Senaste nytt

SAS slutar med Calvados i business class intra Europa. Hade en förskräcklig resa.

Homer

Medlem
Man glömmer en sak här. Flygningarna söderut från CPH är ju alltid kortare jämfört med ARN/OSL. Det ger viss skillnad i service ombord även om det inte nödvändigtvis borde vara så. Det är dock ingen ursäkt för en dålig produkt.

Korta flygvärdinnor= dålig service ?
Isåfall borde ju servicen på Asiatiska bolag vara urusel ;)
 

Palazzi

Medlem
Korta flygvärdinnor= dålig service ?
Isåfall borde ju servicen på Asiatiska bolag vara urusel ;)

Vänta bara tills de startar Air Mbuti (pygmefolk i Kongo).... De snittar väl ca 120cm:p De är iofs smidigare med liten personal då de lättare ryms i kabinen;)

Men för att överge rasbiologin och återgå till ämnet: Skicka iväg ett mail till SAS och klaga.. Om du ligger på tillräckligt hårt går du säkert inte lottlös ur "striden" :)
 

MarcusC

Medlem
Servicen blir manligare ombord: inga fjolldrinkar och krusiduller ;) Undrar bara varför satsas det inte på någon riktig öl
Vill minnas SAS i C för ett par år sedan erbjöd någon form av lokalt färsk öl? Men idag är det inte mycket (de flesta bolag är rätt dåliga på öl? )

LH envisas väl med Warsteiner ända upp till F
SN kör väl Stella ?
 

Senator

Moderator
Jag tycker vi skall göra så här; på väldigt viktiga affärsklassrutter tycker jag vi skall a) fråga redaktionen om man kan jämföra baserat på deras insight eller b) sammanställa detta baserat på det kollektiva minne här inne. Jag är övertygat att jämförelsen med SAS inte kommer visa att SAS är så mycket sämre...

ARN-FRA: SAS och LH
ARN-ZRH: SAS och Swiss
ARN-LHR: SAS och BA
ARN-AMS: SAS och KLM
ARN-CDG: SAS och AF
ARN/BMA-BRU: SAS och Brussels

Skulle också vara bra att göra detta från CPH och delvis GOT, då resorna är lite kortare och man kan se om vilken skillnad detta gör mellan bolagen. Jag kan bidra med erfarenheter gällande första 3 rutter där jag skulle vilja säga så här:
ARN-FRA: 1) SAS och 2) LH
ARN-ZRH: 1) Swiss och 2) SAS, stora skillnaden är hur man hanterar en full kabin med att Swiss alltid känns lite mer privat, annars är utbud av mat väldigt likt. Fördel Swiss gällande drycker dock.
ARN-LHR: 1a) SAS och 1b) BA. Samma som med Swiss, hur man hanterar en full kabin. SAS mat är mycket bättre och mer passande. Dryck lite bättre på BA, men inte Swiss standard.

Flyger sällan "ScaryTeam" men senast var KLM överraskande bra på ARN-AMS, och AF överraskande dåliga på CDG-ARN. Har alldeles för få resor att jämföra med.

Sen tycker jag faktisk den förklaring vi fick från SAS gällande ändringar ombord var väldigt bra. Att flyga runt med något som man serverar en gång i veckan känns väldigt onödigt. Jag har inte alls koll på hur mycket Calvados som går åt, men det kan finnas en bra förklaring på detta.
 

Homer

Medlem
. Jag har inte alls koll på hur mycket Calvados som går åt, men det kan finnas en bra förklaring på detta.

Jag tvivlar på att det är speciellt popuärt ens i Frankrike, har en bekant som gillar det och har flera gånger bett mig köpa med en flaska.
Jag har rotat runt i jättelika spritavdelningar på Carrefour och andra varuhus, i bästa falla kan man hitta en dammig flaska i något hörn men oftast ingenting.
 
Hej Adam!

Det var tråkigt att höra om din resa och att SAS kunde inte leverera service enligt dina förväntningar. Några kommentar av mig:

1. Jag är kanske den enda här på BC.se som vill ha mousserande vin sött och champagnen torr så det som SAS servererar fungerar utmärkt för mig.

2. Om det inte finns någon annan lokal tillgänglig för Lounge i CDG så vad SAS kan göra. De kan bara försöka lösa det på bästa sätt. Jag har förståelsen att när Lounge är fullbokat så vistelsen är kanske inte det bästa upplevelsen. Det har hänt för mig i LHR några gånger men skall personalen börja begränsa att pax får inte vistas i Lounge längre än 15 minuter. Det kommer inte funka heller. Tyvärr sånt kan hända och förmodligen nästa gång har man bättre tur.

3. Det som jag märkt på SAS avgångar är att maten från ARN håller mycket högre standard än från CPH eller OSL, enligt de gånger när jag haft möjligheten att njuta av maten omboard på SAS avgångar. Tyvärr är det inget som cabin crew an göra åt uppe i luften.

4. Jag tycker att du ska absolut klaga om det som hänt. Läs min reserapport om resan från till Düsseldorf samt angående om flygningen från DUS till ARN. Jag var nöjd för den kompensationen som jag fick. http://www.businessclass.se/reserapporter/6470-far-foer-1302kr-88000-cc-poaeng.html

Hoppas att på din nästa flygning med SAS blir lyckad.

Ha en Julväntetid!

//Tommy
 

Hall

Medlem
Hej Adam!

Det var tråkigt att höra om din resa och att SAS kunde inte leverera service enligt dina förväntningar. Några kommentar av mig:

1. Jag är kanske den enda här på BC.se som vill ha mousserande vin sött och champagnen torr så det som SAS servererar fungerar utmärkt för mig.

2. Om det inte finns någon annan lokal tillgänglig för Lounge i CDG så vad SAS kan göra. De kan bara försöka lösa det på bästa sätt. Jag har förståelsen att när Lounge är fullbokat så vistelsen är kanske inte det bästa upplevelsen. Det har hänt för mig i LHR några gånger men skall personalen börja begränsa att pax får inte vistas i Lounge längre än 15 minuter. Det kommer inte funka heller. Tyvärr sånt kan hända och förmodligen nästa gång har man bättre tur.

3. Det som jag märkt på SAS avgångar är att maten från ARN håller mycket högre standard än från CPH eller OSL, enligt de gånger när jag haft möjligheten att njuta av maten omboard på SAS avgångar. Tyvärr är det inget som cabin crew an göra åt uppe i luften.

4. Jag tycker att du ska absolut klaga om det som hänt. Läs min reserapport om resan från till Düsseldorf samt angående om flygningen från DUS till ARN. Jag var nöjd för den kompensationen som jag fick. http://www.businessclass.se/reserapporter/6470-far-foer-1302kr-88000-cc-poaeng.html

Hoppas att på din nästa flygning med SAS blir lyckad.

Ha en Julväntetid!

//Tommy

1. Ja, det är du nog ganska ensam om. Det mousserande som SAS har valt är dåligt även i jämförelse med andra halvtorra alternativ.

2. Man måste komma upp i yta. Varför inte slå ihop Scandi och business och fixa lite bättre mat och dryck? Eventuellt försöka få ut Menzies, de har ju ändå sin executive lounge på F piren.

3. Håller med till 100%!

4. Klaga kan man alltid göra men om SAS skulle kunna ha en bra kvalitetskontroll på sin businessprodukt från början så hade det inte behövts.

Jag måste säga att jag själv hittills varit nöjd med SAS businessprodukt men att det då mest handlar om längre flygningar än CDH-CDG. CDG är ju allmänt tragiskt så jag är inte så förvånad över problemen där..
 
Last edited:
Toppen