Senaste nytt

SAS ställer in fler än 350 flygningar i april

Palazzi

Medlem
Det enda jag känner är att man saknade lite fingertoppskänsla när man avbokade...

Min hemresa från Milano försvann, och då ställer man in ALLA Flyg från Norditalien inom 4d. Inget från Venedig, Bologna, MXP eller LIN. Spelar ingen roll om man skulle vilja flyga via CPH eller OSL, för man har strukit resorna dit med...
Finns en flygning från Bologna till CPH, men då har redan sista flyget mot ARN gått.

Men man har ju varit med om värre saker :)
 

Storsteffe

Medlem
Såhär gör alla bolag. SAS är ett vinstdrivande företag. Behöver man sina flygplan på rutter där efterfrågan är starkare under påsk så är det väl självklart att man ställer in flighter. Det är inget som är pinsamt med det. Det är business.

Det där kan man ju ha olika åsikter om, de som drabbas av att man gör sena ändringar på något man vetat om sedan länge kanske inte tycker att det är någon bra idé att göra business med SAS nästa gång. Felet är naturligtvis att dessa avgångar funnits till försäljning överhuvudtaget annars hade den här tråden inte existerat, förhoppningsvis får någon/några ta ansvaret för det misstaget innan de/den kostar SAS ännu mera pengar.
 

Alx

Medlem
Såhär gör alla bolag. SAS är ett vinstdrivande företag. Behöver man sina flygplan på rutter där efterfrågan är starkare under påsk så är det väl självklart att man ställer in flighter. Det är inget som är pinsamt med det. Det är business.

Du skriver att "så här gör alla bolag". Så vitt jag vet finns det ingen tråd om ett enda annat flygbolag som så här nära inpå avresor har ställt in hundratals avgångar som en anpassning till en storhelg. Jag blir lite nyfiken på vilka andra flygbolag du refererar till som har gjort likadant?

Det verkar som att de vinstdrivande konkurrenterna vet vad ordet framförhållning innebär! Något som gör hela skillnaden mot SAS agerande om man vill uppfattas som ett pålitligt alternativ.

Agerandet rimmar hur som helst mycket illa med SAS påståenden om att de har stor förståelse för att deras resenärers tid är viktig och ovärderlig.
 

Palazzi

Medlem
Du skriver att "så här gör alla bolag". Så vitt jag vet finns det ingen tråd om ett enda annat flygbolag som så här nära inpå avresor har ställt in hundratals avgångar som en anpassning till en storhelg. Jag blir lite nyfiken på vilka andra flygbolag du refererar till som har gjort likadant?

Det verkar som att de vinstdrivande konkurrenterna vet vad ordet framförhållning innebär! Något som gör hela skillnaden mot SAS agerande om man vill uppfattas som ett pålitligt alternativ.

Agerandet rimmar hur som helst mycket illa med SAS påståenden om att de har stor förståelse för att deras resenärers tid är viktig och ovärderlig.

Jag håller med om att det är mycket dåligt. Iprincip saknas anslutning hem till CPH/OSL/ARN från alla flygplatser söder om Alperna...i tre hela dagar.

Läste senast idag att det var ett ytterst ovanligt agerande i Europa, men att SAS & Air Baltic tydligen gör sak nu efter påsk.
Tydligen har det varit ett stort problem på inrikesflyg i USA tidigare, men det har minskat sedan bolagen belagdes med rejäla böter efter att ha förlorat långdragna juridiska processer.
 

Agö

Medlem
Du skriver att "så här gör alla bolag". Så vitt jag vet finns det ingen tråd om ett enda annat flygbolag som så här nära inpå avresor har ställt in hundratals avgångar som en anpassning till en storhelg. Jag blir lite nyfiken på vilka andra flygbolag du refererar till som har gjort likadant?

Det verkar som att de vinstdrivande konkurrenterna vet vad ordet framförhållning innebär! Något som gör hela skillnaden mot SAS agerande om man vill uppfattas som ett pålitligt alternativ.

Agerandet rimmar hur som helst mycket illa med SAS påståenden om att de har stor förståelse för att deras resenärers tid är viktig och ovärderlig.

Nåja, Singapore Airlines har väl ställt in ett gäng avgångar till Bangkok under de första fyra månaderna detta år på grund av låg efterfrågan. Må vara att det är stökigt i Bangkok men det händer som sagt även bland finare flygbolag.
 

Palazzi

Medlem
Nåja, Singapore Airlines har väl ställt in ett gäng avgångar till Bangkok under de första fyra månaderna detta år på grund av låg efterfrågan. Må vara att det är stökigt i Bangkok men det händer som sagt även bland finare flygbolag.

Problemet här är väl att man varit HELT fel ute när man gjorde bokningarna tillgängliga. Bologna, Milano, Geneve, Rom, Venedig mfl försvann totalt i tre dagar..
Vissa hade mer än dagliga frekvenser innan, enligt bokningsdialogen.
Skillnad om tre avgångar blir en, men att 30 i samma närområde blir 0.... Det känns inte helt genomtänkt.
 

fcx

Medlem
Agerandet rimmar hur som helst mycket illa med SAS påståenden om att de har stor förståelse för att deras resenärers tid är viktig och ovärderlig.

Jag vill inte elda på en debatt i onödan, men föreställ er hur det skulle ha låtit om det var något annat bolag som gjorde samma sak. Exempelvis ett norskt eller irländskt bolag...
 

Alx

Medlem
Jag vill inte elda på en debatt i onödan, men föreställ er hur det skulle ha låtit om det var något annat bolag som gjorde samma sak. Exempelvis ett norskt eller irländskt bolag...

Ja det är inte särskilt svårt att föreställa sig alla kommentarer om stämningar, ersättningsanspråk, missade påskmiddagar, krav på ombokning till konkurrenter, opålitlighet etc. Men har man helt olika måttstockar för SAS kontra konkurrenter så kan man nog inte se ironin i den dubbelmoralen.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Ja det är inte särskilt svårt att föreställa sig alla kommentarer om stämningar, ersättningsanspråk, missade påskmiddagar, krav på ombokning till konkurrenter, opålitlighet etc. Men har man helt olika måttstockar för SAS kontra konkurrenter så kan man nog inte se ironin i den dubbelmoralen.

Är inte det intressanta här hur SAS hanterar detta, inte det faktum att man ställer in flighter? Du kanske vet mer i detta fall? Skillnaden mot Norwegian är väl att SAS ofta, men långt ifrån alltid, hanterar denna typ av omständigheter på ett för resenären vettigt sätt. Det verkar tyvärr inte vara Norwegians starkaste sida.

Än så länge har jag inte sett någon i tråden (förutom Palazzi) som direkt drabbats av detta. Hur har det förresten gått för dig Palazzi? Har SAS bokat om dig?
 
Toppen