Senaste nytt

SAS slutar att flyga på Madrid 26 oktober

D

Deleted member 4971

Guest
Vi ska inte fylla sista planet hem? Var inte MD80 eventet också 26:e oktober?
 

perhall

Medlem
Har sen ett tag en MR inbokad 1 sept 2272 kr i plus. Tänkte att jag behövde den för att bli Diamond men troligen inte längre (har inte räknat och vet inte riktigt än men är nära 100 000 poäng). Men nu vill jag faktiskt behålla den! Har ett soft jobb och kan lika gärna jobba på 1F som på kontoret... och där finns ingen servering...
PH
 

Meazza

Medlem
Har varit i Madrid tre gånger de senaste veckorna. Det är en riktigt grym (och underskattad) stad. Det är tyvärr inte så många svenskar som hajar det.
 

AABack2ARN

Medlem

sodaboy

Medlem
Personligen föredrar jag Madrid framför Barcelona alla dagar i veckan. Har en MR till Madrid nästa fredag. Får väl njuta extra mycket nu när rutten går i graven.
 

Homer

Medlem
Lågt bokningstryck till Madrid, generellt. Norwegian har några avgångar, men på usla tider... Mitt tips är att inte heller Iberia blir långvariga.

Tråkigt att det spanska inlandet är så bortglömt för Skandinavier - bara sol o bad-destinationer...

Mitt tips är att bortse från Palazzi:s filosoferande ;)

Som framgår av artikeln i första posten samt den här Krig på Madrid-rute så är anledningen till att SAS lägger ner att
Norwegian och I2 (Iberia Express) på senaste tiden ökat antalet avgångar rejält och mer blir det framöver.

I2:s ARN-MAD blir daglig från 1:a september och i juni öppnar Norwegian en bas i Madrid
då ökar de antalet avgångar till ARN/CPH samt lägger till rutter till Oslo och Helsingfors.

Blandingen af Norwegian-basen i Madrid og Iberias beslutning om at indsætte lavprisdatterselskabet til Skandinavien har skabt en giftig cocktail, som SAS ikke har haft tilstrækkelige midler til at stå imod.

Den här artikeln är från idag den 23/5
Iberia har succes på CPH - Madrid




Efterfrågan, gode Palazzi, efterfrågan ;)

Nejdå min gode Agö, konkurrens :p
 

Palazzi

Medlem
Haha, känner mig utsatt här :D ;)

Det finns ju dock en annan anledning till att Madrid blir Norwegian-bas - Enligt uttalanden ska den vara hubb för trafik till Afrika o Sydamerika. Madrid till/från Kanarieöarna är tydligen populär också...
Barcelona som bas var ju upptaget av huvudkonkurrenten Vueling, som även har en väldigt snarlik affärsmodell.

Vuelings stora hubb från Barcelona, samt Norwegian från Madrid, tror jag kommer konkurrera ut Iberia (express också).
Tittar man på CAPA's kostnadsanalyser så har Norwegian o Vueling de näst lägsta av anslutningsflygen, medan Iberia Express är någon halvmesyr.
Fem av Europas åtta största lågprisflyg har huvudbaser i Spanien - kostnadsfråga o geografisk position.

Jag tror inte att det finns utrymme för fler än ett bolag till Madrid. Köpenhamn går bra för Iberia nu, men då har Norwegian inte kommit igång ordentligt. Anslutningar vidare säkerställer ju också ett kundunderlag som ger frekvenser (bra för konsumenten).
 

Homer

Medlem
Du glömmer att Vueling och Iberia Express inte egentligen är konkurrenter, IAG kan lägga ned I2 och flytta över rutter och plan till Vueling om de tycker det behövs.
 
Toppen