Senaste nytt

SAS stänger och öppnar linjer från Göteborg i sommar

In_Sweden

Medlem
BRU har även enligt mina bekanta låg beläggning och prisbilden antyder att det inte varit någon succé. Svår konkurrens med Brussels också.
För att inte missa konkurrens från SAS själva, via Köpenhamn/Stockholm.
Nu är jag inte den genomsnittliga resenären på BRU-GOT, men jag har ännu inte lyckats matcha tidtabellen på direktflighten sedan starten, trots ett antal T/R.

Konspiratoriskt tänkt kanske, men då SAS måste sälja sin sista del av Wideroe 2016, kanske GOT-OSL? Tveksamt dock om man kan fylla en Airbus på den rutten, men väl en Embraer?
Är den inte till största del matartrafik till inrikesrutter i Norge?
Wideroes egna likväl som SAS inrikes?
Fast det är klart, majoriteten av passagerarna ska nog vidare till en SAS destination.
 

olo

Medlem
Konspiratoriskt tänkt kanske, men då SAS måste sälja sin sista del av Wideroe 2016, kanske GOT-OSL? Tveksamt dock om man kan fylla en Airbus på den rutten, men väl en Embraer?
Eller en CRJ (det kommer ju snart) i skytteltrafik.
Jag lyfte frågan på pendlarmötet om GOT-OSL i SAS regi och då tittade de på varandra som fågelholkar - så det lär nog dröja. Om inte tänker jag ta cred för det.
Wideroe kör Dash-plan som är helt fulla trots en hög prisbild, så visst finns det utrymme för större/bättre plan.
Är den inte till största del matartrafik till inrikesrutter i Norge?
Wideroes egna likväl som SAS inrikes?
Fast det är klart, majoriteten av passagerarna ska nog vidare till en SAS destination.
Många skall nog inrikes, eller till OSL. Men det skulle också vara en möjlighet att mata Göteborgare via Oslo. Idag går det inte för Wideröe nollar alla billiga och halvdyra bokningsklasser mycket tidigt. Det går att hitta resor från Oslo i A-klass, som blir prissatta i C-klass för det är det enda som Wideröe vill sälja på GOT-OSL.

Kommer det nya plan? När?
Handlar om samarbetet med irländska CityJet? SAS enters into agreements with Cityjet for wet lease and sale of Blue1 | SAS
 

fmansson

Medlem
Försäljningen av de slots som användes för GOT-LHR har ju till stor del finansierat uppstarten av några longhauls.
För 82 miljoner dollar så var det förmodligen värt att lägga ner GOT-LHR.
 

Agö

Medlem
Försäljningen av de slots som användes för GOT-LHR har ju till stor del finansierat uppstarten av några longhauls.
För 82 miljoner dollar så var det förmodligen värt att lägga ner GOT-LHR.
Absolut, det är säkert korrekt affärsmässigt (även om man förstås inte per definition hade behövt röra just Göteborg).
 

fmansson

Medlem
Absolut, det är säkert korrekt affärsmässigt (även om man förstås inte per definition hade behövt röra just Göteborg).
Jag misstänker att anledningen till att man valde just Göteborg kan ha varit affärsmässig den också. Man har ju inte lagt alla slots i en korg, skakat om och sen dragit GOT flera gånger på raken.
Använde själv GOT-LHR och hade hellre sett att Bergen eller Stavanger hade fått stryka på foten.
 

olo

Medlem
Jag misstänker att anledningen till att man valde just Göteborg kan ha varit affärsmässig den också. Man har ju inte lagt alla slots i en korg, skakat om och sen dragit GOT flera gånger på raken.
Använde själv GOT-LHR och hade hellre sett att Bergen eller Stavanger hade fått stryka på foten.
Säker? Jag är inte övertygad. När sloten såldes talades det att det skulle ersättas genom större plan och jag tror att det hade gått att lösa på annat sätt än utfallet med total nedläggning av GOT-LHR.
Min uppfatning är att SAS räknar resultat per plan och resultatet för "Göteborgsplanet" var för lågt. I den kalkylen missade man att morgonturen var mycket lönsam, genom de facto monopol. Hade SAS kunnat behålla GOT-LHR som morgontur, men justerat om returen till en med byte på CPH/OSL med vettig anslutning, hade nog effekten varit mycket mindre.
Oavsett vad det gör skulle jag gärna vilja se lite konsekvens! Inga byten av linjer varje 6:e månad ... man blir ju helt förvirrad av alla turer!
Ja, tack. Hade de på ev. destiantioner i Kontinentaleuropa lyckas skapa lite samarbeten och connections hade det också varit fint.
 

Moco

Medlem
Det saknas väl bra idéer, det är väl det det handlar om. Man testar lite skräp och kollar om det funkar.
Linjer som funkar bra avvecklar man för att satsa på konstiga destinationer utan potential.

Att STN skulle dö var det väl i princip ingen som inte redan gissat. Jag har inte satt min fot på den. Transfer via CPH är inte optimalt då ständigt sena Jettime gör att anslutning som gott som alltid missas.

Bra sagt där @olo!
 
Tråkiga nyheter. Även om utbudet till London är större än någonsin så känns det ju konstigt att SAS inte trafikerar till Sveriges andra stad. Tajming på CDG och BRU kunde ju inte vara sämre med tanke på allt som hänt där. Det funkar ju bra att byta på CPH, OM man inte åker Jettime som är en fullständig katastrof. CPH trafiken borde prioriteras direkt.
 
Toppen