ravioli på vägen till NY. Det var dock ett misstag för potatisen var så tråkig och smaklös, såsen inte god och grönsakerna kändes som de bara var där för att vara nyttiga. Köttet var rätt smaklöst men fantastiskt mört, perfekt tillagat, bara föll sönder efter en bra långkokning. Förrätt var caesarsallad, ingen höjdare, smaklös och brödbitarna var blöta och mjuka. Efterrätt var någon typ av cheesecake, den var ok.

iPhone 150311 089.JPG iPhone 150311 090.JPG

Man släckte ner i kabinen och sedan var det rätt mycket rörelse i kabinen av personalen, lite för mycket tycker jag. Det störde något. Vid ett tillfälle stannade de till och frågade om man ville ha något att dricka.

Innan landning delades det ut en frukostbricka med en bulle, yoghurt, pålägg, några bitar frukt och grönsaker. Rätt många som hoppade detta.

Sedan hände något som förvånade mig mycket för att vara SAS. När det var dags för att förbereda kabinen för landning var det som att de glömde bort Plus-kabinen. När kaptenen meddelar besättningen att de ska ta sina platser för landning så var det folk i Pluskabinen som hade sina stolar fällda, benstöden utfällda, ett antal solskydd nerfällda, en på min rad hade ögonskydd, sin egen kofta som täcke, fällt säte osv när vi landade.Mycket förvånansvärt med tanke på hur de springer på flygningar i Europa och drar upp solskydd och rätta till stolar osv.

Toaletterna läste jag någon som hade kommenterat att de verkade inte vara renoverade och jag ska helt ärligt säga att jag vet inte heller efter ha besökt en av dem. De kan ha varit delvis renoverade för det fanns tecken på att det är gamla skyltar som sitter kvar osv.

Slutsats: Man har gjort en del saker bättre än tidigare men man har också gjort en del saker lite halvfärdiga och jag tycker det är så synd. Det känns som det var nu man hade chansen, att göra något riktigt bra av det. Man får känslan att detta är gjort av "folket på SAS-kontoret" som kanske inte reser så mycket. Detta är ju ändå en produkt som förmodligen kommer finnas hos SAS i många år, fler år än många andra bolag kör sina produkter innan de byts ut. Stolen är bra och lutningen fungerade bra för mig. IFE är mycket bättre än tidigare men jag hoppas utbudet byggs ut efterhand som fler plan blir klara. Personalen behöver trimmas in på det nya konceptet så de får ett mindre frikort för att det är en viss inkörningsperiod framöver.
 

Attachments

  • iPhone 150311 086.JPG
    iPhone 150311 086.JPG
    {memory} MB · Visningar: 505

Agö

Medlem
Ja, så kan det vara. Jag tror dock inte det.
Min vilja att betala 20 papp till minskar iaf om jag har en god chans att istället betala en bråkdel. Finns rätt mycket forskning om betalningsvilja och detta är en risk i de flesta branscher.
Ja, det hänger väl på hur riskavert den typiske SAS-resenären är i allmänhet samt andra externa faktorer. De flesta jag känner är under inga omständigheter beredda att betala 25-35 000 för att resa med SAS i affärsklass till USA. Andra har en företagspolicy som säger "economy only". Redan på denna grund är dessa resenärer ju uteslutna från fullprisbiljetter och kan inte tas i beaktan. Tänker man på dessa resenärer är det ju trots allt en ren förtjänst för SAS att kränga uppgraderingar även för cash. Du talar om "god chans", det är på förhand, dvs. vid bokningstillfället, svårt att avgöra om det finns en "god chans" till uppgradering eller inte.
 
Vänta nu, innebär detta att SAS snurrar en uppdaterad kärra permanent på ARN-EWR från och med nu? Bådar ju gott till söndagens flygning från EWR. Dock synd att jag flyger via Oslo imorgon i så fall. =(
 

palmen

Moderator
Vänta nu, innebär detta att SAS snurrar en uppdaterad kärra permanent på ARN-EWR från och med nu? Bådar ju gott till söndagens flygning från EWR. Dock synd att jag flyger via Oslo imorgon i så fall. =(
Det är nog fortfarande lite roulette var den enda uppgraderade A330 kommer att flyga. Pga problemen som var för någon vecka sedan så slutade den snabbt att gå CPH-EWR som var tänkt och fick flyga andra rutter. Med lite tur (för oss som har ARN som bas) så kommer den flyga på ARN den närmsta tiden, men det är inget man kan garrantera.
 

AABack2ARN

Medlem
Vänta nu, innebär detta att SAS snurrar en uppdaterad kärra permanent på ARN-EWR från och med nu? Bådar ju gott till söndagens flygning från EWR. Dock synd att jag flyger via Oslo imorgon i så fall. =(

Nej det betyder det inte. Den 05MAR nyttjades den på SK903 därefter har den flugit fram och tillbaka över pölen som SK909/SK910. Vad den gör nästa vecka vet bara SAS Operations. Sannolikheten att den kommer till Norge i morgon är dock liten - men inte obefintlig.
 
Toppen