Senaste nytt

SAS stämmer rökande passagerare på 170 000 SEK

adhoc76

Medlem
För en dum (och då alldeles för ung) person. Hur löste man detta problemet när man fick röka på flygplan? Med askkopp vid varje säte?

I sak håller jag med SAS här, passagerare som medvet bryter mot vissa förbud ska kunna straffas och i någon mån bli skadeståndsskyldiga.

Ja och så funkade det ungefär som gränsen mellan SAS Plus och SAS Go shorthaul. Gränsen mellan rökare och icke rökare flyttades efter bokningsläget. Du kan ju tänka dig hur muntert det var att få sista raden icke rökare...
 

AABack2ARN

Medlem
Om man som privatperson drabbades av det inställda planet och drog på sig kostnader i form av förlorad arbetstid, hotellkostnader etc. kan man då stämma personen som orsakade detta (genom exempelvis rökning)? Ökar möjligheterna till stämning om personen först blir fälld av stämningen från SAS?

I USA där man stämmer allt och alla kontinuerligt har jag nog trots allt aldrig hört talas om en privatperson som stämmer en annan privatperson för något som ställt till det på ett flygplan och orsakat följdeffekter. Eller riktas alla sådana (eventuella) krav mot flygbolagen?

Helt rätt av SAS att statuera exempel, förhoppningsvis får det nästa ”vederbörande” att tänka en gång till före.

+1 på den.
 
Om man som privatperson drabbades av det inställda planet och drog på sig kostnader i form av förlorad arbetstid, hotellkostnader etc. kan man då stämma personen som orsakade detta (genom exempelvis rökning)? Ökar möjligheterna till stämning om personen först blir fälld av stämningen från SAS?

I USA där man stämmer allt och alla kontinuerligt har jag nog trots allt aldrig hört talas om en privatperson som stämmer en annan privatperson för något som ställt till det på ett flygplan och orsakat följdeffekter. Eller riktas alla sådana (eventuella) krav mot flygbolagen?



+1 på den.
I Sverige behöver det föreligga adekvat kaosalitet för att det ska kunna bli fråga om skadestånd. Tredje mans skada tror jag blir svår att driva.

Oavsett vilket så tycket jag att det är bra att SAS tar samhällsansvar och stämmer den här människan på en ynklig liten del av kostnaden. Samtidigt avstår man från att driva hela kravet vilket de förmodligen hade kunnat, men då förmodligen också ödelagt människans hela ekonomi för all framtid. Så jag tycker SAS agerar både hänsynsfullt och förnuftig.
 

apknug

Medlem
Nåja, bolagets vinst är väl en sak i det hela, men tänk vad som skulle kunna ha skett med utvecklad brand ombord.



Om man dessutom har den goda smaken att, efter utförd rökpaus, dessutom fimpa i papperskorgen ombord en liten cylinder flera km upp i luften utan att tänka på eventuella konsekvenser så undrar jag vilka andra säkerhetsvidriga aktiviteter vederbörande kan tänka sig att utföra ombord...

Helt rätt av SAS att statuera exempel, förhoppningsvis får det nästa ”vederbörande” att tänka en gång till före.
Håller helt med alla ovanstående kommentarer. Får man inte så får man inte that is it! Dessutom varför slängs ciggen i papperskorgen? Det finns ju en askopp på dörren oftast mot just dessa incidenter.
Inte bara det att han var dum nog att röka, han slängde också cigaretten bland pappret. Det finns ju askkoppar just för att undvika såna här incidenter.
Det konstiga är väl att han slängde ciggen i papperskorgen det gör de ju aldrig. Han borde väl stampat ner den i golvet som de brukar......
 

Senator

Moderator
Jag åkte en sprillans ny B777-300ER i veckan och på toan finns det fortfarande ett askfat i fall någon bryter mot reglerna.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Bra gjort av SAS, rökare är nog bland det värsta som finns, speciellt då man är allergisk.
 

ekf

Medlem
Toppen