Senaste nytt

SAS största sparprogram någonsin?

Traveller

Medlem
Jag tänker vänta på fakta i frågan och inte spekulera.
Sittandes i Sagaloungen på Island och skall just åka med mitt favoritbolag SAS som alltid tar väl hand om mig. Dessutom tycker jag att man skall stoppa sina pengar i sitt lokala flygbolag där ändå en del av mina skattepengar hamnar.. Vårdar min investering...
 

Timotey

Medlem
Har flugit DY ett antal gånger och tyckt att det varit helt ok, man får det man betalar för. Men efter att läst diverse artiklar och forum inlägg om utnyttjande av personal hos DY har jag bestämt mig samt övertygat tjejen om att vi aldrig ska sätta vår fot på varken DY eller FR. Nu är ju inte dessa bolag spec mkt billigare heller när allt kommer till kritan. Går ofta att hitta andra bolag och få lite poäng dessutom till snarlika priser. Ska till Malmö i helgen och betalar då 60 kronor mer med BT från ARN jämfört med DY ARN-MMX/CPH. Har inga problem med stopp i RIX då inte tjejen är med hon är inte lika förtjust i mina olika bokningar då jag gärna mellanlandar innan jag når min slutdestination. Tycker att fler borde bojkotta DY, då vi själva hade blivit fly förbannade om våra arbetsgivare tog in Estländare som gjorde vårt arbete för halva priset.
 
Jätte tråkigt att läsa, att de måste spara ännu mer men jag tror att genom dessa besparingar kan SAS bli en vinnare lika som Swiss blev. Jag har full förtroende på SAS och kommer att anlita de framöver också. Fast det inte skulle finnas knappt någon service kvar i Economy är SAS alltid ju SAS och mycket bättre än t.ex. RyanAir i mina ögon. :)

Jag önskar all lycka med de åtgärder som SAS kommer att göra och tror att de kommer lyfta som Fenix fågel (Fenix - Wikipedia) och visa till alla som inte trott på de att de är ett bra bolag. High Five SAS!
 

twiggs

Medlem
Jätte tråkigt att läsa, att de måste spara ännu mer men jag tror att genom dessa besparingar kan SAS bli en vinnare lika som Swiss blev.

Swiss var även efter rekonstruktionen länge en dålig affär. Swissair hade gått i konkurs, man fick ut alltså börja om från början med bolaget. Undrar om det inte vore det bästa även för SAS! Att verkligen rekonstruera och det från grunden. In med lite nytt och fräscht blod i bolaget, nytt koncept och mer jämnlikhet när det gäller inflightservicen, ut med bitterkärringarna, ge personalen normala fast ändå anständiga löner (vilket i min värld inte är synonymt med dagens lönesituation inom SAS!), dra ner på administrationen, nya IT-killar. Kan fortsätta i all oändlighet. Alltså: gå i konkurs och starta sedan om från grunden!

Givetvis kommer det komma någon som säger att SAS behövs eftersom man upprätthåller linjer i och inom Skandinavien som behövs. Måhända att så är fallet, jag är ändå dock fast och högst övertygad om att detta inte är SAS uppgift att upprätthålla dessa linjer utan respektive lands angelägenhet att genom statliga upphandlingar eller subventioner av andra slag om man nu någon flyglinje hade lagts ner som man absolut inte klarar sig utan. En upphandling helt enkelt där alla har möjlighet att lägga anbud. För det är väl inte så att det ingår i deras verksamhetsidé att hålla med olönsamma linjer bara för att?

SAS, SAS, gamle vän... :rolleyes:
 

A380*G

Medlem
Säga vad man vill men rekonstruktion från grunden sen övertagande av nya legala enheten av LH Group vore en fin lösning.

LH Group har insett vikten av lokal närvaro LOT, Austrian, Brussels, Swiss har alla långlinjer kvar som komplement till det regionala nätet. Tror det kan bli riktigt bra faktiskt.

Är dock riktigt trött på att se skattepengar slösas bort på ett sjunkande SAS.
 

twiggs

Medlem
Angående Norwegian och Ryanair:

Hur tror ni egentligen att flygmarknaden hade sett ut idag utan dessa bolag? Troligen hade vi varit fast i samma träsk av lördagsregler, förbokningskrav, minimeringar av M-kabiner med flit bara för att jävlas och framförallt: vilka priser hade vi haft?

Jag är tillsammans med många andra personer, rent ut sagt, jävligt nöjd att det finns bolag som Ryanair och Norwegian! Trots att jag själv inte reser med dylika bolag så har det vänt upp och ner på flygbranschen på ett sätt som i mina ögon bara har hört med sig mycket positivt. Estländare som är i kabinen eller rent av på flight deck? Jaha, bryr ni er om arbetsförhållanden som sömmerskorna som sytt era kostymer, jeans, skor osv har? Den lilla minoritet som gör det, får mig gladeligen springa och köpa på specialaffärer. Bryr ni er lika mycket om odlarna vars bananer ni äter? Eller om barnen från Iran som väver mattorna ni har? Nej, trodde inte det...

Vissa verkar vara så förtjusta i SAS (eller andra bolag i liknande situationer) att man vägrar se alternativ. Drar mig till minnes vilket ljud det var här i villakvarteret när Netto öppnade en bit bort. Surtanterna här i krokarna skrek sig hesa, men röstade ändå med plånboken till den grad att Ica Nära stängde igen. Varför ska man betala mycket mer för i princip samma vara?
 

NyfikenGrau

Medlem
LH Group har insett vikten av lokal närvaro LOT, Austrian, Brussels, Swiss har alla långlinjer kvar som komplement till det regionala nätet. Tror det kan bli riktigt bra faktiskt.

Detta har jag också funderat på, att t.ex. VIE och ZRH har ett rätt bra utbud av longhaul, särskilt jämfört med ARN. Min fundering är lite om inte ARN i längden skulle få fler långlinjer utan (nuvarande) SAS som gärna vill prioritera CPH. Jag tror hur som helst inte det skulle bli färre, vad har Stockholm nu? NYC, BKK, ORD? Relativt lite tycker jag.
 

A380*G

Medlem
Detta har jag också funderat på, att t.ex. VIE och ZRH har ett rätt bra utbud av longhaul, särskilt jämfört med ARN. Min fundering är lite om inte ARN i längden skulle få fler långlinjer utan (nuvarande) SAS som gärna vill prioritera CPH. Jag tror hur som helst inte det skulle bli färre, vad har Stockholm nu? NYC, BKK, ORD? Relativt lite tycker jag.

Ja eventuellt kan det bli så. Idag har ARN bara EWR och ORD.

NRT kanske tex byts till ARN från CPH, eftersom resenärer från CPH då kan byta antingen i Tyskland eller på ARN. Dessutom tror jag det skulle vara en bra sak för LH Group att få in ett bolag som har premium economy.
 
Toppen