Senaste nytt

SAS ungdom nu även på longhaul

Dr. Miles

Expert
Jag kan inte se fare rules för ungdomsbiljetter men det kan vara så att de har bättre av-/ombokningsmöjligheter?
 

nota bene

Medlem
Det bästa med ungdomsbiljetterna är generellt att de går i egen fare bucket. Jag bokar ofta korta Europaresor med 1-5 dagars varsel och det brukar landa på 400-800 kr per enkelresa som ungdom. Motsvarande pris i Go för vuxna kan lätt vara 1500-3000...

Till hösten får jag väl lära mig att planera om inte jobbet ska få en dubblerad resebudget!
 

sfalc

Medlem
Det bästa med ungdomsbiljetterna är generellt att de går i egen fare bucket. Jag bokar ofta korta Europaresor med 1-5 dagars varsel och det brukar landa på 400-800 kr per enkelresa som ungdom. Motsvarande pris i Go för vuxna kan lätt vara 1500-3000...

Till hösten får jag väl lära mig att planera om inte jobbet ska få en dubblerad resebudget!

Precis så upplevde jag ungdomsbiljetterna, fanns de kvar (vilket de ofta fanns) så kunde man boka dem för samma pris oberoende av dag. Därför är det ett bättre erbjudande än det först verkar.
 
A

Aurora

Guest
Det er jo hele det geniale poenget med ungdomsbilletter.... De har en FASTPRIS uansett når tid du booker. Du kan alltid regne med at hvis det er plass - så har du billetter til den prisen :)
 

Palazzi

Medlem
Tror det blir ett utmärkt sett att fylla upp kabiner. Tänk så många ungdomar som som åker till Asien o backpackar, t.e.x...

Med priser från 3.999kr är det väl inte så billigt att man skulle göra förlust på sätena heller (eller inte mer än vanligt iaf). Norwegian är nog inte helt nöjda, då jag förutsätter att det är många ungdomars förstaval (priskänsliga som de är).

Själv skulle jag kunna tänka mig en enkelresa till Asien för att påbörja en bonusresa. Kan man inte starta en kortare linje, så man slipper lida så länge :)p)

EDIT: Ser nu att enkelresor inte tillåts - då är det inte aktuellt för egen del. Det är det snart inte åldersmässigt heller, iofs...
 
Last edited:

Yoghurt

Medlem
Kul att SAS inför ungdomsbiljetter på long haul!

Med priser från 3.999kr är det väl inte så billigt att man skulle göra förlust på sätena heller (eller inte mer än vanligt iaf). Norwegian är nog inte helt nöjda, då jag förutsätter att det är många ungdomars förstaval (priskänsliga som de är).
Jag går själv på gymnasiet och det är tyvärr sant, Norwegian är första valet för många av mina vänner. Det är synd, för oftast är SAS ungdomsbiljetter billigare, dessutom spelar det ingen roll om du bokar biljetten dagen innan eller ett halvår i förväg: priset är detsamma. Det verkar som att många av mina vänner helt enkelt inte känner till SAS ungdomsbiljetter. Skulle de känna till att de finns skulle de säkert boka med SAS istället, för det är som du säger, det är så billigt som möjligt som är det viktiga.

SAS borde marknadsföra ungdomsbiljetterna bättre så att fler inser att det ofta är billigare att flyga med SAS.

Sedan skulle jag även vilja att SAS designar om hur man bokar ungdomsbiljetterna. Som det är nu behöver man gå ner och välja Boka ungdom, sedan måste logga in för att ens kunna söka efter biljetter. Varför gömma dem? SAS borde istället göra som Malmö Aviation, på deras hemsida kan man söka efter ungdomsbiljetter i samma formulär som vanliga biljetter. Sedan finns det ett val där man kan välja om man vill söka efter vuxen-, ungdoms-, eller pensionärsbiljetter. Betydligt enklare att hitta de billiga biljetterna för de som inte är insatta!

Malmö Aviation har för övrigt också bra ungdomsbiljetter. Umeå - Stockholm kostar 420 kronor mot 348 kr med SAS. :)
 

Agö

Medlem
Hur (om överhuvudtaget) kontrolleras åldern på passagerare som köper ungdomsbiljetter idag när ID-kontroll är ytterst sällsynt? Tänker på det som Yoghurt skriver kring att SAS verkar kräva inloggning. Anledning till att jag frågar är att jag fick visa legitimation vid köp av snus på 7 Eleven vid Centralen i Stockholm för någon vecka sedan (är 33 år) så det kanske finns en chans att man tas för ungdom ;)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Hur (om överhuvudtaget) kontrolleras åldern på passagerare som köper ungdomsbiljetter idag när ID-kontroll är ytterst sällsynt? Tänker på det som Yoghurt skriver kring att SAS verkar kräva inloggning. Anledning till att jag frågar är att jag fick visa legitimation vid köp av snus på 7 Eleven vid Centralen i Stockholm för någon vecka sedan (är 33 år) så det kanske finns en chans att man tas för ungdom ;)

ID kontrolleras aldrig inrikes.
 

Agö

Medlem
ID kontrolleras aldrig inrikes.

Nej, det vet jag (liksom i regel intra-Skandinavien när Norge inte får annat för sig). Det var mer en praktisk fråga om man som 50 + (eller 28-åring om vi inte vill dra det så långt) (i) öht kan köpa en ungdomsbiljett (förutsatt att det inte kräver inloggning) och (ii) om det t.ex. vid boarding riskerar att gå snett.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Nej, det vet jag (liksom i regel intra-Skandinavien när Norge inte får annat för sig). Det var mer en praktisk fråga om man som 50 + (eller 28-åring om vi inte vill dra det så långt) (i) öht kan köpa en ungdomsbiljett (förutsatt att det inte kräver inloggning) och (ii) om det t.ex. vid boarding riskerar att gå snett.

Jaha läste bara snabbt. Men du kan väl skapa ett konto för dig själv som 20 år, om man nu vill vara oärlig :(
 
Toppen