Senaste nytt

SAS ställde in mitt flyg till Peking, vad händer nu?

Johan Hbg

Medlem
Enligt sas (inte alltid så belästa) kundtjänst erhåller man enbart poäng efter det bolag som utför flighten då det från sas sida är en strejk och därav ombokning. I annat fall (enligt sas) erhålls ordinarie poängintjäning. Inte en chans i norden att jag låter sas slakta poängintjäningen också oavsett. Har tydligt förklarat att poäng är en tydlig och viktig del varför jag valt sas. Annars finns som nämnt andra bolag inom alliansen. Nöjer mig definitivt inte med att "maila" sas kundtjänst i efterhand och fighta mer.
De har fel. Men tror inte det är något som går att fixa före du verkligen flugit. Har du inte möjlighet att ta ett annat SAS plan till Asien, så kan du kanske välja plats etc där? Plus att du får mer poäng.
 

Voyageur

Medlem
Först och främst förstår jag att du är irriterad. Aldrig roligt att hamna i denna situation och fullt förståeligt att du vill skriva av dig men vad vill du exakt att SAS ska göra?


Tjaa...att inte slakta poängintjäning är väl kanske en grej. Vore ju kul att slippa 2+5+2 i kinesisk ekonomi mittensäte också......
 
  • Gilla
Reactions: jlo

Senator

Moderator
Alla bolag (inklusive SAS) jag har haft en s.k. IRROps med har utan frågor krediterat (på min begäran) rätt poäng retroaktivt. Jag tror inte detta blir något problem. Tyvärr ser jag inget som kan göras innan.

Svårt läget..kan du åka en annan dag?
 

flum

Medlem
Tjaa...att inte slakta poängintjäning är väl kanske en grej. Vore ju kul att slippa 2+5+2 i kinesisk ekonomi mittensäte också......
Kan bara hålla med @Senator . Poängen lär du, enligt förfrågan i efterhand, få enligt ursprunglig biljett. Gällande vilket alternativ som återstår som passar dig minst dåligt, kan nog bara du svara på tyvärr. Personligen skulle jag åka LH via MUC om tiderna inte är allt för dåliga. Förstår dock din frustration över situationen.

Ps. Åker du via MUC kan du ju ta några glas Champagne i SEN-loungen som plåster på såren.
 

Voyageur

Medlem
Alla bolag (inklusive SAS) jag har haft en s.k. IRROps med har utan frågor krediterat (på min begäran) rätt poäng retroaktivt. Jag tror inte detta blir något problem. Tyvärr ser jag inget som kan göras innan.

Svårt läget..kan du åka en annan dag?

Nej tyvärr kan jag inte det. Hotell/ transfer etc är redan bokat och betalt och inte ombokningsbart så där försvinner i så fall x tusenlappar. Ska se om sas är villiga att sätta mig på ett plan till PVG och därifrån till PEK, flygtiserna är jämförbara.
 

Voyageur

Medlem
Kan bara hålla med @Senator . Poängen lär du, enligt förfrågan i efterhand, få enligt ursprunglig biljett. Gällande vilket alternativ som återstår som passar dig minst dåligt, kan nog bara du svara på tyvärr. Personligen skulle jag åka LH via MUC om tiderna inte är allt för dåliga. Förstår dock din frustration över situationen.

Ps. Åker du via MUC kan du ju ta några glas Champagne i SEN-loungen som plåster på såren.

Precis! Hade ju vart great! Dock går LH 4 h tidigare dvs ca 15 tiden från ARN och det kraschar med arbetet som jag planerat in att avsluta innan allt.
 

flum

Medlem
Precis! Hade ju vart great! Dock går LH 4 h tidigare dvs ca 15 tiden från ARN och det kraschar med arbetet som jag planerat in att avsluta innan allt.
Då ersättningsflyget går så pass mycket tidigare borde du ha möjlighet att få ersättning enligt 261/2004. Om inte borde du kunna ha detta som utgångspunkt och genom detta landa annan ersättning i efterhand.
 

jumbooze

Medlem
Om detta är strejkrelaterat så är det en fråga om EU regler gäller
Can a strike be considered as an extraordinary circumstance? Yes, under certain conditions. Recital 14 of the Regulation states that strikes can constitute extraordinary circumstances. A case-by-case assessment will remain crucial taking into account all relevant jurisprudence and legislation in force in the country of the incident.

Såväl Tokyo, Chicago och Peking är inställt i morgon.
 

flum

Medlem
Om detta är strejkrelaterat så är det en fråga om EU regler gäller
Can a strike be considered as an extraordinary circumstance? Yes, under certain conditions. Recital 14 of the Regulation states that strikes can constitute extraordinary circumstances. A case-by-case assessment will remain crucial taking into account all relevant jurisprudence and legislation in force in the country of the incident.

Såväl Tokyo, Chicago och Peking är inställt i morgon.
Ahhh, stökig dag imorgon :-/
 

Voyageur

Medlem
Slutplädering:

Ett redan sargat SAS har svårt att erbjuda något extra än Basic till sina statusmedlemmar.

3 samtal senare och en lite halvt förstörd arbetsdag (för sas egen är ju så viktig) är jag ombokad på CA imorgon. En avsevärt sämre produkt (CA330) än sas dinosaurie kabin. Poängen intjänas per ny carrier då sas i det finstilta frånskrivit sig detta vid strejker. Hänvisning per mail till den slöaste kundservicen någonsin, 5 veckors svarstid är ju standard även som EBG.

Ingen möjlighet för sätesval så garanterat mitten säte i 2-5-2 config imorgon. Inte ens möjlighet eller vilja att lägga in ett memo om önskan av sätesval.

Hänvisad att vara tidigt på Arlanda imorgon pga förväntade köer.....påpekade att jag förvisso tänkte använda mig av business incheckningen (igen dom EBG förmån).

Plåstret på såren i det tredje avslutande samtalet var "du kan i alla fall använda loungen imorgon".......eh ja jo.......det är ju en guldförmån och det hade jag ju ändå haft från början, kan inte se var plåstret på såret finns.

Summa summarum: Som förväntat SAS kundtjänst är slående dålig på att ge någonting i servcie som kan förknippas till att faktiskt välja inneha status på bolaget. Jag ser inte en ombokad flight som något outstanding då detta gäller som bas för flyg inom en allians.

Erbjud mig en ännu sämre produkt än ni redan hör, slasha mina poäng in i absurdum, låt mig lida på ett förmodat skit mittensäte. Och ha för guds skull inget överseende med att jag väljer er som kund och även som statusmedlem och resenär,att jag lägger en stor del av mina pengar och resor på er på en marknad där det finns andra val. Be absolut inte ens om ursäkt för det inträffade utan sucka i telefon och låt mig som resenär leta upp alla alternativ åt er, även när ni sagt att det inte finns andra. BAEC guld here I come:)
 
Toppen