SAS Travelpass 12 månader och Miles & More

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Lars Dahlberg, 11 Juni 2014.

1. Lars Dahlberg

Lars Dahlberg Medlem

Under det närmaste året kommer jag att behöva fara fram och tillbaka mellan GOT och ARN, så ett årskort är snabbt betalt. Jag vill ha mina poäng på Miles & More för att behålla SEN. Jag har sökt runt på forumet men inte hittat det jag söker, så jag hoppas få lite hjälp av er med erfarenhet av den här kombinationen.

- Går det att få poängen från TP-resorna på Miles & More?
    - Vilken bokningsklass bokförs? Om jag tar det på EuroBonus blir det C, men hur blir det med M&M?
    - Andra för- och nackdelar?

Tack för hjälpen!

2. FFS

FFS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    - Går det att få poängen från TP-resorna på Miles & More?
    -- ja, om bokningsklassen ger poäng hos M&M så ska det inte vara några problem. Du bör få 750p per flyg:
    Miles & More - SAS: Earn miles when you fly
    - Vilken bokningsklass bokförs? Om jag tar det på EuroBonus blir det C, men hur blir det med M&M?
    -- bokningsklassen kan ändras om du åker codeshare men inte om du vill bokföra till ett annat program.
    - Andra för- och nackdelar?
    -- ??

3. Christian R

Christian R DYKWIA

Travelpass bookes i C, uanset om du sender pointene til M&M eller EuroBonus.

4. Lars Dahlberg

Lars Dahlberg Medlem

Stort tack för hjälpen!

5. Tyvärr är detta numera en ganska usel affär:
    Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

Hade man legat kvar på 1 000 inrikes och 1 500 intra-Skandinavien hade det varit ett bra koncept att köra M&M, men vi talar här om 134 segment ARN-GOT om man bara skall åka för SEN nivå :) Två 30 000kr F resor till USA fixar SEN :)

2 personer gillar detta.
  6. Swisser

Swisser Medlem

Senator,
    Hur flyger du för att klara av att få ihop 100,000 M&M miles med två F-klass resor till USA?
    Det längsta du kan flyga är väl antagligen sträckan ZRH-LAX som är 5,938 miles enligt GCM. Utan status hos hos M&M ger en F-biljett T/R 3x2x5,938=35,628 M&M miles. Med minst FTL så får man ihop 2,699 miles mer alltså 38,327 miles. Sedan får man väl lågga till matarflyget i business ARN-ZRH T&R vilket ger 4,000 utan status och 5,000 med minst FTL-status. Du får alltså ihop max 43,327 på en T/R om du har minst FTL-status. Man når alltså inte upp till 50,000 M&M miles på en T/R-resa i F till USA eller har du hittat någon rutt som ger dig minst 50k M&M miles?

7. Lars Dahlberg

Lars Dahlberg Medlem

Ja, du har rätt, men jag har 8-10 resor per år i C och F med Lufthansa, så jag känner att det är värt att spara poängen på M&M.

8. Absolut.. Men du måste åka en del United "A-klass" inrikes USA. Jag åkte LHR-ATL för 25 000kr förra året och fick ihop ca 40 000.. Så en bra rutt från ARN skulle vara:
    ARN-GVA-ZRH-MIA-EWR-IAH-LAX eller ARN-MUC-FRA-MIA-EWR-LAX om routingregler tillåter detta. Där skiljer sig ofta UA, LX och Lufthansa lite..

Om man skall försvara FTL eller SEN och redan har 25% bonus skulle det bli ungefär om man åker med Lufthansa via MIA:
    (2 000 + 1 500) * 1,25 + (4 832 + 1 085 + 2 454) * 3,25 = (4 375 + 27 206) eller 31 581 miles en väg. "It is called optimization" :)

1 person likes this.
  9. Bonden

Bonden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man fick tom 2000 miles för flexbiljetter, det var en riktigt trevlig intjäningstid...
    Det försvann när SAS och Lufthansa upphörde med sitt sammarbete :(

10. NotRyan

NotRyan Medlem

Ouch, den där tabellen var ingen rolig läsning.. Det gör nästan fysiskt ont....

Man får alltså som mest 1250 miles i Plus för en resa ARN-ATH om man är kastlös, jämfört med 4000 poäng i Eurobonus.
    Billigaste Minus-biljetterna ger 2000 poäng till Eurobonus, men bara 125 miles till Miles&Less...

[/OT]

Mvh
    /NotRyan

Last edited: 11 Juni 2014

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!