Senaste nytt

SAS "sista minuten priser"?

Stefan62

Medlem
Nej, det gör det inte om de byter plan. Man får samma rad och stol som man bokat om det platsen finns där. Har man bokat en plats som inte finns får man en random plats som är ledig så det gäller att kolla när man checkar in fast man har en vald plats i förväg.

Lite OT, men på SAS är min uppfattning att Economy Extra inom Europa är det sämsta man kan boka, eftersom man blir omflyttad hursomhelst om det är så att det behövs fler business-platser alternativt fler economy.

Om jag checkar in on-line och väljer en plats som jag vill ha, t ex vid gång, så kan det bli en fönster-plats vid "change of aircraft" eller om fler business-platser behövs.

Vad händer i ett sådant läge om jag då väljer att gå av planet strax innan "boarding completed"?

Då ska mitt bagage hittas och lastas av och därmed blir avgången troligen försenad...
 

henke12

Medlem
Är det inte lite magstarkt att kliva av planet för att du fått en annan plats än den du ville Stefan62? ;)
 

twiggs

Medlem
Lite OT, men på SAS är min uppfattning att Economy Extra inom Europa är det sämsta man kan boka, eftersom man blir omflyttad hursomhelst om det är så att det behövs fler business-platser alternativt fler economy.

Om jag checkar in on-line och väljer en plats som jag vill ha, t ex vid gång, så kan det bli en fönster-plats vid "change of aircraft" eller om fler business-platser behövs.

Vad händer i ett sådant läge om jag då väljer att gå av planet strax innan "boarding completed"?

Då ska mitt bagage hittas och lastas av och därmed blir avgången troligen försenad...

Biljetten anses vara förbrukad i och med att boarding påbörjats genom att du passerat gaten, om det var det du tänkte på.
 

Stefan62

Medlem
Är det inte lite magstarkt att kliva av planet för att du fått en annan plats än den du ville Stefan62? ;)

Jo, det kan jag hålla med om - men för någon kan det ju vara anledningen till att checka in on-line och för någon annan kan det ju handla om en aning "flyg-rädsla".
 
Hur kan detta ens vara möjligt? jag menar de är ju inte så att kabinerna är fasta. Det är ju bara att flytta en en liten platsbit som det står economy extra på några rader längre fram. Fast att hitta någon logik inom flygbranschen verkar svårt.

Detta är nu en kombination av fakta och mina gissningar som baserar för egna erfarenhet samt era kommentarer om t.ex. Rese Policy på jobbet.

1. Det finns ju alltid ett antal plats på varje bokningsklass i Economy, Economy Extra och Business per avgång.
2. Om de t.ex. det finns 9 plats på bokningsklass K i Economy och de tar slut så finns det tillgängligt bara kategori och högre prisnivå.
3. Ganska många av oss som reser på tjänsten har boknings regler att boka sina resor via en resebyrå och ska resa i Economy. Detta gör att billiga Economy biljetter tar slut och plötsligt har du bara de dyraste Economy biljetter kvar som har högre pris än de billigaste tillgängliga Economy Extra biljetter. Inte alltid men det händer.

När jag reser på tjänsten brukar jag alltid kolla först t.ex. www.sas.se och skicka sen min bokning till vår resebyrå som nedan:

26APR12/SK401/0820/W
27APR12/SK1426/1810/B

I detta fall på vägen hem SK1426 finns det biljetter i bokningsklass E i Economy på pris 2135SEK och B i Economy Extra kostar 1720SEK - enligt www.sas.se 18APR12, 22:05.

Varför gör jag så här då? Det är helt enkelt så att vi bör resa alltid i Economy och om jag inte informerat bokningskall till resebyrån finns det risk att de bokar Economy tur/retur och firman betalar högre pris än vad Economy Extra kostar i detta exempel. T.ex. på mitt tidigare jobb bokade via Boka billiga flyg och flygbiljetter hos Travellink och du var tvungen att välja "Affärsklass" för att se Economy Extra priser och detta var ingen höjdare att sen lämna vidare till attestering. På bokningsbekräftelsen står det "Affärsklass" fast du reser i Economy Extra.

Alltså jag sparar pengar åt min arbetsgivare och få högre EB intjäning. :)
 
Toppen