Senaste nytt

SAS stänger och öppnar linjer från Göteborg i sommar

fmansson

Medlem
Säker? Jag är inte övertygad. När sloten såldes talades det att det skulle ersättas genom större plan och jag tror att det hade gått att lösa på annat sätt än utfallet med total nedläggning av GOT-LHR.
Min uppfatning är att SAS räknar resultat per plan och resultatet för "Göteborgsplanet" var för lågt. I den kalkylen missade man att morgonturen var mycket lönsam, genom de facto monopol. Hade SAS kunnat behålla GOT-LHR som morgontur, men justerat om returen till en med byte på CPH/OSL med vettig anslutning, hade nog effekten varit mycket mindre.

Ja, tack. Hade de på ev. destiantioner i Kontinentaleuropa lyckas skapa lite samarbeten och connections hade det också varit fint.

Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.
Nu har jag inte de exakta procenttalen tillgängliga där jag sitter nu men SKs trafik till LHR är ju mycket transitpassagerare som kommer från inrikeslinjer till de tre hubbarna OSL, ARN och CPH. GOT har ju bara en inrikeslinje med SK och den går åt fel väderstreck om man utgår från Göteborg och ska till London. Londonlinjen blir således en point-to-point linje då ytterst få flyger vidare från LHR med exempelvis UA eller annat *A-bolag. Man konkurrerar alltså med Ryanair om turisterna som ska till London som enbart, eller näst intill, tittar på priset. En sån linje kan SK inte få lönsam. BA som har två dagliga turer flyger ju med ett helt annat kundunderlag där 85-90% ska vidare ut i världen med antingen BA eller något annat OW-bolag. För dem är det en matarlinje.
Det är ju två helt skilda världar även om det är exakt samma sträcka.
 

011430121

Medlem
Vi var ett gäng BC medlemmar när STN-GOT öppnades och en person från handlings agenten på STN "informerade" om redan till sommaren 2016 så skulle tidtabellen bli bättre med en förmiddags och en kvällsavgång till GOT.
Undrar ibland hur SAS och andra bolag gör för analys innan man satsar på vissa destinationer.
@fcx hänger på din idé om att ta sista flyget STN-GOT vi var ju med på den första flygningen.
Kollade lite bättre och i november så kommer SAS att flyga med 737-700 på GOT-STN ut den 9 och hem den 13 nov. (kan SAS ha tagit alla sina 737-600 ur trafik)
 
Last edited:

Moco

Medlem
Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.
Nu har jag inte de exakta procenttalen tillgängliga där jag sitter nu men SKs trafik till LHR är ju mycket transitpassagerare som kommer från inrikeslinjer till de tre hubbarna OSL, ARN och CPH. GOT har ju bara en inrikeslinje med SK och den går åt fel väderstreck om man utgår från Göteborg och ska till London. Londonlinjen blir således en point-to-point linje då ytterst få flyger vidare från LHR med exempelvis UA eller annat *A-bolag. Man konkurrerar alltså med Ryanair om turisterna som ska till London som enbart, eller näst intill, tittar på priset. En sån linje kan SK inte få lönsam. BA som har två dagliga turer flyger ju med ett helt annat kundunderlag där 85-90% ska vidare ut i världen med antingen BA eller något annat OW-bolag. För dem är det en matarlinje.
Det är ju två helt skilda världar även om det är exakt samma sträcka.

GOT har väl tre inrikeslinjer: ARN, UMU* och LLA*? *Med begränsad frekvens.
Jag sitter inte på några siffror, men varför skulle *A vara ett mindre intressant alternativ ut i världen via LHR? Personligen använder jag LHR i princip varje vecka av just den anledningen. På senare tid LHR via CPH, som inte blir lika bra. BA har fått en större del av matartrafiken tack vare SAS, men jag vågar ändå påstå att en mycket stor del fortfarande är resenärer till just London.
 

fmansson

Medlem
GOT har väl tre inrikeslinjer: ARN, UMU* och LLA*? *Med begränsad frekvens.
Jag sitter inte på några siffror, men varför skulle *A vara ett mindre intressant alternativ ut i världen via LHR? Personligen använder jag LHR i princip varje vecka av just den anledningen. På senare tid LHR via CPH, som inte blir lika bra. BA har fått en större del av matartrafiken tack vare SAS, men jag vågar ändå påstå att en mycket stor del fortfarande är resenärer till just London.

Vet inte om de flyger från Umeå på regelbunden basis men Luleå missade jag. Men med en daglig avgång från LLA så blir det nog så att de som ska vidare till exempelvis London slussas via ARN. Så har det historiskt sett alltid varit.

Under tiden då SK trafikerade Heathrow och man gjorde sökning på flygresor genom de stora sajterna, som vanliga svenssons använder, så var det oerhört sällan som GOT-LHR - IAD/JFK/ORD/SFO kom upp med SK/UA. Istället var det och via FRA/MUC som kom upp som prisexempel om man höll sig till *A. Varför det var så har jag för lite på fötterna för att kunna diskutera.

BA har inte fått en större del av matartrafiken till LHR eftersom de alltid haft den. SK har inte haft den i alls samma utsträckning. SK´s flighter GOT-LHR har till oerhört stor del bestått av pax som "kliver av" på LHR. Om de sen reser vidare på annan bokning är en annan sak, men de har de facto "klivit av" i London. Det är av den anledningen jag menar att SK och Ryanair har haft samma kundunderlag mer eller mindre medans BA har haft ett annat.

Att flytta linjen till STN var ju ett mörker som var dömt att misslyckas men det var väl en chansning som inte gick hem.Jag har inte en aning men man kanske ville visa att man fortfarande flög till Greater London från GOT.
 

Moco

Medlem
Vet inte om de flyger från Umeå på regelbunden basis men Luleå missade jag. Men med en daglig avgång från LLA så blir det nog så att de som ska vidare till exempelvis London slussas via ARN. Så har det historiskt sett alltid varit.

Under tiden då SK trafikerade Heathrow och man gjorde sökning på flygresor genom de stora sajterna, som vanliga svenssons använder, så var det oerhört sällan som GOT-LHR - IAD/JFK/ORD/SFO kom upp med SK/UA. Istället var det och via FRA/MUC som kom upp som prisexempel om man höll sig till *A. Varför det var så har jag för lite på fötterna för att kunna diskutera.

BA har inte fått en större del av matartrafiken till LHR eftersom de alltid haft den. SK har inte haft den i alls samma utsträckning. SK´s flighter GOT-LHR har till oerhört stor del bestått av pax som "kliver av" på LHR. Om de sen reser vidare på annan bokning är en annan sak, men de har de facto "klivit av" i London. Det är av den anledningen jag menar att SK och Ryanair har haft samma kundunderlag mer eller mindre medans BA har haft ett annat.

Att flytta linjen till STN var ju ett mörker som var dömt att misslyckas men det var väl en chansning som inte gick hem.Jag har inte en aning men man kanske ville visa att man fortfarande flög till Greater London från GOT.

GOT-UMU är en regelbunden linje, ja. Så länge den finns kvar iallafall.

Ja, enig i att det är ett misslyckade med STN.

Men större del, beroende på hur man ser det, har de ju bevisligen fått eftersom SAS har 0 och BA nu trappat upp trafiken till 3 avgångar från att för några år sedan inte haft någon trafik på GOT alls - har ju varit stora luckor med ingen trafik alls.
 

fcx

Medlem
Vi var ett gäng BC medlemmar när STN-GOT öppnades och en person från handlings agenten på STN "informerade" om redan till sommaren 2016 så skulle tidtabellen bli bättre med en förmiddags och en kvällsavgång till GOT.
Undrar ibland hur SAS och andra bolag gör för analys innan man satsar på vissa destinationer.
@fcx hänger på din idé om att ta sista flyget STN-GOT vi var ju med på den första flygningen.
Kollade lite bättre och i november så kommer SAS att flyga med 737-700 på GOT-STN ut den 9 och hem den 13 nov. (kan SAS ha tagit alla sina 737-600 ur trafik)

Tyvärr kan man inte boka genomgående biljett med vändande flyg (MCT). Hade varit snyggt att boka ARN-GOT-STN-GOT-ARN för runt 1800 SEK, som den korrekt prissätts till.
 

olo

Medlem
Man sålde tre slots om jag inte missminner mig. Till Turkish, Iberia och American vill jag minnas.
Sista slotten som såldes i år gick till Turkish. Det var den försäljningen som resulterade i nedläggningen av GOT-LHR.

Min poäng tidigare var att SAS hävdar att planet som flög GOT-LHR var det minst lönsamma planet som flög på London. Men det berodde inte explicit på Londonflighterna i sig utan att det hade ett dåligt kundunderlag övriga dygnet. Morgonflighten GOT-LHR var ofta tokdyr. Ingen av de andra BA/FR/DY hade på den tiden någon morgonflight. Nu har alla tre det.

Frågan är vilken annan destination som kan vara mer lönsam från Göteborg på morgonen så att det kan täcka upp för halvtaskig beläggning under dagen. Nu försöker man att GOT-BRU morgon/kväll skall täcka upp för GOT-STN under dagen. Det tror jag knappast på.
Frågan är vad som blir nästa drag?
Vilken blir nästa affärsdestionation för Göteborgsplanet?
 

fmansson

Medlem
GOT-UMU är en regelbunden linje, ja. Så länge den finns kvar iallafall.

Ja, enig i att det är ett misslyckade med STN.

Men större del, beroende på hur man ser det, har de ju bevisligen fått eftersom SAS har 0 och BA nu trappat upp trafiken till 3 avgångar från att för några år sedan inte haft någon trafik på GOT alls - har ju varit stora luckor med ingen trafik alls.

När jag söker på UME-GOT två veckor i mitten av januari så visar det sig att man bara flyger nonstop på fredagar och söndagar.

Vad gäller matarlinje så är det nog bara definitionen av ordet vi är oense om. Jag menar på att SK näst intill aldrig haft någon matartrafik på LHR från GOT på senare år.

BA har det däremot till 85-90% i dagsläget.
 

fcx

Medlem
Frågan är vilken annan destination som kan vara mer lönsam från Göteborg på morgonen så att det kan täcka upp för halvtaskig beläggning under dagen. Nu försöker man att GOT-BRU morgon/kväll skall täcka upp för GOT-STN under dagen. Det tror jag knappast på.
Frågan är vad som blir nästa drag?
Vilken blir nästa affärsdestionation för Göteborgsplanet?

Problemet för SAS är väl att alla bra destinationer redan är tagna?

BRU, FRA, MUC och LHR har redan hyggliga tidtabeller. AMS och CDG likaså. Eftersom detta är matarlinjer så blir det svårt att bara ta de som inte ska flyga vidare.

Helsingfors saknar väl en morgonavgång, men det går nog inte att basera någon vettig verksamhet på? Hamburg kanske också?

Madrid, Rom och Wien är storstäder som saknar direktlinje, men från Göteborg...?

Vill man göra något vettigt så är det nog att få till vettiga förbindelser till OSL och CPH (hejdå Jet Time)?
 
Toppen