Senaste nytt

SAS Stockholm-Zürich-Stockholm som kabinpersonal - hur är det egentligen att arbeta ombord?

TjudöBoy

Medlem
Kan bara hålla med alla andra.
Mycket bra artikel, som vanligt kan man väl tillägga! Som flera andra skrivit, tråkigt för oss att du (ni) slutar men livet går vidare!
Lycka till med framtida jobb, utmaningar, etc. å så ses vi säkert i vimlet ngn gång.
 

agehall

Medlem
Jag har "sparat" den här artikeln lite eftersom jag har haft för mycket att göra sista dagarna men nu på morgonen passade jag på att läsa den i lugn och ro.

@Jacob har alltid skämt bort oss med hög nivå på sina artiklar och han gjorde nog ingen besviken denna gång heller. Precis som han hintat om tidigare, så verkar det ju finnas en hel del detaljer om man inte ser som passagerare. Jag har tex aldrig märkt att man släcker i galley innan dörren till cockpit öppnas på flygningar under mörker.

Hela repotaget ger en intressant inblick i hur det kan vara att jobba som kabinpersonal. Jag har aldrig haft som ambition att göra det själv och jag blev inte direkt mer sugen efter att ha läst om det. Jag föredrar att vara passagerare... Men det är helt klart intressant att få en inblick i hur det är på "andra sidan".
 
Grymt bra!
Riktigt intressant läsning.

Själv tar jag med mig att jag bör titta upp och prata mer med personalen när de kommer för att serva mig. Jag är ju en av dem som inte alltid vill titta upp från telefon/bok.
 
Tack @Jacob för ett välskrivet reportage från andra sidan ombord ett plan. Man blir mer ödmjuk efter att ha läst det och samtidigt lite förvånad att man kan ha 11 timmars bruttoarbetstid...
Jag brukar alltid ta av mig hörlurar/lägga ned tidning etc när det är dags för servering. Nu ska jag inte slarva med det alls i fortsättning. De förtjänar ett vänligt ansikte - det ska jag bjuda på!
Jag njöt av att läsa din utmärkta text, BC blir lite fattigare sedan ni två lämnat...
 

ESSA

Medlem
Tack för bra artikel!

Toppen att du såg nyttan och hade intresset av att skriva den och dessutom gå All in!

På det här forumet lyser det av framgångsrika smarta personer!
Synd att det tog en artikel för att många skulle förstå att det är människor som gör det jobbet...

Nu verkar det som att på dina flighter @Jacob att ingen insjuknade.
Sånt ställer ju det redan tajta schemat på ända ännu mer.

Riktigt bra jobbat @Jacob !
 

agehall

Medlem
Synd att det tog en artikel för att många skulle förstå att det är människor som gör det jobbet...
Det tror jag vi alla har varit medvetna om och det är även en del av problemet... Bra crew ombord på SAS och de håller världsklass - tyvärr är det lite för ojämnt.
 
J

JPMorgan

Guest
Att jobba ombord sliter säkert mycket på kroppen över tid sett till arbetstider, vila och när man äter men även den sociala biten kan jag tänka mig.

Några Pandions (SAS toppnivå som kräver inbjudan) finns inte på flygningen men på passagerarlistan kan jag snabbt se att det sitter en Diamond på 01D som jag försöker hålla ett öga på, men sedan blir det svårare. Listan är flera sidor lång och det saknas en bra sammanställning, man får helt enkelt gå igenom listan rad för rad om man ska göra detta. På en kortare flygning är det knappast realistiskt att hinna med detta och här finns förbättringspotential.

Tänker du på guldmedlemmar? Alla i den högre nivån står väl samlade högst upp.

På andra raden kommer jag på dagens andra misstag, varje passagerare ska också ha en servett. Det har jag helt missat. Det är inte lätt att vara ny.

Fick mig att verkligen höja på ögonbrynen. Du som är sådan van resenär?

Reportaget som sådan kändes inte som en nyhet. Världen är ganska bekant för mig och jag förstår inte att så många här tycker det är någon ögon öppnare? Bra skrivet och fina bilder som vanligt när det kommer från dig Jacob.
 
Toppen