Senaste nytt

SAS Travel Cash

martin1891

Medlem
En fråga som jag inte riktigt fått klarhet i trots genomläst tråd:

Om jag som student (och därmed inte kan skaffa SAS Mastercard eller liknande kreditkort) laddar Travel Cash kortet med svenska kronor, och sedan använder det här i Sverige: får jag då 5 p/100kr? Finns det några avgifter/påslag att räkna med då? Det kostar ju inget att föra över pengar från nuvarande svenskt konto till TC-kontot? Såg att mer än två kontantuttag per månad kostar 10 kr, men utöver det?

Tack på förhand!

Du får 5 p/100 kr när du handlar i Sverige, och kortet funkar precis som ditt vanliga bankkort.
Bankomat uttag med Travel cash rekommenderas inte då det inte ger poäng, och är avgiftsbelagt. I övrigt är det inga avgifter inom Sverige att tänka på.
Poängintjäningen är dock ganska dålig
5p = 100 kr
50p= 1000 kr
500p= 10.000 kr
 

Sander

Medlem
Tack för svar! Jo, poängintjäning må inte vara jättebra, men alternativen är desto färre om man inte kan söka varken COOP kreditkort, eller andra brandade kreditkort. Några poäng på vägen är fortfarande bättre och roligare än inga alls tänker jag. Eller har jag missat något?

En till fråga: Jag ska köpa ny telefon snart. Utifrån mitt perspektiv så maximerar jag poängintjäning genom att betala med ett virtuellt (eller det fysiska?) Travel-Cash kortet genom en av SAS samarbetssidor på deras hemsida, t.ex. dustinhome som ger 22p/100kr. detta borde då alltså ge 27poäng/100kr, eller har jag missuppfattat?
 

DrKlas

Medlem
Tack för svar! Jo, poängintjäning må inte vara jättebra, men alternativen är desto färre om man inte kan söka varken COOP kreditkort, eller andra brandade kreditkort. Några poäng på vägen är fortfarande bättre och roligare än inga alls tänker jag. Eller har jag missat något?

Coop MedMera Betala Efter kan du nog få som student. Visserligen bara hälften av poängen jämfört med MedMera Mer men ingen årsavgift.

Eller Skandiabankens bankkort som också ger 5 p per 100 kr men som borde kunna vara ett bra sätt att ganska snart kunna få deras kreditkort som ger 10 p per 100 kr.
 

martin1891

Medlem
Tack för svar! Jo, poängintjäning må inte vara jättebra, men alternativen är desto färre om man inte kan söka varken COOP kreditkort, eller andra brandade kreditkort. Några poäng på vägen är fortfarande bättre och roligare än inga alls tänker jag. Eller har jag missat något?

En till fråga: Jag ska köpa ny telefon snart. Utifrån mitt perspektiv så maximerar jag poängintjäning genom att betala med ett virtuellt (eller det fysiska?) Travel-Cash kortet genom en av SAS samarbetssidor på deras hemsida, t.ex. dustinhome som ger 22p/100kr. detta borde då alltså ge 27poäng/100kr, eller har jag missuppfattat?

Ja, det stämmer att du får poäng om du går igenom onlineshoppingportalen. Det ger lite välbehövliga ströpoäng.
Min tjej köpte precis en jacka, så då erbjöd jag henne låna mitt TC-kort så jag får lite bonuspoäng.
 

AABack2ARN

Medlem
Är det någon som använt sig av virtuella kort ännu? Fungerar det smidigt? Har inte aktiverat mitt kort ännu så jag kan inte testa själv.
 

Sander

Medlem
Är det någon som använt sig av virtuella kort ännu? Fungerar det smidigt? Har inte aktiverat mitt kort ännu så jag kan inte testa själv.

Jag kan nu återkomma i denna fråga! Jag använde det virtuella kortet online när jag köpte en ny iPhone. Förde över pengar till Travel Cash-kortet, och petade sen in det virtuella kortets data in i banken, och allt fungerade problemfritt! Har förvisso inte fått produkten ännu, men det beror inte på Travel Cash utan de jag köpte ifrån som hade slut på lagret ;) Har inte sett poängen från Travel Cash i Account Activity ännu - någon som vet när det dyker upp? Efter varje månad?
 
Jag kan nu återkomma i denna fråga! Jag använde det virtuella kortet online när jag köpte en ny iPhone. Förde över pengar till Travel Cash-kortet, och petade sen in det virtuella kortets data in i banken, och allt fungerade problemfritt! Har förvisso inte fått produkten ännu, men det beror inte på Travel Cash utan de jag köpte ifrån som hade slut på lagret ;) Har inte sett poängen från Travel Cash i Account Activity ännu - någon som vet när det dyker upp? Efter varje månad?

Jag vill felanmäla ditt köp!
Iphones köpes direkt från apple.se med Amex så man göttas in 30 poäng per hundring. Viktigt! :)


Mer seriöst så hade virtuella kort möjligen varit något jag hade gillat om de hade en amerikansk bank som utfärdare. Men tyvärr är det ju inte så.
 
Varför just en amerikansk bank? För att de skall se ut som om man har ett amerikanskt kort?

Japp, precis så.
Då jag reser till USA ett par gånger om året och vill kunna ha internet i mobilen hela tiden så brukar jag köpa ett förbetalt abonnemang varje gång jag är där, men det är dyrt och bökigt att behöva gå in i en butik varje gång. Så jag skaffade ett abonnemang hos Ting. Då det bara kostar typ sju dollar i månaden i grundavgift så tycker jag det är ok att ha liggande medan man är hemmavid.

Men det kräver ett amerikanskt kreditkort, vilket jag ju inte har. Så fick lösa ett förbetalt kort från Walmart. Men det var ett jäkla krångel, så hade travelcash haft amerikansk bank för virtuella kort så hade det varit en bra grej. Nu ser jag det istället som helt meningslöst.

Inväntar att tjänsten Blur (säkerhetsapp) lanserar virtuella kort även för sina europeiska kunder. Vilket ska hända om några månader enligt dem.
 

agehall

Medlem
Då jag reser till USA ett par gånger om året och vill kunna ha internet i mobilen hela tiden så brukar jag köpa ett förbetalt abonnemang varje gång jag är där, men det är dyrt och bökigt att behöva gå in i en butik varje gång. Så jag skaffade ett abonnemang hos Ting. Då det bara kostar typ sju dollar i månaden i grundavgift så tycker jag det är ok att ha liggande medan man är hemmavid.
T-Mobile är annars att rekommendera. Funkar utmärkt för oss utlänningar att köpa i USA och kostar ingenting när man inte är där ifall man väljer rätt abonnemang.
 
Toppen