SAS slarv under strejken, ersättning EU261?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Snörök, 27 Juli 2016.

  1. Snörök

    Snörök Medlem

    Hej!

    Jag tycker att detta ärende bör gå under ersättning för EU261 men det tycker inte SAS.

    Under SAS-strejken bokades min Paris-resa om till Turkish Airlines via Istanbul. Inga problem så långt, bara 8h försening och jag vet att Strejk anses som extraordinär händelse vilket gör att ersättning inte betalas ut.

    Men när jag ska checka in på Turkish på Arlanda tidigt på morgonen så finns inte min bokning med. Det visar sig att SAS inte bekräftat min bokning pga slarv. Då blir jag ombokad via Tallinn-Frankfurt-Bryssel (övernattning) och sedan Paris för att komma fram 16h senare. SAS hänvisar till att strejken orsakade stress hos personalen så att de glömde bekräfta min biljett. Detta finns skriftligt. Jag anser inte att det kan vara anledning till att inte betala ut ersättning, om så är fallet kan de ju i princip hänvisa till vilken strejk som helst i Världen och att deras personal är stressad.

    Vad anser ni? Är det bara att ge upp ärendet att få ut ersättning enl. EU261?

    Mvh

    Snörök
     
    Gus gillar detta.
  2. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det låter som någonting som borde gå under ersättning. Att göra fel på grund av stress för att ha mycket att göra är ingen extraordinär omständighet i sig, eftersom det är någonting SAS borde kunnat fixa (likt ett tekniskt fel). Att strejken dessutom var på gång och någonting SAS kände till ett tag, borde dessutom stärka ditt fall.

    MEN, så har vi den juridiska grundprincipen... Det är en sak att ha rätt, och en annan att få rätt.

    Troligen kommer du inte att ha det lätt att få rätt mot SAS här, då just denna applikation nog inte prövats innan. De kommer nog (tyvärr) neka med hänvisning till strejk, fram till ett avgörande i domstol...
     
  3. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ett jobbigt case men inte omöjligt. Orkar du inte driva själv så kör det via något av bolagen som finns för detta.
     
    Erik Bernskiöld gillar detta.
  4. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det kan nog vara ett av de bästa fallen att använda ett sådant bolag faktiskt. Smart!
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror det är kört i praktiken. (Jag tycker du borde ha ett case, men jag ser inte hur du ska kunna driva det framgångsrikt.)

    Om du aldrig hade en biljett till TK-kärran, så har du inte blivit ombokad till den utan du blev tekniskt sett ombokad till det du faktiskt fick flyga. Med andra ord är ombokningen orsakad av strejken och du har inget case. :(

    Har du däremot ett biljettnummer till TK-flighten, så är situationen en helt annan...
     
  6. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt bra poäng och lätt att missa, har gjort misstaget själv tidigare.
    Lätt att man misstar en reservation/bokning/PNR för en biljett, när de olika sakerna i själva verket är långt ifrån synonymer.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×