Senaste nytt

SAS Sista Minuten biljetter för ungdom försvinner den 14:e Maj

nota bene

Medlem
Jag har regelbundet åkt standby med Golden Air/HögaKustenFlyg OER-ARN.

Jag har inte så mycket emot att sista minuten försvinner så länge de låga ungdomspriserna blir kvar och inte platstillgången minskas. T.ex. har det inte gått att boka sista minuten ToR, vilket jag ville göra för någon vecka sedan (för att få en ToR till eurobonus challengen).
 

SK1989

Medlem
Jag har regelbundet åkt standby med Golden Air/HögaKustenFlyg OER-ARN.

Jag har inte så mycket emot att sista minuten försvinner så länge de låga ungdomspriserna blir kvar och inte platstillgången minskas. T.ex. har det inte gått att boka sista minuten ToR, vilket jag ville göra för någon vecka sedan (för att få en ToR till eurobonus challengen).
Tycker platstillgågen blivit sämre nu under våren, speciellt på ARN-AGH... Att sista minuten försvinner gör inte mig så mycket då det varit samma pris på inrikes det senaste året men att de höjer på vissa utvalda linjer ogillas...
 

vicce

Medlem
Gäller det inte även på MAVIA? Kanske tagits bort då jag inte rest på lääänge med det bolaget :)

Finns kvar. Men det är knappt värt det, då en vanlig biljett brukar ligga på 560-570:-, och stand-by 400:-, men då är du inte garanterad plats (vilket du är/var på SAS stand-by). Så det är värt 160-170:- för att komma med.
 

possum

Medlem
Jag åkte ofta sista minuten/standby mellan LLA och ARN i slutet av 90-talet. Priset för en dylik biljett kunde vara så lågt som 100:- och trots att jag oftast åkte på fredagar så gick det för det mesta att komma med, det var även på den tiden rätt täta avgångar på den sträckan. Den enda gången det blev lite bittert var när jag tilläts boarda bara för att 5 minuter senare bli avslängd, antagligen hade något högdjur dykt upp. Jag fick 100:- i servicecheckar som jag spenderade efter förstånd i restaurangen på Kallax och kom med nästa plan 50 minuter senare så det var väl iofs ingen större katastrof nu när man tänker tillbaka ;) Det jag vill ha sagt med denna anekdot är alltså att jag tycker det är synd att dessa biljetter försvinner.
 

vicce

Medlem
Fast SAS sista minuten har ju på senare tid inte varit riktiga sista minuten enligt mig. Man kan boka dem 2 timmar innan avgång, och då varit garanterad plats. Stand-by är, enligt min definition, när man står vid gaten och får kliva på sist av alla eller tidigare om det är ett väldigt låg beläggning på flighten. Så "äkta" stand-by i den form som possum beskriver är det ju inte.
 

sembl

Medlem
Jag åkte ofta sista minuten/standby mellan LLA och ARN i slutet av 90-talet. Priset för en dylik biljett kunde vara så lågt som 100:- och trots att jag oftast åkte på fredagar så gick det för det mesta att komma med, det var även på den tiden rätt täta avgångar på den sträckan. Den enda gången det blev lite bittert var när jag tilläts boarda bara för att 5 minuter senare bli avslängd, antagligen hade något högdjur dykt upp. Jag fick 100:- i servicecheckar som jag spenderade efter förstånd i restaurangen på Kallax och kom med nästa plan 50 minuter senare så det var väl iofs ingen större katastrof nu när man tänker tillbaka ;) Det jag vill ha sagt med denna anekdot är alltså att jag tycker det är synd att dessa biljetter försvinner.

Minns samma sak som dig, fast jag flög ARN-UME-ARN varje helg för runt 150:- enkel då med Falcon Air. Det hände att man inte kom med utan fick snällt vänta till dagen efter då det inte var för frekventa avgångar.
 

Concorde

Founding Member
Flög massa stand-by som tonåring MMX-ARN, Tog man tidiga flighterna från Sturup kom man med 99% av gångerna, likaså dom sena kvällsavgångarna från ARN. Vill minnas att det kostade 150kronor! Fanns ingen EF på den tiden (knappt internet) som man fick glatt ringa till automaten som talade om ifall det fanns mer eller mindre än 9 platser kvar :)

Sen blev det ungdomsbiljett som kostade 500SEK TR, helt fantastiskt pris.
Sist men inte minst; pendlade mellan LHR och ARN/CPH första halvan av 2000-talet på SAS (därefter BA som ni säkert vet). ca 80-90 pund T/R som ungdom och man fick mat och fri bar, gott om plats på rad 21 på MD80, samt anständiga summor EB poäng. Det var tider det :)
 

vicce

Medlem
Flög massa stand-by som tonåring MMX-ARN, Tog man tidiga flighterna från Sturup kom man med 99% av gångerna, likaså dom sena kvällsavgångarna från ARN. Vill minnas att det kostade 150kronor! Fanns ingen EF på den tiden (knappt internet) som man fick glatt ringa till automaten som talade om ifall det fanns mer eller mindre än 9 platser kvar :)

Sen blev det ungdomsbiljett som kostade 500SEK TR, helt fantastiskt pris.
Sist men inte minst; pendlade mellan LHR och ARN/CPH första halvan av 2000-talet på SAS (därefter BA som ni säkert vet). ca 80-90 pund T/R som ungdom och man fick mat och fri bar, gott om plats på rad 21 på MD80, samt anständiga summor EB poäng. Det var tider det :)

Det var bättre förr med andra ord ;)
 
Toppen