Senaste nytt

SAS tvingas ställa in 766 avgångar i vår.

Kiev

Medlem
TRD-CPH flys med CRJ. De siste gangene har det blitt satt opp A320 eller A319. Snakket med crew på min siste tur med nesten tomt 320, og de fortalte at det er stor pilotmangel, og at de er satt opp på rotasjon med 319/320 på mange CRJ ruter fremover. Tipper noen på SAS sitter med regneark og planlegger hvilke avganger de kjører Airbus, og hvilke de bare kansellerer :rolleyes:
Uansett: kanskje på tide å betale nye piloter en anstendig lønn igjen?
 
A

Aurora

Guest
TRD-CPH flys med CRJ. De siste gangene har det blitt satt opp A320 eller A319. Snakket med crew på min siste tur med nesten tomt 320, og de fortalte at det er stor pilotmangel, og at de er satt opp på rotasjon med 319/320 på mange CRJ ruter fremover. Tipper noen på SAS sitter med regneark og planlegger hvilke avganger de kjører Airbus, og hvilke de bare kansellerer :rolleyes:
Uansett: kanskje på tide å betale nye piloter en anstendig lønn igjen?

FYI; SAS-piloter har en helt anstendig lønn og har fordeler som er i verdensklasse. Cimber-ansettelse er neppe like velbetalt som SAS-direct, endog. Det er stort sett bare gutter med behov for kortsiktige løsninger som går for lønninger andre steder (på kontrakter), men slike lettvint-løsnings gutter (og jenter) vil jeg helst ikke ha i cockpiten foran meg. Så da er det like greit at de holder seg unna SAS. For å få CRJ-piloter raskt, krever det at man finner folk med CRJ-rating. Ikke like populært å få CRJ-rating i Europa, som f.eks B737 eller A320. I tillegg er det flere CRJ-piloter som går over til A320 nå, internt i SAS. Så det er ikke noe enkel løsning. Men den burde vært forutsett på en bedre måte....
 

Kiev

Medlem
FYI; SAS-piloter har en helt anstendig lønn og har fordeler som er i verdensklasse. Cimber-ansettelse er neppe like velbetalt som SAS-direct, endog. Det er stort sett bare gutter med behov for kortsiktige løsninger som går for lønninger andre steder (på kontrakter), men slike lettvint-løsnings gutter (og jenter) vil jeg helst ikke ha i cockpiten foran meg. Så da er det like greit at de holder seg unna SAS. For å få CRJ-piloter raskt, krever det at man finner folk med CRJ-rating. Ikke like populært å få CRJ-rating i Europa, som f.eks B737 eller A320. I tillegg er det flere CRJ-piloter som går over til A320 nå, internt i SAS. Så det er ikke noe enkel løsning. Men den burde vært forutsett på en bedre måte....

Trodde at det var Cimber som hadde hele CRJ flåten, og at de kjører dårligere vilkår enn SAS?
Og nå når SAS tar tilbake crew er det plutselig underskudd i Cimber?
Så da synes det som om løsningen burde være å forbedre vilkår så de a) slipper å miste piloter tilbake til SAS, og b) enkelt kunne tiltrekke seg nye mannskap på det åpne markedet? Eller hva har jeg misforstått?
 
A

Aurora

Guest
Trodde at det var Cimber som hadde hele CRJ flåten, og at de kjører dårligere vilkår enn SAS?
Og nå når SAS tar tilbake crew er det plutselig underskudd i Cimber?
Så da synes det som om løsningen burde være å forbedre vilkår så de a) slipper å miste piloter tilbake til SAS, og b) enkelt kunne tiltrekke seg nye mannskap på det åpne markedet? Eller hva har jeg misforstått?

Synes jeg svarte på a og b i forrige innlegg, men mulig du ikke var enig? :)
 
Spännande.
Ut 3:e maj och hem 14:e (och 15:e då uppenbarligen eftersom det är Longhaul).
Sist gick det att boka platser på allt utom BOS-CPH.
Nu var det värre. Blir spännande... :)

Tur att det är långt kvar.
 

Attachments

  • Selection_129.jpg
    Selection_129.jpg
    82,5 KB · Visningar: 159
Toppen