Senaste nytt

SAS Sista Minuten biljetter för ungdom försvinner den 14:e Maj

nota bene

Medlem
Jag tycker naturligtvis att detta är synd, men så länge de 'vanliga' ungdomsbiljetterna blir kvar spelar det ingen betydande roll. Jag lyckas ofta boka med någon dags varsel för 6-900 för en enkel inom europa.
 

twiggs

Medlem
När man har en procentuell rabatt på biljettpriset (som jag antar att absoluta merparten av flygbolagen ni räknat upp har) så kan slutresultatet se ut som nedan. Resultatet är hämtat från Croatia Airlines.

SKP–ZAG–LHR (8 maj) samt LHR–ZAG–SKP (16 maj):
1 vuxen: 4825 HRK
1 ungdom: 4572 HRK

25% rabatt på biljettpris men givetvis ingen på skatter vilket gör att man till slut endast har en rabatt på drygt 5%. I detta fall var det ju extremt enkelt att erhålla denna rabatt genom att välja resenärskategori men om man skulle behöva ringa in, vänta i kö, eventuellt betala extra telefonarvode och liknande så undrar jag verkligen om det är värt mödan. Och sen vara tvungen att gå igenom manuell incheckning på flygplatsen för kontroll av id-kort/pass (automatincheckning godkänns alltså inte!) – lite annorlunda än hos slappa SAS! :)
 

rob74

Medlem
Det brukar vara för att man ska lära och stimulera unga att resa så de fortsätter göra det även när de blir äldre och då tvingas köpa dyrare biljetter.

Det funkade då för mig! :) Grunden till mitt flygande och farande lades när jag började studera i Piteå 1995.
När jag studerade så hade jag ofta uppdrag som gjorde att jag behövde flyga och då oftast 4 legs per resa. Och med de priserna kunde jag ta desto fler uppdrag också och klara biffen utan lån. Hade det varit fullpris så hade det garanterat blivit mindre jobbtillfällen.

EDIT: Och så var ju prisstrukturen en helt annan på den tiden...
 

Tjaeng

Medlem
tråkigt, jag använder mig av biljettypen väldigt ofta. Nåväl, var ju bara ett år kvar till man slår i 26-årsgränsen ändå.

Är det bara jag som inte begriper varför man ska ge ungdomar rabatt överhuvudtaget?

Jo, det är jag medveten om och har full förståelse för. Fast då får man väl som ung se till att boka i tid. Som alla andra som vill komma billigt undan. Inklusive fattiga pensionärer, ensamstående mammor, arbetslösa, långtidssjukskrivna...

För att prisdiskriminera? Ungdomar kan tänkas vara mer priskänsliga, ha sämre framförhållning och mer flexibla preferenser. Hur ofta såg du fattiga pensionärer och ensamstående mammor komma till flygplatsen och vänta på standbybiljett när sådana fortfarande var vanliga? Ser inte vad som skulle vara konstigt eller avvikande i sammanhanget. Grundidén bakom prissättning av flygbiljetter handlar om prisdiskriminering utifrån olika parametrar. Ålder kan vara en av dem.

Dessutom är det som sagt en långsiktig marknadsföringsgrej. Eller mer vulgärt: Se SAS som en knarklangare och ungdomsbiljetterna som en sampler.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Hur ofta såg du fattiga pensionärer och ensamstående mammor komma till flygplatsen och vänta på standbybiljett när sådana fortfarande var vanliga?

Ehm, det var väl för att dessa biljetter var för ungdomar och inte för fattiga pensionärer och ensamstående mammor? Hade biljetterna varit för envar så hade nog allt möjligt folk stått i kö för dessa med tanke på dåtidens biljettpriser.
 

Tjaeng

Medlem
Ehm, det var väl för att dessa biljetter var för ungdomar och inte för fattiga pensionärer och ensamstående mammor? Hade biljetterna varit för envar så hade nog allt möjligt folk stått i kö för dessa med tanke på dåtidens biljettpriser.

Såvitt jag vet var de tillgängliga för alla. SAS nuvarande ungdomspris-upplägg började, om jag inte minns fel, som en kampanj som även gällde folk över 65. Att det inte ser ut så nu beror väl helt enkelt på att den prisdiskriminering som tillämpades då inte var tillräckligt lukrativ. Vilket säkert är en av anledningarna till att sista minuten ungdom avskaffas nu.
 

NotRyan

Medlem
Såvitt jag vet var de tillgängliga för alla. SAS nuvarande ungdomspris-upplägg började, om jag inte minns fel, som en kampanj som även gällde folk över 65. Att det inte ser ut så nu beror väl helt enkelt på att den prisdiskriminering som tillämpades då inte var tillräckligt lukrativ. Vilket säkert är en av anledningarna till att sista minuten ungdom avskaffas nu.

Nej standby-biljetter "Sista minuten" var bara för ungdomar till 26 år...

Mvh
/NotRyan
 
Toppen