Senaste nytt

SAS stämmer rökande passagerare på 170 000 SEK

Agö

Medlem
Mycket bra och låt oss hoppas att domstolen går rakt på SAS linje! Har för mig att någon på BC drabbades av detta och fastnade i Malaga.

"På väg till Malaga blev röksuget för stort.
Mannen smög in på toaletten, tog ett par bloss – och kastade fimpen bland pappershanddukarna.
– Hade det börjat brinna kunde det fått dödlig utgång, säger SAS informationschef Knut Morten Johansen till flysmart24."

SAS kräver 170 000 kr av rökande svensk passagerare | Aftonbladet
 

Ricci

Medlem
Mycket bra och låt oss hoppas att domstolen går rakt på SAS linje! Har för mig att någon på BC drabbades av detta och fastnade i Malaga.

"På väg till Malaga blev röksuget för stort.
Mannen smög in på toaletten, tog ett par bloss – och kastade fimpen bland pappershanddukarna.
– Hade det börjat brinna kunde det fått dödlig utgång, säger SAS informationschef Knut Morten Johansen till flysmart24."

SAS kräver 170 000 kr av rökande svensk passagerare | Aftonbladet
170. 000 är bara en bråkdel av vad det kostade SAS och dess passagerare med denna försening.
Jag är övertygad att denna försening kostade mer än 1 miljon.
T ex vem tar den ev förlorade arbetsinkomsten för passagerarna?
 

Agö

Medlem
170. 000 är bara en bråkdel av vad det kostade SAS och dess passagerare med denna försening.
Jag är övertygad att denna försening kostade mer än 1 miljon.
T ex vem tar den ev förlorade arbetsinkomsten för passagerarna?
SAS säger att bolaget hade kostnader på 700k. Normalt "kostar"'det 10k i böter. Här vill dock SAS statuera ett exempel.
 

mjulven

Medlem
För en dum (och då alldeles för ung) person. Hur löste man detta problemet när man fick röka på flygplan? Med askkopp vid varje säte?

I sak håller jag med SAS här, passagerare som medvet bryter mot vissa förbud ska kunna straffas och i någon mån bli skadeståndsskyldiga.
 

Agö

Medlem
För en dum (och då alldeles för ung) person. Hur löste man detta problemet när man fick röka på flygplan? Med askkopp vid varje säte?

I sak håller jag med SAS här, passagerare som medvet bryter mot vissa förbud ska kunna straffas och i någon mån bli skadeståndsskyldiga.
Askkopp i armstödet var det vanliga. Finns ju fortfarande många flygplan kvar med denna kvarleva.
 
Inte bara det att han var dum nog att röka, han slängde också cigaretten bland pappret. Det finns ju askkoppar just för att undvika såna här incidenter.
 

Ricci

Medlem
SAS säger att bolaget hade kostnader på 700k. Normalt "kostar"'det 10k i böter. Här vill dock SAS statuera ett exempel.
Helt galet med "bara" 10k. Om SAS vinner denna borde man testa nästa gång att gärningspersonen får ta fullkostnad.
 

Crater

Medlem
Ja tänk när det var tillåtet med rökning, de flesta har väl glömt bort det.
Nu 170000:- i böter, det har hänt lite.

Förr måste ju brandlarmen ha varit avstängda?
 
Toppen