Senaste nytt

SAS största sparprogram någonsin?

Matsson

Medlem
Jag tror att SAS skulle behållit BKK om lönsamheten varit godtagbar. Vad gäller befolkningsunderlag är det svårare för SAS att konkurrera än t.e.x OZ som har et naturligt linjenät söderut från Wien som är geografiskt lämpligt.
Vad gäller routing norr och österut ligger Finnair före då de gjort medveten satsning på detta sedan lång tid.
 

A380*G

Medlem
Jag tror att SAS skulle behållit BKK om lönsamheten varit godtagbar. Vad gäller befolkningsunderlag är det svårare för SAS att konkurrera än t.e.x OZ som har et naturligt linjenät söderut från Wien som är geografiskt lämpligt.
Vad gäller routing norr och österut ligger Finnair före då de gjort medveten satsning på detta sedan lång tid.

Kanske, och kanske inte eftersom flottan inte räckt till. Vilken linje hade då istället fått ge upp?

Antar du menar Austrian (OS) och inte Asiana (OZ),
 

Matsson

Medlem
Ursäkta...gick snabbt där,får skylla på Ipaden.
Håller delvis med,men funderar över om inte någon typ av leasing hade fungerat med god lönsamhet och kunnat behålla BKK.
Gärna kombinerat med dagflyg hem och slippa stillastående maskin10timmar.
 
Vad gäller routing norr och österut ligger Finnair före då de gjort medveten satsning på detta sedan lång tid.

Vi bör komma ihåg att AY hade en unik möjlighet att flyga över Sibirien när de började sin Asien satsningen och hade möjligheten att kapa flygtid markant. Denna möjligheten var baserat för ett gammalt avtal som Finland och Ryssland hade gjort redan på 80-talet. Genom detta avtal hade AY möjligheten att förkorta sin turn-around tid i destinationen i Asien. Avtalet var så att samma flygplan hade möjligheten att flyga över Sibirien en gång inom 12 timmars period men AY hade undantaget att flyga 2 gången inom 12 timmars perioden. Annars hade flygbolag tvungen att använda Sibirien route bara på ena vägen och välja södra route på den andra vägen.

Vi får inte glömma heller det stora behovet som Nokia hade -90/-00 talet både för direkta Asia route samt fraktkapacitet.

Jag vet att EU och Ryssland har haft förhandlingar att öppna samma möjlighet för alla europeiska flygbolag men jag vet inte vad är status med denna just nu.
 

Hall

Medlem
Vi bör komma ihåg att AY hade en unik möjlighet att flyga över Sibirien när de började sin Asien satsningen och hade möjligheten att kapa flygtid markant. Denna möjligheten var baserat för ett gammalt avtal som Finland och Ryssland hade gjort redan på 80-talet. Genom detta avtal hade AY möjligheten att förkorta sin turn-around tid i destinationen i Asien. Avtalet var så att samma flygplan hade möjligheten att flyga över Sibirien en gång inom 12 timmars period men AY hade undantaget att flyga 2 gången inom 12 timmars perioden. Annars hade flygbolag tvungen att använda Sibirien route bara på ena vägen och välja södra route på den andra vägen.

Vi får inte glömma heller det stora behovet som Nokia hade -90/-00 talet både för direkta Asia route samt fraktkapacitet.

Jag vet att EU och Ryssland har haft förhandlingar att öppna samma möjlighet för alla europeiska flygbolag men jag vet inte vad är status med denna just nu.

Aha, så SAS borde köra sin asientrafik med Blue1 via HEL :cool:

Allvarligt så borde SAS lätt kunna nå lönsamhet om man blev av med de dåliga avtalen man har kvar sedan monopoltiden.
De har en hyffsad mjuk produkt fortfarande. Även om man skulle behöva köra köpemat i economy så är det ju bra mycket bättre än t.ex. "gratis" surkål med iblandade korvbitar el. dylikt som LH så flott serverar.
 

A380*G

Medlem
Aha, så SAS borde köra sin asientrafik med Blue1 via HEL :cool:

Allvarligt så borde SAS lätt kunna nå lönsamhet om man blev av med de dåliga avtalen man har kvar sedan monopoltiden.
De har en hyffsad mjuk produkt fortfarande. Även om man skulle behöva köra köpemat i economy så är det ju bra mycket bättre än t.ex. "gratis" surkål med iblandade korvbitar el. dylikt som LH så flott serverar.

Köpemat på longhaul i ekonomiklass? Nej tack - (jag bojkottar redan SAS) men skulle de införa detta så skulle jag förbjuda folk i min närhet och på min arbetsplats att åka med dem.
 
Svensken blir nog snart van vid BOB på interkont.
Björn Kjos interkontbolag kommer ha BOB koncept i 787 på flygningarna till USA, Thailand och resten av världen,
OM SK gör konkurs kommer säkert DY bli det största ic bolaget i Skandinvien.
 

Hall

Medlem
Köpemat på longhaul i ekonomiklass? Nej tack - (jag bojkottar redan SAS) men skulle de införa detta så skulle jag förbjuda folk i min närhet och på min arbetsplats att åka med dem.

Nej, nej. Inte på longhaul utan nuvarande situation intra-Euro förstås. Då brukar det sägas att man iaf får något att äta på LH varvid jag anför att det som serveras på LH normalt sett inte är ätbart och jag lika gärna kan köra köpemat på SAS där det är oftast är bra grejer.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Svensken blir nog snart van vid BOB på interkont.
Björn Kjos interkontbolag kommer ha BOB koncept i 787 på flygningarna till USA, Thailand och resten av världen,
OM SK gör konkurs kommer säkert DY bli det största ic bolaget i Skandinvien.

Nej, nej. Inte på longhaul utan nuvarande situation intra-Euro förstås. Då brukar det sägas att man iaf får något att äta på LH varvid jag anför att det som serveras på LH normalt sett inte är ätbart och jag lika gärna kan köra köpemat på SAS där det är oftast är bra grejer.

kerran1980 hänvisade till longhaul, så det var det jag svarade på.

Shorthaul är en annan sak men samtidigt så är väl SAS det enda bolaget knutet till en allians som inte serverar något att äta alls intra-EU? Eller finns det flera? Har inte koll på alla....
 
Toppen