Senaste nytt

SAS stora nya lounge på Arlanda som aldrig blev klar

Vad vet ni om den stora nya SAS lounge som Swedavia började bygga men som aldrig färdigställdes. Hörde rykten om detta nyligen men har inga detaljer - den ska ligga ungefär ovanför Forex när du svänger höger efter taxfree-shoppen på ARN T5.
 

Pandion

Medlem
Jag minns att jag jobbade extra ute på Luftfartsverket år 2003-2005 när jag pluggade, och kära Luftis var inte så glada då...

Dom kände sig nog rätt r*vkn*llade av SAS på den tiden. SAS hade beställt en lounge som skulle ligga ute på F-piren, och Luftis hade inte sparat på några kostnader, och sen när den nästan var klar (eller helt klar) så hade ju 9/11 passerat och då ändrade SAS sig, och ville inte ha den...

Detta är vad jag känner till. Vet inte om det du syftar på är samma historia, eller om historien har upprepat sig själv igen på senare tid?

Som lite kuriosa så byggdes ju ARN T2 åt SAS på 90-talet, då det var tänkt att all SAS trafik skulle flytta över till tvåan, men SAS ändrade sig och valde att vara kvar på T4 och T5 (oklart varför), men då stod Luftis där med en terminal som ingen ville ha. Luftis stämde SAS på 650 MSEK, men inga avtal hade ju skrivits med SAS. Business intelligence var inte så stort på den tiden direkt på Luftis, så Luftis förlorade i rättsinstans. Kände folk som jobbade rätt högt upp på SAS när domen kom, och dom skrattade och käkade tårta den dagen på SAS...
 
Det är just den loungen på F-piren jag talar om. Hade varit kul om vi fick en chans att besöka den och lära oss lite mer om vad som egentligen hände...
 

Pandion

Medlem
Ja, det hade varit spännande. Jag minns att luftis fick hybris när dom byggde F-piren. Man tog ju in speciellt ädelträ från Amazonas, fick sedan en vattenskada, och så var golvet förstört, så det var ett antal miljoner som gick upp i rök.

Om jag har inte har fel så skulle SAS nya lounge ligga rakt fram efter att man passerat passkontrollen på F-piren och tagit rulltrappan upp. Det finns ett Servicecenter där idag och så går man vänster ut mot F-gaterna. Kommer inte ihåg om loungen skulle vara i två plan eller bara på det övre planet, men det skulle vara en stor lounge, och ett rejält hack upp från dom existerande loungerna.

Jag gjorde mitt examensarbete från KTH då på Luftis, och minns att det var mycket problem med F-piren och SAS, och så rättsprocessen mot SAS om T2...

Det borde ju finnas någon på Swedavia idag som kan svara på frågan, och en guidad tur går nog säkert att ordna. Av dom jag kände ute på ARN så jobbar inte många kvar. Men jag skulle sätta dig i kontakt med han som var Head of Terminals & Commercial Business på dåvarande LFV Arlanda. Han jobbar inte kvar på Swedavia, men kan säkert sätta dig i kontakt med något som kan hjälpa till...
 

Jacob

Medlem
Flera människor har vid flera olika tillfällen nämnt om denna lounge som aldrig blev av, så tyckte det var hög tid att leta upp var loungen verkligen ligger.

Förvånansvärt enkelt när man faktiskt började leta efter den. Trappan upp till "loungen" ligger mittemot passkontrollen till non-Schengen området i F-piren, det finns till och med en hiss förberedd. Loungen ligger alltså i Schengen området, precis ovanför ett antal butiker, bland annat den nya Ordning & Reda butiken.

Jag är uppriktigt förvånad att jag aldrig noterat trappan efter alla besök på Arlanda och i synnerhet i F-piren. Arlanda-London är enligt statistiken min i särklass mest flugna flyglinje.

Traskade upp för trappan för att titta in. Det finns ett stort rum därinne, ytmässigt är det nog större än SAS nuvarande lounger...hopslagna. Även fin utsikt över plattan från loungen genom stora panoramafönster. Dock fanns bara en massa stök och bråte därinne, mestadels en massa vagnar som används för mattranspoter (sådana som mjölken står uppställda på i livsmedelsbutiken).

Utanför loungen, precis ovanför trappan, finns även en skylt som jag antar förberedes för att visa passagerarna vägen till loungen. Det finns någon text skriven men allt har täckts över med svart tejp.

IMG_9823.jpg

IMG_9824.jpg

IMG_9825.jpg
 

Jonas C

Medlem
Jo, de är ju i stort behov av en större lounge, så detta känns ju som det mest logiska... Mer logiskt än att hålla på och flytta runt i de befintliga lokalerna :p
 

Magino

Medlem
Varför inte köra båda? Ja, ja kanske inte ekonomiskt men det hade varit mycket trevligt att en lounge för varje pir.
 
Toppen