Senaste nytt

SAS stickprovskontroller av handbaggage på ARN

intuition

Medlem
Handbagage - regler fr storlek, mtt, vikt och vtskor - SAS står det att man infört stickprovskontroller vid gaten för att "öka komforten ombord samt minimera risken för förseningar". (Jag antar att det är en given effekt av att man infört biljetter utan incheckat baggage - folk släpar med sig mer och mer ombord).

Min fråga är om någon sett eller t.o.m. blivit tagen i en sådan här stickprovskontroll?
Jag behöver ta med ett lite för långt föremål på rutten ARN-CPH-NRT och vill absolut inte checka in det. Business biljett.
 

SNIFF

Medlem
Kan du definiera ett lite för långt föremål? Vad har föremålet för dimensioner?
Om du kommer med skidor i handen och ska ta dem som handbagage så blir det nog stopp.
Jag har utan problem fått med mig ett förhållandevis stort paraply som handbagage.

Business har mig veterligen rätt gott om plats i hyllorna.
 
Ömtåliga prylar vill SAS gärna att man tar som handbagage. På vissa plan finns en stor garderob längst fram där rätt skrymmande saker får plats. Jag flyger med rätt mycket fotoutrustning och då är personalen alltid förstående.

När jag nyligen kom sent till Arlanda så var det försent att checka in min stora 90-liters bag. Då tog piloterna den i cockpit. Det funkar ofta med leende och en vänlig fråga. Och en plus- eller business-biljett underlättar nog också.
 

SNIFF

Medlem
SAS släppte väl nyligen lite snällare regler för just fotografer också, om jag inte minns fel!
 
SAS släppte väl nyligen lite snällare regler för just fotografer också, om jag inte minns fel!

Jo, men jag tror det handlade om att en sedan länge etablerad praxis kom på papper.

Har sett folk ta med sig elgitarrer många gånger, så det finns nog en allmän förståelse för att det är bättre att ta ömtåliga prylar som handbagage.

I säkerhetskontrollen brukar jag dock ofta fastna eftersom min långsmala mikrofon liknar ett vapen ... ;)
 

intuition

Medlem
Kan du definiera ett lite för långt föremål? Vad har föremålet för dimensioner?
...
Det skulle rymas i en låda med storleken 70x20x10 även om det är mindre.

Jag får väl hoppas på förståelse kring ömtåligheten. Det lustiga är att SAS uttryckligen skriver att "musikinstrument får medtas som handbaggage BARA om de inte är större än max-dimensionerna för handbaggage". Dvs hemsidan öppnar inte för tolkning av ömtålighet.
 

nota bene

Medlem
Min erfarenhet är att det som rimligen ryms i overhead bins brukar gå att få med sig, även om man ska vara beredd att checka det vid gate om flighten är knökad. Bland annat har jag både flugit med, och sett andra flyga med roll-ups. Dessa tenderar ju att vara typ 10x10x70 eller liknande.

Ska man på möte med laptop+ roll-ups över dagen är det ju skönt att inte sinka 30 min vid bagagebandet.

Har även åkt med mycket ömtåliga föremål som marginellt överstigit en dimension (normalt längden), och det brukar gå bra - speciellt om man förklarar vad det är och varför det bör gå i kabinen.
 

Hachans

Medlem
Detta är superbra. Det blir ofta kaos när folk som egentligen borde checka in sin väska inte längre gör det för att spara några kronor. Se på Norwegians flygningar t.ex. alltid kaos när allt ska upp i hyllan, saker flyttas, bärs runt i flyget och man får sitta på sin vakt konstant så ingen tar sig friheter med ens väska.
 

MWi

Medlem
Detta är superbra. Det blir ofta kaos när folk som egentligen borde checka in sin väska inte längre gör det för att spara några kronor. Se på Norwegians flygningar t.ex. alltid kaos när allt ska upp i hyllan, saker flyttas, bärs runt i flyget och man får sitta på sin vakt konstant så ingen tar sig friheter med ens väska.
Håller med totalt kaos när jag flög med dem senast, blev riktigt irriterad att folk försöker "dumsnåla" så mycket
 
Toppen