Senaste nytt

SAS skriver avtal med Flybe

Alf

Medlem
Helt rätt
Är så gammal att jag komer ihåg DC 7 orna. Då var första klass placerat längst bak i planet, minst buller. Därför intressant att nu så många väljer seating längst fram på moderna propellerplan.
OT då fanns varesig EBeller upgrade möjligheter. Fick därför aldrig chans att pröva dåtidens första klass.

Vi tillhör nästan samma generation. Har bara åkt charter med Simon Spies DC7C till Las Palmas. Det var en pärs. De hade vid det tillfället endast en av deras DC7C som var godkänd av Luftfartinspektionen att flyga på Svenska flygplatser. Det blev därför denna DC7 från Bromma till Köpenhamn och där var det byte till en mindre flygsäker DC7C. Just när jag åkte var det restriktioner på deras DC7C eftersom tryckkabinen inte fungerade så bra. De var alltså endast godkända att flyga på max 10000 fot ( ca 3000m). Jag har för mig att det tog 12 timmar mellan CPH-LPA och inkluderade en mellanlandning för tankning. Ganska ryckig och turbulent flygning på den höjden och radarvektorering genom alla större terminalkontroller i Europa eftersom man flög på så låg höjd.
 
Toppen