SAS största sparprogram någonsin?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av kerran1980, 12 Oktober 2012.

1. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej.
    Enligt oseriösa Dagens Industri kommer SAS inom kort lansera största sparprogrammet i bolagets historia.
    Tror ni det kommer bli märkbart bland passagerarna?
    Nytt magrare servicekoncept?

di.se - Rysar-åtgärder väntas av SAS

2. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oj...ja isåfall skulle väl SAS behöva gå över till one-fleet eller något? Service konceptet kan ju inte sparas in så mycket mera? Man skulle kunna ta bort frukosten inrikes?!. Sen kan man ju lägga ner massa mer trafik för att minska personal och flotta?!. Men som du säger DI är väl inte den mest pålitliga källan vad gäller flygbranschen.

Last edited: 12 Oktober 2012
  3. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ta bort frukosten inrikes, börja sälja lotter ombord, ta betalt för handbagage, sätta myntinkast på flygplanstoaletterna? Det finns massor med saker för SAS att spara in på! (obs, något ironiskt!)

4. DI brukar inte vara snabb att hänga med/uppdatera sig nyheter.
    Jag blir inte förvånad om de skriver om saker som vi redan vet(t ex ingen pre-flight champagne, ingen klädnypor, peppar&saltkar till påsar etc)

5. Fast det står ju i början av artikeln att det är hämtat från takeoff.dk...

Takeoff.dk

Känns ju som om SAS äntligen börjar gå till botten med problemen?

6. Hehe... :) de kan säkert spara in några kronor på läsk också, men jag uppfattar det som att de ska börja se över löneavtalen. Inte för att det blir något trevligt, men antagligen nödvändigt.

7. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Räknas det som lönekostnad om man köper in personal från uthyrningsbolag? Mitt svar skulle vara att det inte gör det. Norwegians lönekostnad är i så fall inte jämförbar.

8. Nja, det beror på.... Det skulle i så fall vara konsulttjänster i kategorien "Other" som är 6% av kostnader... Jag hinner inte göra en rad för rad jämförelsen, men hittar ingenting annat i Norwegians resultaträkning där man skulle boka detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!