SAS skriver avtal med Flybe

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av MaBe, 26 November 2014.

  1. MaBe

    MaBe Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Moco

    Moco Medlem

    Illa. Jag vill säga att jag inte förstår hur de tänker, även om jag nu gör det. Men hur vill de att kunden/resenären ska se på SAS egentligen? Ska man driva någon som helst trafik, förutom ett par prestigerutter, eller? Om man som flygbolag inte är bra på kärnverksamheten, som är att flyga, vad berättigar då existensen?
     
  3. Jag som flyger SAS (Jettime) dagligen kan ju bara uppmärksamma på att det är SAS flygplan, Sas tidningar, SAS uniformer, SAS kundservice och SAS boardingkort...det enda som syns av Jettime för mig är deras subtila logga här och där, att alla pratar oförståelig Danska och att man hälsar pax "välkomna till denna sas flygning som idag opereras av JetTime"

    Antar att det är exakt samma sak med FlyBe nu, man försöker helt enkelt konsulta ut problemen så man lättare kan banta kostymen om det behövs i framtiden
     
  4. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Mm. Men varför utökar man inte med Jettime utan tar in ännu ett bolag? Gnisslar det redan i samarbetet?
     
  5. Jag fick alltså rätt men fel :p

    Jag sa att Flybe Nordics plan skulle till SAS när bolaget såldes ut. Dessa gick istället för 1€ (+ skulder) till Finnair. Kapacitet från Flybe i England var ett mer oväntat drag, men helt rätt enligt mig.

    Observera också att det är inskrivet att man kan öka till 8 (!!) st ATR från Flybe. Det ger en flotta på närmare 20 ATR totalt.
     
    Christian Sternudd gillar detta.
  6. Sprida risker? Jettime har dessutom precis skrivit på att hantera ytterligare 7 maskiner åt SAS (ATR-72) så jag misstänker att det har med load balance och risk management att göra
     
  7. OM Sas ska ta tillbaka sin status som premium no 1 inom Nordic-regional travel så kan jag säga att ATR-72 är ett utmärkt plan! Smidigt, snabbt och bränslesnåla, samtidigt som det faktiskt har en "kabin-känsla" när man flyger.
     
    Peter Hagander gillar detta.
  8. Iprincip två baser också. Jettime utgår främst från Köpenhamn, och dessa från Stockholm. Kan ju vara en rekryteringsfråga tänker jag...

    Tror även ATR har tjocka orderböcker, så för att slippa vänta så tar man in en till leverantör - Jettime har ju bara ett plan på order.
     
  9. OnTime

    OnTime Medlem

    Kan det vara Braathens samarbetet som avslutats nu när SverigeFlyg+Malmö Aviation gör om sitt koncept?
     
  10. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det låter som en rimlig förklaring. Även om jag tycker att SAAB2000 är bekvämare än ATR (som jag försöker att undvika så långt det går).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×