Senaste nytt

SAS - styr upp handling på Malta eller lägg ner!

Jonas C

Medlem
*A Gold ger ingen lounge access på Malta eftersom det är en tredjeparts lounge. Däremot får man en lounge voucher om man reser i SAS Plus numera. Reser man i SAS Minus är det Priority Pass eller betalning som gäller.

Trevlig resa!
Mycket märkligt. I normala fall brukar tredjeparts lounge ingå som Star Gold vid resa med SAS, i alla fall på Gdansk och Vilnius när jag har rest. Eller är Malta ett undantag?
 

fcx

Medlem
Mycket märkligt. I normala fall brukar tredjeparts lounge ingå som Star Gold vid resa med SAS, i alla fall på Gdansk och Vilnius när jag har rest. Eller är Malta ett undantag?

Av texten på SAS hemsida att döma så ska du ha tillträde. Men ställ skriftlig fråga till SAS kundtjänst så har du något att peka på om du behöver klaga i efterhand.
 

gdaily

Medlem
*A Gold ger ingen lounge access på Malta eftersom det är en tredjeparts lounge. Däremot får man en lounge voucher om man reser i SAS Plus numera. Reser man i SAS Minus är det Priority Pass eller betalning som gäller.

Trevlig resa!
Tricket är att vifta med alla dina statuskort i incheckningen, med frågan "vilket kort behöver jag för loungen". Jag har fått en voucher alla tre gånger jag varit där, med olika sorters kort.
I värsta fall fungerar Diners att ta sig in i loungen. Sen ska man bara hitta loungen, den missar man lätt...
 
  • Gilla
Reactions: fcx

JWD

Medlem
Precis som @gdaily skriver så är det väldigt lätt att missa loungen på MLA så håll ögonen öppna där duty free shoppen börjar, till höger ligger loungen undangömd.
 
  • Gilla
Reactions: Alx

Alx

Medlem
Update: Tydligen verkar SAS sedan en tid ha ett avtal om lounge access för EuroBonus Gold/Diamond som reser i SAS Minus. Men det är ingen generell *A förmån. Så huruvida t.ex. ett A3*G eller TK*G ger lounge access vid resa i SAS Minus återstår att se när någon har testat det ett par gånger utan problem. För precis som @gdaily är inne på så är personalens agerande på MLA allt annat än konsekvent.

Jag ställer mig frågandes till om det verkligen är lönt att klaga till SAS om man inte blir insläppt i en lounge med ett annat flygbolags medlemskort?
 

agehall

Medlem
Tyvärr inte. Blev nekad trots den på en flight med SN som SK*G på MRS. Tydligen OK enligt kundtjänst.

Det är ju korrekt även enligt Star Alliance-länken @bnr postade. Jag skulle dock inte förlita mig helt på den när det gäller tredjepartslounger - då är det alltid diverse avtal som styr och det kan vara hur hårigt som helst. Stor risk med felaktig information mao.
 

bnr

Medlem
Tyvärr inte. Blev nekad trots den på en flight med SN som SK*G på MRS. Tydligen OK enligt kundtjänst.
Valde att försöka besvara frågan om en *G-pax som flyger med SK, utan att citera någon vilket kanske ledde till missförstånd. Sorry i så fall.
 

fcx

Medlem
Det är ju korrekt även enligt Star Alliance-länken @bnr postade. Jag skulle dock inte förlita mig helt på den när det gäller tredjepartslounger - då är det alltid diverse avtal som styr och det kan vara hur hårigt som helst. Stor risk med felaktig information mao.

Det var en helt annan rutt än vad som avhandlas i tråden (MRS-BFU), men lounge findern visade fel info enligt flygbolaget. Så, trots det ambitiösa upplägget måste den tyvärr tas med en nypa salt...
 
Toppen