Senaste nytt

SAS slutar flyga till Moskva

Agö

Medlem
En linje som funnits i ca 60 år, och under en tid då resandet länge var betydligt lägre än idag, kan man tycka skulle överleva en lågkonjuktur, men tydligen inte...
Enig även om lågkonjunkturen nu varat länge och det till synes inte verkar finnas någon prognos på när den Rysslandsspecifika lågkonjunkturen tar slut. Problemet, som alltid, är ju ekorrhjulet - du skruvar ned antalet avgångar som i sin tur gör det ointressant för åtminstone affärsresenärer att välja SAS. Att flyga två gånger i veckan mellan Stockholm och Moskva är förstås helt värdelöst ur detta perspektiv - lika bra då att lägga ned linjen.
 

EBGGOT

Medlem
Enig även om lågkonjunkturen nu varat länge och det till synes inte verkar finnas någon prognos på när den Rysslandsspecifika lågkonjunkturen tar slut. Problemet, som alltid, är ju ekorrhjulet - du skruvar ned antalet avgångar som i sin tur gör det ointressant för åtminstone affärsresenärer att välja SAS. Att flyga två gånger i veckan mellan Stockholm och Moskva är förstås helt värdelöst ur detta perspektiv - lika bra då att lägga ned linjen.

när konjunkturen vänder är det lika snabba att öppna rutten då? Då kan jag respektera det.

Någonstans måste ju ett bolag som SAS som inte har jätte många longhaul rutter ha täckande nät i närområdet?!
 

Agö

Medlem
när konjunkturen vänder är det lika snabba att öppna rutten då? Då kan jag respektera det.

Någonstans måste ju ett bolag som SAS som inte har jätte många longhaul rutter ha täckande nät i närområdet?!
Jag förstår hur du tänker men skulle du välja SAS, som uppenbarligen flyger två gånger per vecka på linjen, för en tjänsteresa till Moskva när det finns alternativ som flyger flera gånger dagligen? Det håller ju liksom inte och vad är syftet med att behålla denna typ av rutt i så fall?
 

Agö

Medlem
Jag förstår hur du tänker men skulle du välja SAS, som uppenbarligen flyger två gånger per vecka på linjen, för en tjänsteresa till Moskva när det finns alternativ som flyger flera gånger dagligen? Det håller ju liksom inte och vad är syftet med att behålla denna typ av rutt i så fall?
Det är ju för övrigt precis samma grej som man gjorde från Göteborg till London, Paris och Bryssel. Det funkar liksom inte att ha en handfull avgångar per vecka på sådana linjer även om man där åtminstone kan komplettera med resor via andra städer hem.
 
  • Gilla
Reactions: olo

EBGGOT

Medlem
Jag förstår hur du tänker men skulle du välja SAS, som uppenbarligen flyger två gånger per vecka på linjen, för en tjänsteresa till Moskva när det finns alternativ som flyger flera gånger dagligen? Det håller ju liksom inte och vad är syftet med att behålla denna typ av rutt i

Som sagt, jag respekterar alltid konjunkturen och snabbfotade bolag! Men lägger man ner rutter pga av konjunkturen vill jag se snabba beslut att öppna dem igen när/ om konjunkturen vänder.
 

Moco

Medlem
Me
Det är ju för övrigt precis samma grej som man gjorde från Göteborg till London, Paris och Bryssel. Det funkar liksom inte att ha en handfull avgångar per vecka på sådana linjer även om man där åtminstone kan komplettera med resor via andra städer hem.

Fast GOT-LHR var ju 2xdaily. Den gav man bort till konkurrenterna och var så puckade och hoppades på att vi skulle haka på till STN...men icket.
 

Agö

Medlem
Me


Fast GOT-LHR var ju 2xdaily. Den gav man bort till konkurrenterna och var så puckade och hoppades på att vi skulle haka på till STN...men icket.
Givetvis var det dömt att misslyckas. Nu sålde man slottar och gjorde väl en avvägning (hur väl vald är en annan fråga) vilka rutter man skulle ta bort till följd av det. Göteborg fick stryka på foten. Jag har absolut ingen uppfattning om Göteborg-London var mer lönsam än linjerna från Oslo, Köpenhamn, Stockholm och någon till i Norge är det väl. Men återigen, vi snackar om Moskva - en linje som i dagsläget trafikeras två gånger per vecka och en linje som rimligtvis och företrädesvis används av affärsresenärer. Det håller inte.
 

nota bene

Medlem
Jag väljer i allmänhet Finnair eller Aeroflot till Ryssland i alla fall. Bättre avgångar och fler möjligheter.

Dock förvånande att det inte går att trafikera rutten dagligen, då det är ganska många affärsresenärer på dessa flyg.
 

Gus

Medlem
Hade det inte varit så krångligt med visum till Ryssland hade jag gärna åkt till Moskva. Nu fick det bli båten till St. Petersburg istället.
 

Roger J

Medlem
Hade det inte varit så krångligt med visum till Ryssland hade jag gärna åkt till Moskva. Nu fick det bli båten till St. Petersburg istället.

Bor man i Stockholm är det ju numer väldigt smidigt att ordna visumet hos det nya visum-centret. Jag har väntat max 5 minuter där. Bor man utanför Stockholm är det väl lite krångligare i och för sig.
 
Toppen